Sort by
Sort by

صفر آبی

امکان اینکه میزان آب مصرفی کارخانه‌های تولیدی برابر صفر باشد وجود دارد – ببینیم چطور

صفر آبی

میزان مصرف آب صنایع بسیار بالاست. بعد از کشاورزی، صنعت بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع آبی در سراسر جهان است. حدود 22% از منابع آب توسط صنایع مصرف می‌شود، البته در مقایسه با (فایل pdf، 2 Mb) 8% آب مصرفی منازل.

آب مصرفی صنایع ایالات متحده آمریکا به‌تنهایی به ۶ میلیارد لیتر در هر روز می‌رسد.

پس چطور ممکن است که میزان آب مصرفی کارخانه‌ای برابر با ۰% باشد؟

فناوری نوآورانه

تنها کلید برای صرفه‌جویی در منابع طبیعی، نوآوری است. کلیدی که کارخانه پودر شیر نستله در شهر لاگوس د مورنو، مکزیک، در حال حاضر اختیار کرده است.

کارخانه Cero Agua نستله در مکزیک

این کارخانه، که در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز به کار کرد، آب مصرفی مورد نیاز خود را به‌جای تأمین از یک منبع بیرونی، از شیری که فرآوری می‌کند استخراج می‌سازد. از این طریق، هر سال ۶/۱ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود، چیزی حدود ۱۵% کل آب مصرفی شرکت نستله در مکزیک. می‌توان گفت این فناوری که کارخانه مکزیک را دگرگون ساخت به‌زودی در مناطق دیگر نیز به صرفه‌جویی در آب کمک خواهد کرد. دو کارخانه در کشور برزیل نیز به فناوری «Zero Water» دست یافته‌‌اند و تا سال ۲۰۱۸ میلادی نیز ۴ کارخانه دیگر در کشور به این لیست اضافه خواهند شد. لازم بذکر است که شرکت نستله برای کارخانه‌های خود در کشورهای آفریقا جنوبی، هند، پاکستان، چین و کالیفورنیا آمریکا نیز همین برنامه را دارد.

منبعی ارزشمند

بعد از سال‌ها خشکسالی، ایالت کالیفورنیا ارزش آب را بهتر می‌داند.

در نستله، فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در راستای کاهش میزان آب مصرفی صنایع انجام می‌شوند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شرکت نستله در حال کاهش هرچه بیشتر میزان آب مصرفی ۵ کارخانه آب معدنی و ۴ کارخانه موادغذایی و خوراک حیوانات خود در ایالات متحده آمریکا است.

بعلاوه، تمامی اقدامات لازم برای استخراج آب مصرفی از فرآیند فرآوری شیر در کارخانه شیر واقع در شهر مدستو نیز در دست اقدام است. به‌عنوان یک خط تولیدی که میزان آب مصرفی آن برابر با ۰% است، این کارخانه هیچ‌گونه بهره‌ای از منابع محلی تأمین آب نخواهد برد.

این پروژه 7 میلیون فرانکی، به‌محض اتمام در سال ۲۰۱۸ میلادی، برابر با ۲۸۶ میلیون لیتر آب در سال صرفه‌جویی می‌کند.

باتوجه به اقداماتی که در خصوص صرفه‌جویی در مصرف آب در کارخانه‌های نستله واقع در شهرهای بیکرزفیلد و تولار ایالت کالیفورنیا آمریکا، انجام گرفته است، در هر سال چیزی حدود ۹۸ میلیون لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. این اقدامات در نهایت مجموع آب مصرفی این کارخانه‌ها در هر سال را در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۴ میلادی تا ۱۲% کاهش خواهد داد.

کارخانجات نستله واترز در کالیفورنیا که آب معدنی را در بطری می‌ریزند باید ۲۰۸ میلیون لیتر آب در هر سال صرفه‌جویی کنند. چیزی حدود ۸% آمار بدست آمده در سال ۲۰۱۴.

شرکت نستله بر آن است تا استاندارد سازمان Alliance for Water Stewardship را در همه کارخانه‌های خود اعمال کند. استخراج آب از شیر به این معناست که دیگر لازم نخواهد بود از منابع آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم.

صرفه‌جویی در مصرف آب در 3 مرحله

شرکت نستله بر آن است تا از طریق رویکردی 3 مرحله‌ای میزان آب مصرفی کارخانه‌های خود در سراسر جهان را کاهش دهد. در ابتدا، مهندسین در پی راهی خواهند بود که بتوان از طریق بهینه‌سازی فرآیندهای تولید موجود، میزان آب مصرفی را کاهش دهند. بعدازآن، به دنبال فرصت‌های مناسبی خواهند بود تا آب‌های مصرفی را باری دیگر و برای سایر منظورها مصرف کنند. در مرحله سوم نیز با به‌کارگیری شیوه‌هایی نوآورانه از مواد خام موجود آب استخراج کرده و آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. کارخانه‌ای که میزان آب مصرفی آن برابر با ۰% باشد، به عبارتی دیگر کارخانه «Zero Water» مثالی است از فناوری ۳ مرحله‌ای.

از سال ۲۰۱۰ میلادی، میزان آب مصرفی خود را تا ۲۵% کاهش داده‌ایم.

این رویکرد سه مرحله‌ای در بیش از ۸۰ کارخانه در سراسر جهان مورد کاربری قرار گرفته است و لذا از سال ۲۰۱۰ میلادی موفق بوده تا میزان آب مصرفی این کارخانه‌ها را تا ۲۵% کاهش دهد.

شرکت نستله، ۵۱۶ پروژه مربوط به صرفه‌جویی در مصرف آب را راه‌اندازی کرده است و موفق بوده است تا چیزی حدود ۷/۳ میلیون متر مکعب در هر سال در مصرف آب صرفه‌جویی کند. یعنی مقداری برابر با ۱۵ استخر استاندارد المپیک.

سازمان پژوهش جهانی انیستیتو منابع جهانی (World Resources Institute) نیز با بررسی این موضوع که آیا مدیریت آب به‌لحاظ زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی پرفایده است به شرکت نستله در کاهش مصرف آب کمک می‌کند.

نوآوری و مدیریت بهینه به شرکت نستله در کاهش یک سوم میزان آب مصرفی خود در طول دهه اخیر کمک کرده است. اما نمی‌توان این‌طور تصور کرد که کار تماما انجام شده است. این شرکت به‌طور مستمر به بررسی میزان و نوع آب مصرفی خود می‌پردازد و خود را متعهد می‌داند تا انواع ضایعات و پسماند آب را به‌صورت بهینه کاهش دهد.