Sort by
Sort by

شرکت‌ها به دنبال ایجاد ارزش مشترک برای جامعه ایرانی باشند

جوزپه کارلا، مدیر عامل نستله ایران، درباره ایجاد ارزش مشترک در چهارمین همایش بین‌المللی مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها سخن گفت.

Back to Press releases

 

محک، موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، برای چهارمین سال پیاپی اقدام به برگزاری همایش بين‌المللي مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نمود. در این مراسم که با حضور قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقامات اتاق بازرگانی ایران و تهران، دانشگاهيان، ديگر مقامات دولتی و غیر دولتی در 25 بهمن 1395 برگزار شد، جوزپه کارلا طی سخنرانی خود از تجارب نستله در زمینه ایجاد ارزش مشترک گفت.

مدیر عامل شرکت نستله ایران پس از قدردانی از ابتکار عمل محک، سخنرانی‌اش را با داستان نستله آغاز کرد: "هنری نستله، داروسازی آلمانی بود که 150 سال قبل در سوئیس، تمام دانش خود را وقف اختراع فارین لاکته (Farine Lactée)، غذای کودک بر پایه شیر کرد تا جان کودک همسایه‌اش را نجات دهد. وانر کودکی ناتوان بود که نمی‌توانست از شیر مادر تغذیه کند و مانند بسیاری از کودکان آن زمان، احتمال زنده ماندنش بسیار پایین بود." وی با اشاره به تعهدات نستله در جامعه افزود: "در تمام این سال‌ها دنیا تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. اما وجود و ماهیت نستله از ابتدا تاکنون تغییری نداشته است. ما همواره به اهداف واقعیمان که بهبود کیفیت زندگی مردم و سهیم بودن در ساخت آینده‌ای سالم‌تر است، پایبند بوده‌ایم."

ایجاد ارزش مشترک (CSV) را می‌توان مفهومی از کسب‌و‌کار با آمیخته‌ای از راهبرد تجاری و مسئولیت اجتماعی شرکتی دانست. این مفهوم برای نخستین بار توسط مایکل پورتر و مارک کرامر در مقاله‌ای در Harvard Business Review در سال 2011 معرفی شد. مبحث اصلی این مفهوم، ارتباط انکارناپذیر رقابت‌پذیری یک شرکت و خوشبختی جوامع و محیط اطراف آن با یکدیگر است. این مفهوم، تفکر مدیریتی همه جانبه و جامع است که موقعیت‌های تجاری، نیازهای جامعه و ساختار یک شرکت را یکپارچه می‌کند. شناخت این ارتباطات بین جامعه و رشد اقتصادی و تاکید بر آن، می‌تواند ما را در رشد جهانی یاری کند.

بر اساس اصول ایجاد ارزش مشترک، موقعیت نستله در جامعه، با فرصت و نيز مسئولیت همراه است. با نگاهی به طبیعت کسب‌وکار نستله، موقعیت این شرکت به بهترین نحو در 5 زمينه کلیدی ایجاد ارزش مشترک از جمله تغذیه، سلامتی و تندرستی، منابع آبی، توسعه مناطق غیر شهری، پایایی محیط زیست و مردم تثبیت شده است.

در این مراسم، جوزپه کارلا توضیحاتی درباره بیست و يك تعهد نستله به جامعه ایران در سال‌های آینده ارائه نمود و با اشاره‌ به اقدامات مختلف نستله در زمینه CSV و اعلام تعهدات این شرکت در جمهوري اسلامي ایران، افزود: "نستله برنامه‌های اجرايي ارزشمندي را در كشور تعریف کرده است تا چالش‌های مختلف را شناسایی نموده و بهبود دهد. ما به زودی از گزارش کامل پیشرفت‌ها در اجرای تعهداتمان رونمایی خواهیم کرد." تعهدات نستله به جامعه در ایران عبارتند از:

تغذیه

1. ایجاد راهبری مبتنی بر علم و دانش در تغذیه کودکان

2. تامین بیشتر محصولات مغذی برای کودکان

3. کمک به کاهش خطرات سوء تغذیه از طریق تامین مواد مغذی

4. کاهش سدیم (نمک) در محصولات

5. کاهش شکر در محصولات

6. کاهش چربی‌های اشباع‌شده و حذف چربی‌های ترانس بالا از محصولات

7. انتقال اطلاعات در زمینه تغذیه، ارائه پیشنهادها و راهنمایی‌ها در مورد وعده‌های غذایی

8. گسترش آبرسانی سالم به بدن به عنوان قسمتی از سبک و شیوه زندگی سالم

9. ترویج رژیم غذایی و سبک زندگی سالم

10. رعایت ارتباطات بازاریابی مسئولانه در محصولات مربوط به کودکان

11. مسئوليت‌پذيري در نحوه معرفي جایگزين‌هاي مناسب برای شير مادر

استفاده مسئولانه از منابع/توسعه روستایی

12. اجرای مسئولانه منبع‌یابی در فرایند زنجیره تامین

13. ترویج استفاده از مواد خام با کیفیت بالای محلی و ملی

آب

14. تلاش برای دست‌یابی به پایایی و بهره‌وری مفید آب در فعالیت‌هایمان و جامعه

• محافظت از منابع آبی

• انتقال دانش و تجربه مدیریت منابع آبی به نسل‌های آینده

پایایی محیط زیست

15. بهبود بهره‌وری از منابع

16. بهبود کارایی زیست‌محیطی در بسته‌بندی محصولات

17. ارائه راهكارهاي ممكن در مقابله با تغییرات اقلیمی

مردم، کارکنان ما و توافقات بین‌المللی

18. ارائه فرصت‌های بیشتر در ایجاد، رشد و توسعه موقعیت‌های شغلی برای جوانان ایران

19. بهبود تعادل جنسیتی در مشاغل

20. اطمینان‌بخشی از ارائه سیستم‌های ضروری به تمامی بخش‌های نستله در سطحی برابر برای ایجاد ایمنی و محافظت از سلامتی همه کارکنان

21. تامین آموزش مناسب برای کارکنان نستله در مورد پایایی زیست محیطی، ایجاد ارزش‌های مشترک (مسئولیت اجتماعی) و ارتقاء آگاهی در زمینه تغذیه، سلامتی و تندرستی (Nutrition Quotient)