پیشینه شرکت نستله
پیشینه ما به سال ۱۸۶۶، همزمان با افتتاح کارخانه شیر تغلیظ شده انگلو– سوئیس برمیگردد. در سال ۱۸۶۷، هنری نستله شیر خشک نوین را ابداع کرد و در سال ۱۹۰۵ شرکتی که وی بنیانگذاری کرده بود، با شرکت انگلو-سوئیس ادغام شد. شرکتی که امروز به نام نستله میشناسیم، حاصل ادغام این دو شرکت است. در طی این مدت گسترش شهرها، راهآهن و کشتیهای بخار با کاهش هزینههای حملونقل، سبب تحول تجارت جهانی کالاهای مصرفی شد.
Period highlights

درسال ۱۹۰۵، شرکتهای نستله و انگلو - سوئیس بیش از ۲۰ کارخانه داشتند و خواهان بهرهگیری از امکانات تکمیلی خارجی بودند که به کمک آن بتوانند شبکه فروش خود را در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و استرالیا گسترش دهند. با نزدیک شدن به جنگ جهانی اول، این شرکت از دوران شکوفایی موسوم به «بل اپوک» یا «عصر زیبا» (Belle Époque) بهره جست و تبدیل به یک شرکت لبنی در سطح جهانی شد.
Period highlights
با شروع جنگ در سال ۱۹۱۴، تقاضا برای شیر تغلیظ شده و شکلات افزیش یافت. اما کمبود مواد اولیه و محدودیت در تجارت خارجی، مانع تولیدات «نستله و انگلو - سوئیس» شد. برای حل این مشکلات، این شرکت کارخانههای تولیدی خود را در امریکا و استرالیا تاسیس کرد. همزمان با پایان جنگ، تعداد این کارخانهها به ۴۰ عدد افزایش یافته بود.
Period highlights

پس از جنگ درسال ۱۹۲۱، تقاضای ارتش برای قوطیهای شیر کاهش یافت و سبب ایجاد یک بحران بزرگ برای «نستله و انگلو - سوئیس» شد. اوضاع شرکت رو به بهبودی بود. اما بروز بحران وال استریت در سال ۱۹۲۹، منجر به کاهش قدرت خرید مشتریان شد. بنابراین، اوضاع این شرکت یکبار دیگر به چالش کشیده شد. با این وجود، این دوره تاریخی ویژگیهای مثبتی نیز داشت: بدنه مدیریت شرکت حرفهایتر و تحقیقات متمرکز شد و محصولات پیشرو نظیر قهوه و نسکافه به بازار عرضه شدند.
Period highlights

شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹، به طور قطع بر کلیه بازارها تاثیر گذاشت. ولی شرکت «نستله و انگلو - سوئیس»، به فعالیت در شرایط دشوار ادامه داد و به تامین نیازهای شهروندان عادی و نظامیان پرداخت. درسال ۱۹۴۷، این شرکت سوپها و ادویههای مگی را به لیست محصولات خود اضافه کرد و نام نستله آلیملتانا (Nestlé Alimentana) را برگزید.
Period highlights

دوران پس از جنگ، با شاخصهای شکوفایی و رشد همراه بود. مردم در آمریکا و اروپا پول خود را صرف خرید ماشینآلاتی نظیر یخچال و فریزر میکردند که زندگی را آسان کند. غذاهای آماده نیز از محبوبیت برخوردار بودند و نستله آلیمانتانا نیز با محصولاتی نظیر نسکوئیک و مگی پاسخگوی این نیاز عمومی بود.
Period highlights

یادگیری و تجربه نستله در زمینه غذاهای منجمد، امکان ورود این شرکت را به حیطههای درحال رشد فراهم کرد. در عین حال نستله به گسترش فعالیتها و تجارت سنتی خود در حوزه شیر، قهوه و غذای بستهبندی شده ادامه داد. در سال ۱۹۷۰، این شرکت به حوزههای متنوع دیگری مانند داروسازی و آرایشی و بهداشتی وارد شد. این امر، سبب شد گروههای فعال به انتقاد بپردازند. این انتقادات، در راستای غیراخلاقی بودن تبلیغات غذای نوزاد شکل گرفت. بعدها نستله به یکی از اولین شرکتهایی تبدیل شد که مقرارات سازمان بهداشت جهانی را در مورد جایگزینهای شیر مادر، در تجارت خود لحاظ کرد.
Period highlights
به دنبال رشد در طی سالهای متوالی، نستله نامهای تجاری غیر سودآور را منحل کرد. همچنین، نامهای تجاری را که در راستای افزایش آگاهی مصرفكنندگان از سلامت و تحقق شعار جدید نستله با مضمون «تغذیه، سلامتی و تندرستی» موثر بودند، ارتقا بخشید. نستله در آمریكا، اروپای شرقی و آسیا توسعه یافت. حضور در رأس صنعت آب معدنی، بستنی و غذای حیوانات درسطح بینالمللی، در اولویت اهداف این شرکت قرار گرفت.
Period highlights
ما برای اولین بار به کمک «مایکل پورتر» و «مارک کرامر»، مفهوم ایجاد ارزش مشترک را بیان کردیم. اعتقاد راسخ ما به ایجاد ارزش مشترک، به این دلیل است که باور داریم تنها در صورتی به موفقیتهای درازمدت دست مییابیم که نه تنها برای ذینفعان خود، بلکه برای جامعه نیز ایجاد ارزش کنیم.
بنابراین نستله برای اولین بار، ایجاد ارزش مشترک را رویكرد کسبوکار خود قرارداد. طرح كاكائو و طرح نسكافه، به منظور گسترش زنجیره تامین پایای كاكائو و قهوه اجرا شد. نستله، همزمان با تثبیت جایگاه خود در بخشهای سنتی غذای کودک و غذای منجمد، بر روی تغذیه پزشكی نیز متمركز شد.