اولویتهای ما
اولویتهای ما جهت دستیابی به موفقیت، یک شرکت نباید به نوع تفکرات دنیای پیرامون فعالیتهایش بیاعتنا باشد. نهادهای بین دولتی و مؤسسات عامالمنفعه، مسئولان و ذینفعان اجتماعی همگی اشتیاق در زمینه ابعاد مختلف فعالیتهای شرکت و تأثیرات آنها دارند. رسانههای اجتماعی اجازه دسترسی مستقیم کلیه افراد به بستههای ارتباطی را میدهند. این امر حدود یک دهه پیش غیرممکن بود. ما به نظرات منتقدان گوش میدهیم و با آنها همکاری میکنیم. اغلب، ذینفعان ما علاقههای مشخصی دارند که برای ما چالشبرانگیز است. چه مواردی از الویت برخوردارند؟ نستله از یک فرآیند اولویت شناسی رسمی جهت تشخیص موارد مهم برای منتقدان، ذینفعان و تجارت ما استفاده میکند. ما در این بخش فرآیندها و بررسیها را توضیح دادهایم.
اولویت شناسی
جهت تشخیص و شناسایی مهمترین عوامل برای تجارت و ذینفعان ما با یک شرکت مستقل همکاری میکنیم و از یک فرآیند اولویت شناسی استفاده میکنیم. پس از مشاورههای گسترده، آنها مجموعهای از موارد بحثبرانگیز حیطههای زیستمحیطی، اجتماعی و مدیریتی را شناسایی کردند. از این یافتهها جهت تشخیص چالشها و فرصتهای مرتبط با شهرت، فعالیتها و وضعیت مالی نستله استفاده شد. این موارد در یک جدول اولویت شناسی (مطابق نمونه ریز) به تصویر کشیده شد که نمایانگر نسبت جایگاه آنها به درجه نگرانی ذینفعان و تاثیرات احتمالی آن بر تجارت است. در مجموع، این نتایج نشاندهنده مهمترین مسائلی است که تجارت ما با آنها مواجه شده است. ما در زمینه بخشی از برنامه گزارش دهی G4، بررسی اولویت شناسی را گسترش دادیم. این فرآیند نمونه وسیعتری از بررسی زنجیره ارزش و ذینفعان را به تصویر کشیده و این فرصت را برای ما فراهم کرد تا دقت بیشتری در ارزیابی و رتبهبندی اولویتهای ما نسبت به سالهای قبل داشته باشیم. این کار همچنین ارزیابی دقیق تأثیرات تجاری، با توجه بیشتر به نگرانیهای ذینفعان مسئول اجتماعی و بازنگری مستقل ارتباط تجاری را شامل میشود.
زنجیره ارزش نستله
ما با در نظر گرفتن مسائل مهم، نقشه را با توجه به محل تأثیرگذاری آنها در زنجیره ارزش تهیه کردهایم. در این زنجیره، کشاورزی شامل کشاورزان خردی میشود که ما با آنها ارتباط مستقیم نداریم. ردیف شماره ۱ به تأمینکنندگان اشاره میکند که با نستله ارتباط مستقیم دارند.
مسائل مهم ما
۱۹ مسئله مهم ما تحت شش دسته ایجاد ارزش مشترک طبقهبندی شدهاند. هر مسئله از چندین زیرمجموعه تشکیل شده است که در فصلهای مرتبط این گزارش توضیح داده شده است. با انتخاب یک مسئله مهم از این جدول با زیرمجموعههای مهم آن آشنا خواهید شد. نتایج به اولویت مسائلی نظیر فراتغذیه، سوءتغذیه و نظارت آب و تقدم ایمنی غذا برای تجارت ما، تأکید میورزند. آنها بازتابکننده نگرانیهای حساس و جهانی ذینفعان ما در رابطه با مسائل تغییرات اقلیمی، سرمایههای طبیعی و حقوق بشر هستند. آنها همچنین درک فزاینده ما از تاثیرات احتمالی تجارت بر زنجیره تأمین برخی مسائل نظیر تغییرات اقلیمی، رفاه حیوانات، اتلاف غذا، سرمایههای طبیعی و حقوق بشر را به تصویر میکشند. جدول زیر ترکیبی از بررسی زنجیره ارزش در هر مورد مهم را ارائه میدهد. این جدول باید به عنوان پیوندی با ماتریکس اهم مسائل در نظر گرفته شود.
