Sort by
Sort by

پیشینه شرکت نستله

1866-1904 سال‎های آغازین
1905-1913 عصر زیبا
1914-1918 بقا در زمان جنگ
1919-1938 چالش‌ها وفرصت‌‌ها
1939-1947 عبور از طوفان
1948-1959 راحتی بیشتر مصرف‌کنندگان
1960-1980 ازغذای منجمد تا داروسازی
1981-2005 به سوی تغذیه، سلامتی و تندرستی
2006 تا امروز ایجاد ارزش‌ مشترک
سال‎های آغازین
1866-1904

پیشینه ما به سال ۱۸۶۶، همزمان با افتتاح کارخانه شیر تغلیظ‌‌ شده انگلو– سوئیس بر‏می‏‌گردد. در سال ۱۸۶۷، هنری نستله شیر خشک نوین را ابداع کرد و در سال ۱۹۰۵ شرکتی که وی بنیان‌‌گذاری کرده ‏‌بود، با شرکت انگلو-سوئیس ادغام شد. شرکتی که امروز به نام نستله می‌‏شناسیم، حاصل ادغام این دو شرکت است. در طی این مدت گسترش شهرها، راه‌‏آهن و کشتی‌‌های بخار با کاهش هزینه‌‌های حمل‌ونقل، سبب تحول تجارت جهانی کالاهای مصرفی شد.

Period highlights +

1866-1904

مهم‌‎ترین عناوین

۱۸۶۶

شرکت شیر تغلیظ‌‌ شده «انگلو - سوئیس» (Anglo-Swiss)، توسط برادران چارلز و جورج پیج تاسیس شد. آنها با بهره‏‌گیری از منابع فراوان شیر تازه در سوئیس و با به‏‎کارگیری دانشی که در زادگاه خود آموخته‏ بودند، اولین کارخانه اروپایی تولید شیر تغلیظ‌‌ شده را در شهر چام سوئیس بنا کردند. آنها توزیع محصول خود را با نام تجاری «میلک‌مید» (Milkmaid) در شهرک‌‏های صنعتی اروپا آغاز کردند و آن را به عنوان جایگزینی ایمن برای شیر تازه با مدت ماندگاری بالا معرفی کردند.

 ۱۸۶۷

بنیان‏‌گذار شرکت نستله، یک داروساز آلمانی به نام هنری نستله بود. وی اولین ترکیب خود را به نام فارین لاکته (مخلوطی ازشیر و آرد)، در شهر وِوی سوئیس تولید کرد. این ترکیب شامل شیرگاو، آردگندم و شکر بود که نستله از آن برای کاهش نرخ بالای مرگ‌‎ومیر نوزادانی که از شیر مادر محروم بودند، استفاده ‏کرد. از همان زمان، وی شروع به استفاده از نشان نمادین «آشیانه پرنده» کرد.

۱۸۷۵

 

هنری نستله، شرکت و کارخانه خود را در شهر وِوی به سه تاجر محلی واگذار کرد. آنها برای توسعه تولید و فروش، تعدادی شیمیدان و نیروی متخصص استخدام کردند.

۱۸۷۸

رقابت تنگاتنگ دو شرکت نستله و انگلو - سوئیس در فروش محصولات مشابه، منجر به توسعه در تولید و فروش هر دو شرکت شد. این محصولات، شامل شیر تغلیظ‌‌ شده و شیر خشک بود.

 

۱۸۸۲-۱۹۰۲

درسال ۱۸۸۲، شرکت انگلو-سوئیس در آمریکا گسترش یافت. ولی مرگ جورج پیج سبب بازماندن این شرکت از برنامه‌‌های خود شد. درسال ۱۹۰۲، این شرکت فعالیت‌‏های خود را در آمریکا واگذار‏ کرد که در نهایت، منجر به ادغام دو شرکت نستله و انگلو-سوییس شد.

 

۱۹۰۴

 

نستله پس از پیشی گرفتن از شرکت «پیتر و کهلر» (Peter & Kohler) در صادرات، اولین بار اقدام به فروش شکلات کرد. نقش مهم هنری نستله در گسترش تولید شکلات شیری، از سال ۱۸۷۵ شروع شد. هنگامی که هنری نستله برای دانیل پیتر، همسایه خود در وِوی، شیر تغلیظ‌‌ شده تهیه می‌‏کرد. پیتر در دهه ۱۸۸۰، از این شیر برای تولید محصول تجاری خود استفاده می کرد.

