هفتاد و پنجمین سالگرد قهوه ی آماده ی "نستله"

بازگشتديسمبر 6, 2016

قهوه ی نستله هفتاد و پنچمین سالگردخود را جشن می گیرد. این نوع قهوه که ابتدا در پی ایده ای برای یافتن راه حل، جهت فروختن قهوه های فروش نرفته ابداع شد، هم اکنون به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها، شناخته شده و جایگاه ویژه ای در جهان دارد.

امروزه در هر ثانيه بيش از 5500 فنجان قهوه ی آماده ی نسكافه - که در انواع طعم های متنوع برای سلیقه های مختلف وجود دارد - در سراسر جهان به مصرف مي رسد.

كارستن فردهلم (Carsten Fredholm)،‌ مدير "واحد سیاست های بازرگانیِ نوشيدني ها" اظهار کرد: «ما پیشینه ی باشکوه نسکافه - ‌اولين قهوه ی آماده ی دنيا كه رايحه ی ممتاز قهوه را حفظ كرده است - را ‌جشن مي گيريم. نسکافه در 75 سال گذشته از يك قوطي قهوه به مجموعه ی كاملی از محصولات مختلف و دستگاه های مربوط به آن تبديل شده است».

كارستن فردهلم در ادامه ی سخنانش می افزاید: «هم اکنون نسكافه در 180 كشور جهان موجود مي باشد. ما به وعده ی خود برای رشد نسکافه در آینده تأکید می کنیم؛ همچنان که این نوشیدنی هم اکنون نیز به عنوان یک محصول برتر و پیشرو در مجموعه ی نوشیدنی های فرآوری شده از قهوه، مطرح است».

اولین نوآوری های نستله

در سال 1929 کار مهم و جالبی بر عهده ی لوئيس داپلز (Louis Dapples) که هم اکنون ریاست نستله را بر عهده دارد، گذاشته شد. این وظیفه توسط يكي از كارفرمايان سابق بانكِ Banque Francaise et Italienne pour l'Amerique du Sud به او محول گشت.
اين بانك مقدار زيادي قهوه در انبارهاي خود در برزيل نگهداری می کرد؛ که به خاطر ورشکستگی وال استریت و سقوط نرخ قهوه همچنان در انبارهایش مانده و به فروش نرفته بود.
این بانک از نستله خواسته بود که اين مقادير قهوه را به "قطعات مکعبی شکل قهوه ی محلول" تبدیل نماید تا بلکه راحت تر به فروش برسد.
يك شيمي دان به نام دكتر «مكس مورگنتالر» (Max Morgenthaler) به شركت ملحق شد تا جهت حل مشکل به محققان آن، كمك كند.
آنها پس از 3 سال تحقيق، دريافتند قهوه ای که با شیر و شکر مخلوط شده و به پودر تبديل شده باشد، طعم خود را برای مدت طولاني تري حفظ خواهد کرد.
ولي اين پودر به راحتي قابل حل نبود. ترکیبات شير و شكر، تولید محصول را با مشكلاتي مواجه ساخته بود.

نسكافه متولد می شود

نسكافه ی 75 ساله: اولین فعالیت تبلیغاتی برای نسکافه، در سال 1938 در یک روزنامه ی سوئيسي انجام شد.
دكتر مورگنتالر دريافت كه طعم و رايحه ی قهوه، در شير شيرين شده نسبت به شير شيرين نشده بیشتر حفظ مي شود. او همچنين دريافت كه قهوه بعد از اين كه در معرض دما و فشار بالا قرار مي گيرد، ‌ماندگاري بیشتری می یابد.
دكتر مورگنتالر به اين نتيجه رسيد كه راز حفظ رايحه ی قهوه، در ایجاد قهوه ی حل شدني با مقدار مناسبی كربو هيدرات نهفته است. اين نتيجه، جديد و بر خلاف نظر قبلي بود.
يك سال بعد، او از روش منحصر به فردي براي توليد پودري كه اين كار را انجام مي داد، استفاده كرد و آن را به عنوان یک نمونه ی قهوه ی نوشيدنيِ قابل حل، به هيئت مديره ی نستله و مديران فني ارائه نمود.
2 سال بعد در آوريل 1938 قهوه ی حل شدني به نام نسكافه، در سوئيس ارائه شد. نستله يك خط توليد گسترده براي تولید نسکافه در كارخانه ي خود، در منطقه ی اورب (Orbe) سوئيس به راه انداخت. در این خط تولید، می بایست ابتدا دانه های قهوه استخراج می شد و سپس با به کارگیری از متد "اسپری درائینگ" (spray drying) - روشی براي توليد پودر از ماده ی تر با استفاده از خشک کردن سریع، توسط گاز داغ - به محصول نهایی تبدیل می گشت.
محصول نسکافه، 2 ماه بعد در بريتانيا و درسال 1939 در ايالات متحده ی آمريكا به بازار عرضه شد.
با فرا رسيدن ماه آوريل 1940،نسكافه در 30 كشور جهان قابل دسترسی بود.

نسكافه در دوران جنگ

بيش از سه چهارم توليد جهاني نسكافه در طي جنگ جهاني دوم در سوئيس، بريتانيا و آمريكا به مصرف رسيد.
تاريخ مصرف نسکافه – که طولاني تر از قهوه ی تازه بود - به بالا رفتن محبوبيت آن و نیز فروش موفقیت آمیزش در بازار كمك كرد.
قسمت عمده ی توليدات نسكافه به عنوان تأمین بخشی از آذوقه ی ارتشیان، به نيرو هاي آمريكايي عرضه می شد.
تا سال 1934 دو كارخانه ی توليدي در آمريكا، برای برآوردن تقاضای نسکافه در بازار افتتاح شد.