فراتغذیه و سوءتغذیه: حمایت از تغذیه، سلامتی و تندرستی بهینه طی مسیر زندگی. کمک به حل مسائل فراتغذیه، سوءتغذیه و مشکلات ناشی از ریزمغذیها، بیماریهایی نظیر چاقی و اضافهوزن، کمبود وزن و بیماریهای غیر واگیر، از طریق تحول تنوع محصولات، نوآوری و گسترش محصولات و خدمات و محصولات محبوب.
ایمنی غذا و تغذیه: همکاری در تامین دسترسی به غذای کافی، ایمن و مغذی.
تغذیه مادر، نوزادان و کودک: تغذیه مادر، نوزادان و کودکان برای حصول سلامت و تندرستی بهتر.
بازاریابی مسئولانه: انجام بازاریابی با شیوه های مناسب برای مصرف کنندگان و شکل دادن به رفتار مصرف کننده به منظور حصول شرایط بهتر زیست محیطی و سلامتی.
- برقراری ارتباط و آموزش زیست محیطی
- بازاریابی غذای کودک
- برقراری ارتباط و آموزش تغذیه ای
- بر چسب گذاری محصول
- بازاریابی مسئولانه برای کودکان
توسعه غیر شهری: ترویج مستقیم و غیرمستقیم فعالیتهای اقتصادی و بهبود معیشت کارگران کشاورزی در زنجیره تامین جهت بهبود کشاورزی پایا.
- دستمزد کشاورزان
قابلیت ردیابی: حصول اطمینان از این امر که مواد اولیه با شیوه های مسئولانه رشد و فرآوری شده اند و در مواردی می شود آن ها را ردیابی کرد.
رفاه حیوانات: حفاظت از رفا حیوانات در زنجیره تامین و ترویج رفاه و سلامت حیوانات.
قدرتمند کردن زنان: قدرت دادن به زنان جهت حضور کامل در اجتماع و اقتصاد در زنجیره ارزش، محل کار و جامعه.
- کشاورزان زن
توسعه جامعه و بیکاری: بهبود معیشت مردم از طریق جوامع، مشارکت اجتماعی و بهبود شرایط دستیابی به اشتغال، تحصیل و فراگیری مهارتها.
- ارتباطات اجتماع
- نابرابری درآمد و ثروت
- دستمزد
- بیکاری جوانان
نظارت بر آب : اجرای فعالیتهای مستقل یا مشارکتی لازم جهت مدیریت پایای منابع مشترک آب شامل دسترسی به آب، نظافت و بهداشت.
- بهداشت و سلامت
- کیفیت آب
- ایمنی آب
- مصرف آب
کارایی منابع و اتلاف: بهبود مصرف مستقیم و غیرمستقیم منابع، کاهش ضایعات و بهینهسازی فرصتهای ترمیم، بازیافت یا استفاده مجدد محصولات و امحای مناسب زباله.
- رفتار مصرفکننده
- بهرهبرداری از زمین
- آموزش
- تولید تأثیرات زیستمحیطی
- بستهبندی
- حملونقل و توزیع
اتلاف غذا: اجتناب از اتلاف غذا همراه با زنجیره تأمین شامل استفاده مصرفکننده و پس از آن، توزیع، تولید و کشاورزی.
تغییرات زیستمحیطی: کاهش انتشار گازهای گلخانهای و همکاری در کاهش و پذیرش تأثیرات تغییرات اقلیمی.
- پذیرش تغییرات اقلیمی
- کاهش تغییرات اقلیمی
سرمایه طبیعی: شناسایی عوامل حفظ اکوسیستم که مستقیم و غیرمستقیم ارزش ایجاد میکند.