عصر زیبا
1905-1913

درسال ۱۹۰۵، شرکت‎های نستله و انگلو - سوئیس بیش از ۲۰ کارخانه داشتند و خواهان بهره‌‏گیری از امکانات تکمیلی خارجی بودند که به کمک آن بتوانند شبکه فروش خود را در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و استرالیا گسترش دهند. با نزدیک شدن به جنگ جهانی اول، این شرکت از دوران شکوفایی موسوم به «بل اپوک» یا «عصر زیبا» (Belle Époque) بهره جست و تبدیل به یک شرکت لبنی در سطح جهانی شد.

Period highlights +

1905-1913

مهم‌ترین عناوین

 

۱۹۰۵

نستله و انگلو - سوئیس با یکدیگر ادغام شدند و شرکت شیر «نستله و انگلو - سوئیس» را تشکیل دادند. این شرکت، دو دفتر مرکزی در شهرهای ووی و چام داشت و برای هدایت صادرات خارجی به سایر کشورها، شعبه سوم را در لندن افتتاح کرد. در طی چندین سال، این شرکت تنوع محصولات خود را گسترش داد و شیر تغلیظ‌ شده شیرین‎نشده و شیر پاستوریزه را نیز به محصولات خود اضافه کرد.

بقا در زمان جنگ
1914-1918

با شروع جنگ در سال ۱۹۱۴، تقاضا برای شیر تغلیظ‌ شده و شکلات افزیش یافت. اما کمبود مواد اولیه و محدودیت در تجارت خارجی، مانع تولیدات «نستله و انگلو - سوئیس» شد. برای حل این مشکلات، این شرکت کارخانه‏‌های تولیدی خود را در امریکا و استرالیا تاسیس کرد. هم‌زمان با پایان جنگ، تعداد این کارخانه‏‎ها به ۴۰ عدد افزایش یافته‌ ‏بود.

Period highlights +

1914-1918

مهم‎ترین عناوین

 

 

۱۹۱۴

 

جنگ سراسر اروپا را در برگرفته و تولید شرکت را نیز مختل کرده ‌‎بود. با این وجود، خصومت‎‌ها باعث ایجاد تقاضا برای محصولات لبنی نستله، در قالب قراردادهای بزرگ دولتی شدند.

 

۱۹۱۵

ماندگاری بالا و حمل‌ونقل آسان، سبب شد که شیر تغلیظ‌ شده بین نیروهای ارتش محبوب شود. برای مثال در سال ۱۹۱۵، ارتش بریتانیا گنجاندن قوطی‏‌های شیر نستله را در جیره غذایی سربازانش ضروری دانست. تقاضای بالای محصولات، باعث شد که پالایشگاه‏‌های شیر این شرکت، بی‌‏وقفه فعال بمانند.

 

۱۹۱۶

 

«نستله و انگلو - سوئیس»، شرکت نروژ لبنی «اگرن» را خریداری کرد. این شرکت، مبتکر یک شیوه جدید خشک کردن افشانه‌‏ای جهت تولید پودر شیر بود. صاحبان جدید این شرکت، فروش این محصولات را آغاز کردند.

 

۱۹۱۷-۱۹۱۸

 

انبار شیردرسوئیس بدین معنا بود که «نستله وانگلو - سوئیس» باید از منابع شیر تازه صرف نظر کنند تا به مردم شهرها وروستاها کمک کنند. برای تامین تقاضای شیر تغلیظ‌ شده در کشورهای درگیر جنگ، شرکت پالایشگاه‌های شیر آمریکا را خریداری کرد و با شرکت‌های استرالیایی که بعدها توسط نستله خریداری شدند، تفاهم‌نامه تامین امضا کرد.

چالش‌ها وفرصت‌‌ها
1919-1938

پس از جنگ درسال ۱۹۲۱، تقاضای ارتش برای قوطی‏‌های شیر کاهش یافت و سبب ایجاد یک بحران بزرگ برای «نستله و انگلو - سوئیس» شد. اوضاع شرکت رو به بهبودی بود. اما بروز بحران وال استریت در سال ۱۹۲۹، منجر به کاهش قدرت خرید مشتریان شد. بنابراین، اوضاع این شرکت یکبار دیگر به چالش کشیده‌ شد. با این وجود، این دوره تاریخی ویژگی‏‌های مثبتی نیز داشت: بدنه مدیریت شرکت حرفه‌‏ای‌‏تر و تحقیقات متمرکز شد و محصولات پیشرو نظیر قهوه و نسکافه به بازار عرضه شدند.

