Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

مواد معدنی

رشد، سوخت‌و‎ساز، خون‌سازی و عملکرد عصب و عضله هیچ ‌کدام بدون مواد معدنی میسر نیست. به‌ طور مثال، سدیم و پتاسیم تعادل مایعات بدن را تنظیم می‌کنند. کلسیم به ساختن استخوان‌ها و دندان‌های محکم، کمک می‌کند. آهن در خون‌سازی موثر است.

پوشش مواد معدنی مورد نیاز با رژیم غذایی متعادل برخورداری از تمامی املاح و مواد معدنی به مقدار کافی، امری مهم است. زیرا هیچ ‎کدام از مواد معدنی نمی‌توانند جایگزین دیگری شوند. اگر شما از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع، مطابق هرم غذایی شرح داده‌شده استفاده کنید، مشکلی نخواهید داشت.

جدول زیر به شما اطلاعاتی در مورد دلایل نیاز بدن به مواد معدنی و غذاهایی که حاوی آنها هستند، ارایه می‌دهد. گروهی از مواد معدنی و البته بسیاری از مواد مغذی دیگر در غذاهای ما موجود هستند.

 


 منابع غنی
 
 مفید برای  مواد معدنی

 شیر، ماست، پنیر، سبزیجات برگ سبز، آب معدنی غنی‎شده با کلسیم
 
استخوان‎‎سازی و دندان‎‎ها، انعقاد خون، عملکرد سیستم اعصاب  کلسیم

 شیر، پنیر، گوشت، سوسیس، ماهی
 
 استخوان‎‎سازی، متابولیسم فسفر

 سیب‎زمینی، سبزیجات، موز، میوه‎‎های خشک، حبوبات
 
توازن مایعات، عملکرد ماهیچه‎‎ها و اعصاب سدیم

 محصولات تهیه شده از غلات سبوس‎‎دار، حبوبات، سیب‎‎زمینی، شیر، سبزیجات، میوه، ماهی
 
توازن مایعات، انتقال سیگنال‎‎های اعصاب و ماهیچه‎‎ها پتاسیم

صبحانه غله‎‎ای، شیر و محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز، توت، پرتقال، موز
 
استخوان‎‎سازی، سوخت‎‎و‎ساز انرژی، آنزیم‎‎ها، عملکرد ماهیچه‎‎ها و اعصاب منیزیم

گوشت، زرده تخم‎‎مرغ، سوسیس، صبحانه غله‎‎ای، جو پرک‎‎شده، ارزن
 
خون‎‎سازی، انتقال اکسیژن در خون آهن

ماهی‎های اقیانوس، غذاهای دریایی، غذاهای تهیه شده با نمک یددار
 
ترکیب هورمون‎‎های تیرویید ید

 ماهی، صبحانه غله‎ای، گردو، چای سیاه، آب معدنی
 
مقاومت دندان در برابر پوسیدگی، تقویت مینای دندان  فلورین
 
جگر، ماهی، گوشت، خوشکبار، حبوبات، صبحانه غله‎‎ای
 
پروتئین سلولی سلنیوم

 گوشت، صدف، پنیر
 
سیستم دفاعی بدن، ترمیم زخم‎‎ها  روی

 

برای تضمین این‌که مواد اولیه به مقصد رسیده‌اند، توصیه می‌شود در تهیه غذاها دقت کنید. میوه‌ها، سبزیجات و مواد اولیه سالاد را کامل، اما در مدت زمان کوتاهی بشویید و بعد از شستشو آنها را خرد کنید. زمان پخت را کوتاه کنید. آبی که غذا را در آن پخته‌اید، حاوی مواد معدنی است. می‌توانید از آن برای تهیه سس و سوپ‌های خوشمزه استفاده کنید.

این صفحه، شامل اطلاعات کلی است و جایگزینی برای توصیه‌های پزشکی نیست. لطفاً برای اطلاع از توصیه‌های متناسب با وضعیت شخصی خود، با پزشک مشورت کنید.