Sort by
Sort by

کسب‌وکار من

کافی‌شاپی که خودش به‌‌سراغ شما می‌آید

کسب‌و‌کار من

کامفورت دورکوتسو، دختریست بسیار سخت‌کوش. این بانوی جوان سخت‌کوش، برای کمک به خانواده‌اش مجبور بود تا از تحصیل در مدرسه دست بکشد و کاری پیدا کند. اما تنها کار موجود برای او جمع‌آوری مالیات درآمد خانوار بود، کاری نه‌چندان ساده و با درآمد روزانه‌ای برابر با 2 فرانک سوئیس.

در سال ۲۰۱۳ میلادی بود که کامفورت با فرصت کاری بسیار جالب و جدیدی آشنا شد. در خیابان‌های شلوغ شهر آکرا (پایتخت کشور غنا) فروشندگان نوشیدنی‌های گرم، بخصوص قهوه را دیده بود که در میان جمعیت در حال رفت‌وآمد هستند. این فروشندگان با تی‌شرت‌های قرمزرنگ نسکافه‌ای خود کاملاً قابل‌تشخیص بودند که به دست‌فروشان، خریدار و حتی رانندگانی که در ترافیک مانده بودند، نوشیدنی نسکافه می‌فروختند. اما چیزی که تا آن زمان متوجه نشده بود این نکته بود که بسیاری از این فروشندگان سرپایی قهوه، درواقع این کار کسب‌وکار خودشان بود و برای گسترش شرکت‌های خود بود که تا این اندازه به‌سختی کار می‌کردند. همین‌جا بود که کامفورت متوجه شد این شغل ایدئال اوست و این کاری است که می‌خواهد انجام دهد.

 

کامفورت می‌داند که نتیجه تلاش‌ها و سخت‌کوشی‌هایش را خواهد دید.

 

درآمد فعلی کامفورت به‌عنوان یک دست‌فروش چیزی حدود ۲۰۰ فرانک سوئیس در ماه است. نه‌تنها الآن دیگر توانایی این را دارد تا آپارتمانی کوچک برای خود اجاره کند، بلکه به خواهر و برادرهای کوچک و خواهرزاده‌اش نیز کمک می‌کند. این کارآفرین جوان دور اندایش، آرزوهایی هم برای آینده خود دارد و می‌داند که درنهایت نتیجه سخت‌کوشی‌های خود را خواهد دید. کامفورت باافتخار می‌گوید: «دارم پس‌انداز می‌کنم تا بتونم به‌زودی یک مغازه برای خودم باز کنم».

استقلال مالی

برنامه My Own Business «کسب‌و‌کار من»، که در آفریقا مرکزی و غربی با‌عنوان MYOWBU نیز خوانده می‌شود، مردم این مناطق را تشویق می‌کند تا کاری برای خود دست‌و‌پا کنند و به ‌لحاظ مالی مستقل شوند. این برنامه که توسط بخش «بیرون از خانه» نستله پروفشنال هدایت می‌شود، به هزاران نفر کمک می‌کند تا صاحب‌کار خودشان بشوند و بتوانند دست‎فروشان دیگری را نیز استخدام و مدیریت کنند.

تمامی وسایل و ابزار موردنیاز برای فروش نوشیدنی نسکافه در خیابان‌ها، مانند نسکافه، فنجان و فلاکس و غیره، در اختیار این فروشندگان قرار می‌گیرد. این فروشندگان، نسکافه‌ها را می‌فروشند و می‌توانند بخشی از سود حاصل از فروش خود را نیز برای خودشان بردارند.

درصورتی‌که یک فروشنده ساده بخواهد به یک اپراتور ارتقاء پست یابد، گروه نسکافه شرکت نستله او را در حوزه‌های مختلف فروش، مدیریت، بهداشت، کیفیت و ایمنی آموزش می‌دهند. بعلاوه به آن‌ها کمک می‌کند تا مکانی مناسب برای آشپزخانه خود پیدا کنند که منبع آب جوشی بهداشتی و سالم داشته باشد. اپراتورها آن زمان فروشندگان بیشتری را در آن منطقه یا ناحیه استخدام می‌کنند، ساعت کاری و مشتریان هدف برای آن‌ها مشخص کنند، حقوق و مبالغ پرداختی را مدیریت می‌کنند و بر ایمنی و سلامت محصولات و ابزار نیز نظارت خواهند داشت.

 

برنامه MYOWBU جوانان را تشویق می‌کند تا کسب‌وکاری راه بیندازند و به لحاظ مالی مستقل شوند.

 

تمامی اپراتورها و فروشندگان نسکافه، مشتریان وفاداری برای خود یافته‌اند و لذا سفیران بسیار خوب و موفقی برای برند نسکافه به‌حساب می‌آیند.

فرصت‌هایی که می‌توانند زندگی افراد را تغییر دهند

بنا بر گزارش آمار بیکاری جوانان جهان سازمان ملل، ۱۱% از جوانان منطقه آفریقا سیاه در سال ۲۰۱۶ میلادی بی‌کار بوده‌اند. لازم ‌بذکر است، این رقم در طول سال‌های آتی افزایش خواهد داشت.

برنامه MYOWBU، تا به الآن به بیش از چهار هزار و پانصد جوان آفریقایی کمک کرده است تا کسب‌وکار کوچکی برای خود آغاز کنند که قریب به هزار نفر از این جوانان را زنان جوان تشکیل می‌دهند.

برای خانم کریستال اسو، از کشور کامرون، این تجربه به‌نوبه خود زندگی او را دگرگون ساخت. بعد از ترک کلاس درس و مدرسه، کریستال به‌عنوان یک مددکار اجتماعی و بدون حقوق در محله خود مشغول به کار شد. در سال ۲۰۱۳ میلادی، تصمیم گرفت تا کافی‌شاپ کوچکی برای خود تأسیس کند و چند ماه بعد نیز به برنامه MYOWBU پیوست.

امروز، کریستال کسب‌و‌کاری بسیار عالی و پردرآمد دارد و ۳۵ فروشنده نسکافه را مدیریت می‌کند که هر یک ماهانه ۱۳۰ فرانک سوئیس دریافت می‌کنند.

کریستال برای ما تعریف می‌کند: «این برنامه به من کمک کرده تا برنامه‌ریزی داشته باشم و در نحوه مدیریت کسب‌و‌کارم کمی بالغ شوم. اپراتورها برای اداره و کمک به خانواده‌هایشان روی این کار حساب می‌کنند. من هم از کاری که می‌کنم لذت می‌برم و خوشحالم».