Period highlights +

1919-1938

مهم‎ترین عناوین

 

 

۱۹۲۱-۱۹۲۲

در سال ۱۹۲۱، کاهش قیمت‏‌ها و حجم بالای محصولات در انبار، منجر به اولین و تنها خسارت مالی به «نستله وانگلو - سوئیس» شد. بانک‌‏داری به نام لوئیس داپلاس، به‌ عنوان مدیر بحران استخدام شد و شرکت را به استخدام مدیران حرفه‌‏ای ترغیب کرد. آزمایشگاهی واقع در ووی سوئیس، مرکز مدیریت متمرکز و تحقیقات یکپارچه شد.

 

۱۹۲۹

 

شرکت نستله وانگلو - سوئیس، بزرگ‌ترین شرکت شکلات‌‏سازی سوئیس به نام «پیتر – کایلر - کهلر» را خریداری کرد. پیشینه این شرکت به سال ۱۸۱۹ باز می‌‏گردد. زمانی که فرانسیس لویئس کهلر، یکی از اولین کارخانه‌‏های شکلات‌‏سازی کشور را با نام تجاری کایلر احداث کرد. این اتفاق، شکلات را به یک بخش جدایی‌‏ناپذیر تجارت «نستله وانگلو - سوئیس» تبدیل کرد.

۱۹۳۴

عرضه موفق نوشیدنی شکلاتی مالت با نام مایلو (Milo) در استرالیا، نشان‏گر این بود که بعدها این محصول برای فروش در سایر بازارها نیز صادر خواهد شد. در زمان جنگ داخلی، نستله به توسعه تولید غذای نوزاد و کودک ادامه داد و محصول «پلارگون» (Pelargon) را در سال ۱۹۳۴ به بازار عرضه کرد. این محصول یک پودر شیر کامل غنی‌شده با باکتری لاکتیک‌اسید برای کودکان است که به هضم کمک می‌‏کند.

 

۱۹۳۶

 

بازار رقابتی شکلات در سوئیس، مشوق «نستله - پیتر - کایلر- کهلر» شد تا سال بعد با عرضه شکلات سفید «گالاک» و «رایون»، شکلاتی با عسل و حباب‌‏های هوا، دست به نوآوری بزند.

در دهه ۱۹۳۰ ویتامین‌‏ها به نقطه قوت در فروش بدل شدند. در سال ۱۹۳۶، نستله مکمل ویتامین «نسترویت» (Nestrovit) را به بازار عرضه کرد.

 

۱۹۳۸

 

نسکافه، محصولی است از عصاره پودری قهوه خالص که با داشتن طعم طبیعی قهوه، تنها با اضافه کردن آب داغ اماده می‏‌شود.این محصول، در سال ۱۹۳۸ به بازار عرضه شد. نسکافه، زاییده افکار شخصی به نام «مکس مورگن تالر» است که در سال ۱۹۲۹، هم‏‌زمان با درخواست کمک دولت برزیل از «نستله و انگلو - سوئیس» مبنی بر فروش عظیم مازاد قهوه خود، کار بر روی این محصول را آغاز کرد.

عبور از طوفان
1939-1947

شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹، به‏‌ طور قطع بر کلیه بازارها تاثیر گذاشت. ولی شرکت «نستله و انگلو - سوئیس»، به فعالیت در شرایط دشوار ادامه داد و به تامین نیازهای شهروندان عادی و نظامیان پرداخت. درسال ۱۹۴۷، این شرکت سوپ‏‌ها و ادویه‌‏های مگی را به لیست محصولات خود اضافه کرد و نام نستله آلیملتانا (Nestlé Alimentana) را برگزید.

