Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

غلات سبوس‏‌دار

غلات سبوس‏‌دار عبارتند از دانه‌‌‏ها و مغز گیاهانی که مواد مغذی مهم در رژیم غذایی را در خود ذخیره می‌‏کنند و دارای فواید و خواص مثبتی برای سلامت هستند.

چرا غلات سبوس‌‏دار مهم هستند؟

غلات کامل، منابع مهم مواد مغذی مفید همانند پروتئین، فیبر، کربوهیدرات‌‏ها، ویتامین‌‌ها و مواد معدنی هستند. فواید سلامتی ناشی از استفاده از غلات کامل، اساساً به فیبر نسبت داده‌‌ شده‌است. تحقیقات جدید نشان می‏‌دهند که مجموعه کامل ویتامین‌‏ها، مواد معدنی، مواد شیمیایی گیاهی (گیاشیمی) و فیبر، مسئولیت سلامتی بدن را برعهده دارند. طبق مطالعات، مصرف منظم غلات کامل می‌‌تواند به محافظت در برابر شماری از بیماری‌‌‏ها مانند بیماری‌‌‏های عروق کرونر قلبی کمک کرده و همچنین ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

شیوه‌‏ای موثر برای جلوگیری از گرسنگی

محصولات غلات سبوس‌‏دار نه‌تنها سالم هستند بلکه تاثیر قابل‌توجهی بر میزان سیری دارند. اگر مراقب وزن خود هستید، خوردن غذاهایی که به شما احساس سیری سریع و طولانی بدهد، بسیار مهم است. محصولات غلات سبوس‌‏‌دار به دلیل داشتن مقادیر زیاد نشاسته و فیبر رژیمی، برای این منظور بسیار مناسب هستند.

چه غذاهایی حاوی غلات سبوس‏‌دار هستند؟

گندم ‌سیاه، گندم، برنج، جو، جو دوسر و ذرت انواع غلات سبوس‌‏دار هستند که در طیف غذاهای روزمره، به‌‌ ویژه نان و غلات یافت می‌‌شوند. غلات می‌‌توانند کامل یا فرآوری شده باشند. حتی اگر این غلات شکسته‌شده، خردشده، آسیاب شده یا به شکل آرد، نان یا غذای صبحانه درآمده باشند، همچنان "غلات سبوس‌‏دار" نامیده می‌‌شوند. مواد غذایی باید حاوی 51% از ترکیبات غلات سبوس‏‌دار باشند تا بتوان از اصطلاح "غله سبوس‏‌‌دار" برای آن استفاده کرد.

نکته‏‌هایی برای استفاده روزانه بیشتر از غلات کامل

  • هنگام انتخاب محصولات غلات سبوس‌‏دار، در نظر داشته باشید که هر چه درصد غله کامل در غذا بیشتر باشد، فواید سلامتی آن بیشتر است.
  • به‎‏جای نان سفید، از نان‏‌های سبوس‏‌دار یا حاوی غلات سبوس‌‏دار استفاده کنید.
  • از برنج قهوه‌‌ای، برنج وحشی یا پاستای سبوس‌‌دار استفاده کنید.
  • از ذرت بو داده شده بدون کره و بیسکویت‌‏های حاوی غلات سبوس‌‏دار برای میان وعده استفاده کنید.
  • از غلات صبحانه حاوی غلات سبوس‌‏دار استفاده کنید.
  • از دانه‌‌های ذرت یا بلال در وعده غذایی خود استفاده کنید.
  • به مافین‌‏ها و کلوچه‌‏های خود جو دو سر اضافه کنید.

این صفحه، حاوی اطلاعات عمومی بوده و جایگزین توصیه‌‏های پزشکی نیست. لطفاً برای اطلاع از وضعیت شخصی خود با پزشک معالج مشورت نمایید.