ويژگي هاي اصلي

نسكافه 75 ساله: يك آگهي از ژاپن در دهه ی 1960
در سال 1952 كارخانه ی نسكافه در سنت منت (St.Menet) فرانسه به یک محصول تازه دست یافت؛ محصولی كه نياز به كربو هيدرات افزوده نداشت.

طي دهه ی 1960 ما براي حفظ تازگي محصول، بار دیگر آن را در ظرف هاي شيشه اي در اروپا و ژاپن عرضه کردیم.
در سال 1965 نستله به ابتکار دیگری دست زد؛ تولید قهوه ی حل شدني از طریق روشی به نام "فریز دراید" (freeze dried) - روشی است که برای نگهداری بیشتر محصولات غذایی استفاده می شود و طی آن ماده غذایی مورد نظر آبگیری می شود و این کار از طریق فریز کردن و سپس تحت فشار قرار دادن آن انجام می پذیرد - محصولی را که به این طریق به دست آمد، نسكافه گلد بِلِند (.Nescafe Gold Blend) نامیدند.
در طي دهه ها، نسكافه دستور تهيه ی قهوه ی حل شدني را با ساختن انواع مختلف آن، گسترده تر كرد: نسكافه ی دي كافئينيتد (Nescafé Decaffeinated)،‌ نسكافه ی گلد اسپرسو (Nescafé Gold Espresso)، نسكافه ی فراپه (Nescafé Frappé) ،‌نسكافه ی كاپوچينو (،Nescafé Cappuccino) و نسكافه ی رِدی تو درینک (Nescafé Ready-to-Drink).
در دهه ی 1990 محققان روش منحصر به فردی براي بهتر کردن ترکیبِ كف شيري پیدا کردند كه اكنون در تهیه ی نسكافه ی كاپوچينو مورد استفاده قرار مي گيرد.

نوآوري دستگاه ها

«نسكافه دولچه گوستو» ( Nescafé Dolce Gusto) ارائه ی مجصولی تازه از نستله. این دستگاه درسال 2006 درسوئيس، آلمان و یريتانيا و يك سال بعد در اسپانيا عرضه شد.
دستگاه "كافي شاپ در خانه" قابلیت تولید نوشیدنی به صورت گرم و سرد هر دو را دارد. این دستگاه پنج نوع مختلف دارد: ملودي (Melody)،‌ سيركولو (Circolo)،‌ پيكولو (Piccolo)، فونتانا (Fontana) و كريئتیوا (Creativa). برای تهیه نوشیدنی توسط این دستگاه ها، از کپسول های مخصوص نسکافه، نستی و نسکوئیک که در بازار موجود است، استفاده کنید.
دو سال بعد ‌«نسكافه باريستا» (Nescafé Barista) كه منحصراً در ژاپن موجود مي باشد، به عنوان اولين دستگاه "قهوه ی خانگي با فنجان" عرضه شد. که با قهوه ی مخصوص خود قابل استفاده بود.
نسكافه 75 ساله :دستگاه نسكافه دولچه گوستو و كپسول های آن در سال 2010
نستله پروفشنال یا قسمت تجاری شرکت نستله كه مسئول تأمین مواد غذایی برای رستوران ها، هتل ها و كافي شاپ ها و . . . و تبلیغات در این زمینه است؛ خود یک منبع قدرتمند نوآوری برای محصولات نسکافه می باشد. به عنوان مثال «نسكافه آلگريا» (Nescafé Alegria)، «نسكافه ميلانو» (Nescafé Milano) و «وياجي» (Viaggi)، از ابتکارات آن می باشد.
اين دستگاه ها که اكنون در 400 هزار مركز مصرف در سراسر دنيا نصب شده، در هر ثانيه 175 فنجان قهوه سرو مي کند.
جدیدترین محصول آن، ساخت دستگاه «نسكافه ميلانو لانگ» (Nescafé Milano Lounge) است. این دستگاه به متصدیان سرویس های غذایی این امکان را می دهد که خدمات مربوط به ارائه ی قهوه را - چه به صورت قهوه ی آماده یا سلف سرویس- تکمیل كنند.

طرح نسكافه

نستله در تمام مراحل زنجيره ی تولید خود، یعنی كشاورزی، ‌تأمين منابع، ساخت محصول و مصرف آن، بسیار مسئولانه عمل کرده و پیشرفتی چشمگیر داشته است.
در سال 2010 شركت، اين طرح نسكافه را در شهر مكزيكوسيتي به اجرا گذاشت.
اين طرح، بخشي از يك سرمايه گذاري 500 ميليون فرانكي در پروژه هاي قهوه تا سال 2020 مي باشد.
این برنامه، شامل مجموعه اي از اهداف بين المللي است كه به منظور كمك به نستله در بهينه سازي زنجيره ی تأمين قهوه خود، طراحی شده است و شامل افزايش در خريد مستقيم قهوه و نيز برنامه هاي كمكي فني براي كشاورزان قهوه مي باشد.
شركت زیر پوشش "طرح نسكافه" قصد دارد تا سال 2015 بيش از 180 هزار تن قهوه ی ماندگار، از حدود 170 هزار كشاورز خريداري كند.