Period highlights +

1939-1947

 مهم‎ترین عناوین

 

 

۱۹۳۹

 

دومین دفتر مرکزی شرکت نستله در دوران جنگ، در استمفورد آمریکا قرار داشت. شرکت «نستله وانگلو - سوئیس» برای جلوگیری از اشغال سوئیس توسط نیروهای متحدین، تعدادی از مدیران خود را در این دفتر مستقر کرد. جنگ در اروپا امکان صادرات شیر را برای نستله غیرممکن ساخت. بنابراین، نستله محصولات خود را از طریق آمریکا و استرالیا به آفریقا و آسیا صادر می‏‌کرد. از دیگر فعالیت‌‏های نستله در این دوران، می‌‏توان به گسترش تولیدات در آمریکای جنوبی اشاره ‏کرد.

۱۹۴۲-۱۹۴۵

 

جنگ جهانی دوم، در ابتدا سبب شکستن رکود فروش نسکافه شد. اما با ادامه جنگ، اوضاع باز هم تغییر کرد. با ورود آمریکا به جنگ، محصولات نستله در بین نیروهای ارتش آمریکا محبوب شد. در پایان جنگ نیز این محصول بخشی از کمک‏‌های انسان‏‌دوستانه در ژاپن و اروپا بود. «نستی» در اواخر دهه ۱۹۴۰ به بازار عرضه شد.

۱۹۴۷

«نستله و انگلو-سوئیس» با شرکت سوئیسی آلیمانتانا که سازنده محصولات سوپ، ادویه و مگی بود ادغام شد و به نستله آلیمانتانا (Nestlé Alimentana) تغییر نام داد. پیشینه آلیمانتانا به سال ۱۸۸۴ باز می‏‌گردد. زمانی ‏که جولیوس مگی، برای کاهش سوءتغذیه نوعی پودر سوپ غنی از پروتئین ابداع کرد.

راحتی بیشتر مصرف‌کنندگان
1948-1959

دوران پس از جنگ، با شاخص‌های شکوفایی و رشد همراه بود. مردم در آمریکا و اروپا پول خود را صرف خرید ماشین‎آلاتی نظیر یخچال و فریزر می‌کردند که زندگی را آسان کند‌. غذاهای آماده نیز از محبوبیت برخوردار بودند و نستله آلیمانتانا نیز با محصولاتی نظیر نسکوئیک و مگی پاسخگوی این نیاز عمومی بود.

Period highlights +

1948-1959

مهمترین عناوین

 

۱۹۴۸

در آمریکا نستله آلیمانتانا، نوعی چای حل شدنی با نام تجاری «نستی» (Nestea) به بازار عرضه کرد که توسط همان شیوه‏‌های تولید نسکافه تهیه می‌‏شد. مصرف‏‌کنندگان می‌‏توانستند آن را به صورت سرد یا گرم استفاده کنند. نسکوئیک که به‌آسانی در شیر سرد حل می‌شود نیز در آمریکا عرضه شد و تبدیل به یک محصول پرفروش شد. به کارگيری واژه کوئيک در نام اين محصول، اشاره به سرعت و سهولت تهيه آن دارد.

 

۱۹۵۴

 

غذای کودک نستله، از سال ۱۹۴۸ به‌ عنوان یک محصول پودری در دسترس عموم قرارداشته‌ ‏است. در حال حاضر، این محصول تحت عنوان «سرلاک» شناخته می‌‏شود.

ادویه مگی که از ابتدا به عنوان یک عصاره مکعبی به‌ فروش می‏‌رفت، با نام تجاری «فوندور» به شکل پودر عرضه ‏شد. این محصول در بسته‏‌بندی مناسب و قابل پاشش، به عنوان چاشنی غذا، در آشپزخانه‏‌ها و سالن‌‏های پذیرایی مورد استفاده قرار می‏‌گرفت.

۱۹۵۷

 

کنسروهای «راویولی»، با نام تجاری مگی، به بازار عرضه شد. موفقیت چشمگیر این محصول، نستله را به عرضه بیشتر غذاهای کنسروی و آماده ترغیب کرد و عرصه‏‌ای برای رشد و موفقیت شد.

ازغذای منجمد تا داروسازی
1960-1980

یادگیری و تجربه نستله در زمینه غذاهای منجمد، امکان ورود این شرکت را به حیطه‏‌های درحال رشد فراهم کرد. در عین حال نستله به گسترش فعالیت‌‏ها و تجارت سنتی خود در حوزه شیر، قهوه و غذای بسته‏‌بندی شده ادامه داد. در سال ۱۹۷۰، این شرکت به حوزه‌‏های متنوع دیگری مانند داروسازی و آرایشی و بهداشتی وارد شد. این امر، سبب شد گروه‌‏های فعال به انتقاد بپردازند. این انتقادات، در راستای غیراخلاقی بودن تبلیغات غذای نوزاد شکل گرفت. بعدها نستله به یکی از اولین شرکت‏‌هایی تبدیل شد که مقرارات سازمان بهداشت جهانی را در مورد جایگزین‌‏های شیر مادر، در تجارت خود لحاظ کرد.