- تنوع زیستی
- جنگلزدایی
- فرسایش خاک
اخلاق تجاری: حمایت از اصول اخلاقی در کسبوکار و محل کار.
- حریم خصوصی مصرفکننده
- جبران خسارت اجرایی
- مالیاتهای عادلانه
- نظارت و شفافیت
- کلاهبرداری، رشوه و فساد
حقوق بشر: ترویج احترام به حقوق پایه و آزادی که هرکسی لایق آنهاست.
- کار کودکان
- قوانین کار*
- قوانین مربوط به زمین
- حقوق بشر در بالای زنجیره تأمین
*درمورد این مسئله در بخش کارکنان ما صحبت شده است.
ایمنی غذا: حصول اطمینان از کیفیت بالای محصول و پیشگیری از خطرات سلامتی ناشی از جابه جایی، آماده سازی و انبار کردن در طی زنجیره ارزش.
منابع انسانی : حفظ ارتباط مثبت با کارکنان و ترویج شرایط کاری مثبت. (در ماتریس سال گذشته، از این مورد به عنوان ارتباطات کارکنان نام برده شدهاست.)
- سود، پاداش، جذب و حفظ کارکنان
- تنوع کارکنان
- همکاری کارکنان
- آموزش و تعلیم کارکنان
سلامتی و ایمنی: هدفگذاری به صفر رسیدن حوادث محل کار و ترویج رفتار ایمن و سالم کارکنان
قدرت بخشیدن به زنان: قدرت بخشیدن به زنان در مشارکت کامل در جامعه و اقتصاد در زنجیره ارزش، محل کار، بازار و جامعه.
توسعه جامعه و بیکاری: بهبود معیشت مردم از طریق مشارکت اجتماعی و اقتصادی و بهبود دسترسی به اشتغال، تحصیل و فراگیری مهارت.
- ارتباطات اجتماعی
- نابرابری دستمزد و ثروت
- دستمزد
- بیکاری جوانان
نکته: زیرمجموعههای توسعه غیر شهری و کارکنان ما مشترک هستند.
استفاده از ارزیابی اولویت شناسی
ما از این ارزیابیها جهت تصحیح تعهدات و شناسایی حیطههای رشد بهره میبریم. این ارزیابیها در میزگرد اولویت شناسی ما (که شامل اعضای هیئت اجرایی میشود) و نیز تیم مدیریت ریسک مجموعه و تیم بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد. این کار به ما در انتخاب اطلاعات موجود در این گزارش و نیز ارائه اطلاعات مورد نیاز سهامداران یاری میکند. ما دریافتهایم که شواهد بیشتری جهت تعیین کمیت ارزشهای ارائهشده توسط پیوند عملکرد تجاری و تأثیر اجتماعی نیاز است. ما در حال تلاش برای حل این موضوع هستیم. ما از موسسه اکسنچر (Accenture) درخواست کردیم که با استفاده از تحلیل اهم مسائل ما، در ارتباط تجاری این مسائل بازنگری کند. درنهایت، تحلیلهای ما به این نتیجه رسیدند که همه این مسائل رابطه قابلتوجهی با موفقیت تجاری ما دارند. برخی برای حفظ و رشد منابع ما ضروری هستند. سایر موارد نیز بر ساختار هزینهها، زنجیره تأمین و خطر تأثیر میگذارند. درحالیکه بسیاری از این مسائل میتوانند بر شهرت ما بین مصرفکنندگان و سهامداران مهم تأثیر بگذارند، این امر تا حدی برای اندازهگیری ناملموس است. اما بههرحال برای موفقیت ضروری است. در شرایط کلی، اگر ما قادر به مدیریت شایسته حل این مشکلات نباشیم، با خطراتی مواجه خواهیم شد. اما در صورت مدیریت مناسب میتوانیم آنها را به فرصتهای تجاری تبدیل کنیم.