Sort by
Sort by

این روزها در دنیایی «شیرین» زندگی میکنیم. بسیاری از مواد غذایی و آشامیدنی که با روش‌های فرآوری مدرن ساخته می‌شوند، دارای شکر افزوده هستند، اگرچه ممکن است طعم شیرینی نداشته باشند، پس جای تعجب نیست که بسیاری از افراد هر روزه مقدار بالایی شکر مصرف میکنند. مصرف شکر می تواند باعث پوسیدگی دندان شود که خود موضوعی نگران‌کننده است. این مسأله تنها در بین کودکان رایج نیست، بلکه در بین بزرگسالان هم متداول است. دهان ما حاوی باکتری‌های خاصی است که شکر موجود در مواد غذایی را به اسید تبدیل می‌کند. سپس این اسید باعث فرسایش لثه‌ دندان‌های ما می‌شود و اگر از آن مراقبت نکنیم، می‌تواند باعث دندان درد، از دست دادن دندان و عفونت شود. 

مشکل دیگر شکر این است که علی‌رغم داشتن کالری، مواد مغذی آن بسیار کم است. در نتیجه، مصرف بالای شکر، احتمال ابتلا به اضافه وزن، بیماریهای قلبی و دیابت را افزایش میدهد.  قطعا این دلایل برای کم کردن شکر در وعدههای غذایی کافی هستند. همچنین مطالعات نشاندادهاند، افرادی که برنامه‌ غذایی آن‌ها دارای مقادیر بالای شکر است، میل کمتری به دریافت ویتامین و مواد معدنی دارند، بنابراین، احتمال ابتلا به کمبود ریزمغذی‌ها در این افراد بیشتر است. علاوه‌براین، مصرف زیاد شکر در بین کودکان ممکن است باعث بیش‌فعالی شود.

راهکارهایی برای کاهش مصرف شکر:

غذاهایی میل کنید که شکر کمتری دارند

 خوراکیهایی مانند آبنبات، کلوچه، کیک، مربا، ژله، نوشیدنیهای گازدار، آبمیوه، کمپوت میوه، بستنی، انواع پای، شیرینی، سس کچاپ و بسیاری دیگر از دسرها مانند زولبیا را کمتر مصرف کنید.

شکر کمتری استفاده کنید

  • برای مراسمهای خاص کیک و دستر تهیه میکنید؟ به ازای هر پیمانه شکری که در دستور پخت قرار دارد، تنها ۳/۲ تا ۴/۳ پیمانه شکر استفاده کنید. در صورت امکان، میتوانید شکر موجود در دستور پخت را با مواد دیگری مانند میوه تازه، میوه خشک (کشمش)، پوره میوه یا پالپ میوه جایگزین کنید.
  • نوشیدنیهایی را بنوشید که حاوی شکر کمتری هستند. بجای نوشیدنیهای شیرین، مانند آبمیوه و نوشیدنیهای گازدار، آب بنوشید.
  • شیر تغلیظشده را کمتر بنوشید یا نوعی را انتخاب کنید که شکر کمتری دارد. برای چای یا قهوه تنها یک قاشق چایخوری شکر یا شیر تغلیظشده کافی است.
  • هنگام غذا خوردن مراقب باشید. از خوردن نوشیدنی یا مواد غذایی شیرین بین وعدههای غذایی و قبل از خواب، بپرهیزید.
  • برچسب محصولات غذایی را بررسی کنید. اگر در جدول اطلاعات تغذیه‌ای شکر جزو اولین ترکیبات غذایی است، به معنی این است که شکر ترکیب اصلی آن محصول است. محصولاتی را انتخاب کنید که روی برچسب آن جملات «شکر کمتر» ، «حاوی شکر کم» یا «بدون شکر» درج شده است.

محصولاتی را انتخاب کنید که روی برچسب آن جملات «شکر کمتر» ، «حاوی شکر کم» یا «بدون شکر» درج شده است. ترک عادت مصرف شکر، آسان نیست. اما برای وضع عمومی سلامت شما اهمیت دارد و تلاش برای ترک این عادات بسیار ارزشمند خواهد بود.