Period highlights +

1960-1980

مهم‌ترین عناوین

 

۱۹۶۰

 

ابتدا برای سرمایه‏‌گذاری در این صنعت رو‏به رشد، یك شركت تولید‌كننده آلمانی به نام «یوپا» (Jopa) و یك شركت فرانسوی به نام «هودبرت - گردایس» (Heudebert - Gervais) را خریداری کرد. سپس در سال ۱۹۶۲ برند سویئس «فریسكو» (Frisco) را نیز به مجموعه افزود. نستله همچنین یک شركت انگلیسی غذاهای كنسروی با نام «كراس و بلكول» (Crosse & Blackwell) را نیز خریداری كرد.

 

۱۹۶۲

 

نستله پس از خرید برند غذاهای منجمد «فیندوس» (Findus) از یك شرکت سوئدی، آن را در بازارهای بین‌‏المللی عرضه کرد. فیندوس یكی از اولین فروشندگان غذا‏های منجمد در اروپاست كه فعالیت خود را از سال ۱۹۴۵ آغاز كرده ‏بود.

 

۱۹۶۸

 

با توجه به محبوبیت بسیار زیاد محصولات لبنی منجمد، نستله شرکت فرانسوی تولید‏‌کننده ماست «چامبورسی» (Chambourcy) را خریداری کرد. در اوایل دهه ۱۹۷۰، نستله ماست‎‏های «اسولتس» (Sveltesse) را با هدف ارتقا سطح آگاهی مصرف‏‌کنندگان در مورد سلامت و وزن، به بازار عرضه کرد. ۱۹۶۹ نستله با خرید سهام یك شركت آب معدنی فرانسوی به نام «ویتل» (Vittel)، وارد صنعت آب معدنی شد.

 

۱۹۷۳

 

در این دوره، نستله خواهان رونق محصولات منجمد و غذاهای كنسروی خود در بازارهای اروپایی بود. به‌ همین منظور، شركت آمریكایی غذاهای منجمد به نام «استوفر» (Stouffer) و نیز شركت‏‌های تولید‌‏كننده غذاهای كنسروی «لیبی» (Libby) و «مكنیل و لیبی» (McNeill & Libby) را در سال ۱۹۷۶ خریداری کرد.

 

۱۹۷۴

 

شرکت نستله، برای اولین بار با سرمایه‌‏گذاری كوچكی در شركت بین‌‏المللی محصولات آرایشی «اوره آل»(L’Oréal)، آغاز به فعالیت در صنعتی به جز خوراكی و آشامیدنی کرد.

به سوی تغذیه، سلامتی و تندرستی
1981-2005

به ‏‌دنبال رشد در طی سال‏‌های متوالی، نستله نام‌‏های تجاری غیر سود‌آور را منحل کرد. همچنین، نام‏‌های تجاری را که در راستای افزایش آگاهی مصرف‏‌كنندگان از سلامت و تحقق شعار جدید نستله با مضمون «تغذیه، سلامتی و تندرستی» موثر بودند، ارتقا بخشید. نستله در آمریكا، اروپای شرقی و آسیا توسعه یافت. حضور در رأس صنعت آب معدنی، بستنی و غذای حیوانات درسطح بین‌المللی، در اولویت اهداف این شرکت قرار گرفت.

Period highlights +

1981-2005

مهم‎ترین عناوین

 

۱۹۸۱

 

غذاهای منجمد «استفرز لین كویزین» (Stouffer’s Lean Cuisine)، به‌ عنوان یك تغذیه كم‏‌كالری و كم‏‌چربی عرضه و با موفقیت چشمگیری روبه‌‏رو شد. نستله و اوره‎آل با سرمایه‌‏گذاری مشترك، شركتی به نام «گالدرما» (Galderma)، فعال در زمینه محصولات پوستی، تاسیس کردند.

مجموعه جهانی سلامت، از قوانین سازمان بهداشت جهانی در رابطه با جایگزین‏‌های شیر مادر تبعیت می‏‌كند. نستله یكی از اولین شركت‌‏هایی است كه سیاست‏‌های خود را بر مبنای آن تغییر داده و در تجارت خود در دنیا اعمال می‌‏كند.

 

۱۹۸۵

 

نستله با خرید شركت آمریكایی «كارنیشن» (Carnation) به مبلغ سه میلیارد دلار، نام‌‏های تجاری مانند كارنیشن و كافی‏‎میت را نیز به گستره محصولات خود اضافه کرد. همچنین با خرید شركت «فریسكیز» (Friskies)، وارد صنعت غذای حیوانات شد.

 

۱۹۸۶

 

داستان نسپرسو، با یك ایده ساده شروع شد: هرکس قادر باشد مثل یك باریستای حرفه‌‏‌ای یك فنجان قهوه عالی درست كند.

 

۱۹۸۸

 

نستله، شركت بریتانیایی «رانتری مكینتاش» (Rowntree Mackintosh) را خریداری کرد و نام‏‌های تجاری مانند كیت‌كت، افترایت و اسمارتیز را به گستره محصولات خود اضافه کرد. از دیگر فعالیت‏‌های نستله در این دوره، خریداری یک تولید‌كننده پاستا، سس و شیرینی ایتالیایی به نام «بویتونی - پروگینا» (Buitoni-Perugina) بود.

در سال ۱۹۸۸ برند ايتاليایی «بويتونی» در شهر سانسپلكرو در ناحیه توسکانی، به بخشی از مجموعه محصولات ما پیوست. مرکز تحقیقات «Casa Buitoni» که اغلب فعالیت‌هایش بر روی غذاهای ایتالیایی و مدیترانه‌ای است و بر روی تپه‌های هيس توسكانی قرار دارد، به نمادی از تعهد همیشگی ما به كيفيت، خلاقيت و سنت تبدیل شد.

 

۱۹۹۱

 

شرکت نستله با سرمایه‌‏گذاری مشترك با شركت‏‌های جنرال میلز، شركتی به نام «سریال پارتنرز وردواید» (Cereal Partners Worldwide) تاسیس کرد. هدف از تاسیس این شرکت، تولید و بازاریابی غذای صبحانه در سطح جهانی بود.

همچنین، سرمایه‏‎گذاری مشترک شرکت نستله با كمپانی كوكا‏كولا، مجموعه‌‏ای را به نام «بوریج پارتنرز وردواید» (Beverage Partners Worldwide) به‌ وجود آورد. هدف این مجموعه، تولید و بازاریابی نام‌های تجاری نظیر «نستی» (Nestea) بود.

۱۹۹۲

نستله با خرید شركت فرانسوی «پرییر» (Perrier)، جایگاه خود را در صنعت آب‏‌های معدنی تثبیت کرد. در سال ۱۹۹۳، مجموعه «نستله سورسز انترنشنال» (Nestlé Sources Internationales) به‌ عنوان تجارتی مجزا در زمینه آب ایجاد شد و درسال ۲۰۰۲ به «نستله واترز» (Nestlé Waters) تغییر نام داد.

۱۹۹۷

«پیتر برابك لتمات» (Peter Brabeck-Letmathe)، مدیر عامل جدید شرکت نستله، متوجه روند رو به رشد در زمینه تغذیه فردی شد. در آغاز هزاره جدید، وی جایگاه نستله را به‌ عنوان پیشرو در زمینه «تغذیه، سلامتی و تندرستی» تثبیت کرد.

۱۹۹۸

نستله، شركت ایتالیایی آب معدنی «سانپلگرینو» (Sanpellegrino) راخریداری کرد. این محصول، «نستله پیور لایف» نام‏‌گذاری شد و در كشورهای در حال توسعه عرضه شد تا آب آشامیدنی تمیز و سالم در دسترس عموم قرار گیرد. دو سال بعد، «آكوارل» (Aquarel) دراروپا عرضه شد.

 

۲۰۰۰

 

طرح «کشاورزی مبتکرانه و پایای نستله» (SAIN) به منظور ارتقا در همكاری با كشاورزی بومی اجرا شد. هدف از این طرح، بالا بردن استانداردهای زندگی كشاورزان و تامین مستمر كالا بود.

 

۲۰۰۱

 

نستله شركت آمریكایی «رالستون پیورینا» (Ralston Purina) را كه تولید‏كننده غذای حیوانات بود، خریداری كرد. این شرکت با نستله «فریسكیز پت كر» ادغام شد و نام تجاری «نستله پورینا پت كر» را از آن خود کرد. نتیجه این ادغام، رسیدن «نستله پورینا پت كر» به صدر بازار محصولات مراقبت از حیوانات خانگی بود.

 

۲۰۰۲

 

شرکت نستله پس از توسعه تجارت بستنی خود در دهه ۱۹۹۰ میلادی، حق صدور مجوز به یکی از تولیدكنندگان مواد اولیه به نام «هاگن - داز» (Häagen - Dazs) در آمریكا و كانادا را به‌ دست آورد. همچنین در سال ۲۰۰۳، شركت «موونپیك ودرایزگرند ایس كریم» (Mövenpick and Dreyer’s Grand Ice Cream) را نیز خریداری کرد.

یکی دیگر از فعالیت‌‏های این شرکت در این دوره، خریداری شرکت تولید‏كننده غذاهای منجمد به نام «چف آمریكا» (Chef America) به ارزش ۲/۶ میلیارد دلار بود.

۲۰۰۵

پیتر برابک - لتمات، مدیر کل شرکت نستله دریافت که عادت‌های غذایی مردم در جهان در حال تغییر است و به این ترتیب، ما نیز با این تحولات همگام شده و تغییرات خود را آغاز کردیم. در این راستا، ما تلاش کردیم تا از نقش خود تنها به عنوان به عمل‌آورنده محصولات کشاورزی فراتر برویم و به تولیدکننده غذا با ارزش‌های غذایی افزوده و نهایتاً به سازنده دامنه گسترده‌ای از محصولات و خدمات در زمینه تغذیه، سلامتی و تندرستی تبدیل شویم.

ایجاد ارزش‌ مشترک
2006 تا امروز

ما برای اولین بار به کمک «مایکل پورتر» و «مارک کرامر»، مفهوم ایجاد ارزش مشترک را بیان کردیم. اعتقاد راسخ ما به ایجاد ارزش مشترک، به این دلیل است که باور داریم تنها در صورتی به موفقیت‌های درازمدت دست می‌یابیم که نه تنها برای ذینفعان خود، بلکه برای جامعه نیز ایجاد ارزش کنیم.

بنابراین نستله برای اولین بار، ایجاد ارزش‌‏ مشترک را رویكرد کسب‎وکار خود قرارداد. طرح كاكائو و طرح نسكافه، به منظور گسترش زنجیره تامین پایای كاكائو و قهوه اجرا شد. نستله، همزمان با تثبیت جایگاه خود در بخش‏‌های سنتی غذای کودک و غذای منجمد، بر روی تغذیه پزشكی نیز متمركز شد.

Period highlights +

2006 تا امروز

مهم‎ترین عناوین

 

۲۰۰۷

افزایش تمركز بر تغذیه پزشكی، منجر به خرید شركت تغذیه پزشكی «نوارتیس» (Novartis) توسط نستله شد. نستله همچنین شركت غذای كودک «گربر» (Gerber) و شركت سوئیسی منابع آب‏‌های معدنی « مینرال هنیز» (Minérales Henniez) را نیز خریداری كرد.

۲۰۰۹

در سال ۲۰۰۹، اولین مجمع ایجاد ارزش‌‏ مشترک، متخصصین را گرد‏هم آورد تا درمورد چالش‏‌های موجود در زمینه تغذیه، آب و توسعه مناطق غیرشهری به تبادل نظر بپردازند. بررسی نقش تجارت در رفع این مشکلات، از دیگر اهداف این مجمع به حساب می‏‌آید. پس از آن، این مجمع به رویدادی سالانه تبدیل شد. ازسال ۲۰۰۹، نستله یك بخش تجاری به نام «نستله پروفشنال» (Nestlé Professional) برای صنعت خدمات غذایی خود، ایجاد كرد.

۲۰۱۰

از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت نستله در این دوره، اجرای پروژه‌های «طرح نسكافه» و «طرح كاكائو» نستله بود. هدف از اجرای این دو پروژه، گسترش و تامین پایای شركت در زمینه قهوه و نسكافه و رشد وضعیت اجتماعی در جوامع كشاورزی و اطمینان از میزان سود حاصله آنها بود.

«طرح کاکائو»، ۳۸ میلیون نهال اصلاح‌شده کاکائو را با کیفیت بالا و مقاوم در برابر بیماری‌ها، در اختیار کشاورزان قرار داد و به آنها در راستای احیای مزارع و افزایش تولید، کمک کرد. «طرح نسکافه» نیز با اختصاص سرمایه‌ای بالغ بر ۵۰۰ ميليون فرانک سوئيس در زنجیره تولید قهوه با هدف كشاورزی، تأمين منابع و مصرف مسئولانه آغاز به کار کرد.

ما همچنين اولين جايزه ايجاد ارزش مشترک را به مؤسسه «IDE Combodia»، برای اجرای طرح «مشاوران تجارت مزرعه» اهدا كرديم و همكاری خود را با شرکت «Forest Trust» در راستای مبارزه با جنگل زدايی، اعلام کردیم.

از دیگر فعالیت‌های شرکت نستله در این دوره، عرضه محصول «اسپشیال تی» به بازار و خریداری حق تجارت پیتزای منجمد «کرفت فود» بود.

۲۰۱۱

«علم سلامت نستله» (Nestlé Health Scienc) و «موسسه علوم سلامتی نستله» (Nestlé Institute of Health Sciences)، با هدف جلوگیری و درمان بیماری‏‌های وخیم پزشكی بنا شدند. هدف از تشکیل این دو بخش، تحقیق درمورد محصولات تغذیه‌‏ای دانش‌بنیان بود.

همچنین، نستله اولین شركت مواد غذایی است كه با موسسه FLA (Fair Labor Association ) در زمینه كاهش اشتغال كودكان در زنجیره تامین كاكائو همكاری می‌‏كند.

شرکت نستله در این سال، همکاری خود را با شرکت «هسو فو چی» (Hsu Fu Chi) اعلام کرد. این شرکت، تولیدکننده انواع شیرینی بود.

از دیگر فعالیت‌های نستله در این دوره، می‌توان به همکاری این شرکت با شرکت غذلیی چینی Yinlu اشاره کرد. شرکت Yinlu تولیدکننده شیر بادام‌زمینی و فرنی‌های کنسروشده بود. در آن دوره زمانی، چین در این امر پیشرو بود.

 

۲۰۱۲

 

نستله، شركت «ویت نوتریشن» (Wyeth Nutrition)، فیزر نوتریشن سابق، را به مبلغ ۱۱/۹ میلیارد دلار خریداری كرد تا جایگاه خود را در تغذیه كودكان تثبیت كند.

۲۰۱۳

با گسترش پیدا کردن بخش علوم سلامت نستله، این شرکت موفق به خریداری شرکت آمریكایی تغذیه پزشكی «پملب» (Pamlab) شد. شرکت تغذیه پزشكی «پملب»، متخصص در تغذیه پزشكی بیمارانی با امراضی نظیر اختلال خفیف حافظه و افسردگی بود. فروش محصولات مدیریت وزن «جنی كریگ» درآمریكا و اقیانوسیه، از جمله فعالیت‌‏های این شرکت بود.

 

۲۰۱۴

 

 

با راه‌اندازی بخشی مربوط به سلامت پوست در نستله، این شركت مدیریت كل سهامی «گالدرما» را كه درسال ۱۹۸۱ به کمک «اورال» تاسیس شده ‏‎بود، به‌ دست گرفت. این همکاری، باعث منحل شدن شرکت سهامی «اینوو» (Innéov) شد که در سال ۲۰۰۲، فعالیت‌‏های خود را در زمینه مکمل‌‏های غذایی و آرایشی آغاز کرده‌‏ بود. پس از این اتفاق، «گالدرما» بخشی از دارایی‏‌های این شرکت را در اختیار گرفت.

 

۲۰۱۵

 

نستله، محصولی با نام تجاری «كایلر»، قدیمی‌‏ترین برند بازمانده شكلات سوئیسی را به‌ عنوان مرغوب‌‏ترین شكلات خود در سطح جهانی عرضه کرد. از دیگر فعالیت‏‌های نستله در سال ۲۰۱۵، تجارت غذای منجمد فرانسوی به نام «داویژل» بود.