Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

پیشینه شرکت نستله



 

سال‎های آغازین

پیشینه ما به سال 1866، همزمان با افتتاح کارخانه شیر تغلیظ‌‌ شده انگلو– سوئیس بر‏می‏‌گردد. در سال 1867، هنری نستله شیر خشک نوین را ابداع کرد و در سال 1905 شرکتی که وی بنیان‌‌گذاری کرده ‏‌بود، با شرکت انگلو-سوئیس ادغام شد. شرکتی که امروز به نام نستله می‌‏شناسیم، حاصل ادغام این دو شرکت است. در طی این مدت گسترش شهرها، راه‌‏آهن و کشتی‌‌های بخار با کاهش هزینه‌‌های حمل‌ونقل، سبب تحول تجارت جهانی کالاهای مصرفی شد.

 

مهم‌‎ترین عناوین

1866

شرکت شیر تغلیظ‌‌ شده «انگلو - سوئیس» (Anglo-Swiss)، توسط برادران چارلز و جورج پیج تاسیس شد. آنها با بهره‏‌گیری از منابع فراوان شیر تازه در سوئیس و با به‏‎کارگیری دانشی که در زادگاه خود آموخته‏ بودند، اولین کارخانه اروپایی تولید شیر تغلیظ‌‌ شده را در شهر چام سوئیس بنا کردند. آنها توزیع محصول خود را با نام تجاری «میلکمید» (Milkmaid) در شهرک‌‏های صنعتی اروپا آغاز کردند و آن را به عنوان جایگزینی ایمن برای شیر تازه با مدت ماندگاری بالا معرفی کردند.

 1867

بنیان‏‌گذار شرکت نستله، یک داروساز آلمانی به نام هنری نستله بود. وی اولین ترکیب خود را به نام فارین لاکته (مخلوطی ازشیر و آرد)، در شهر وِوی سوئیس تولید کرد. این ترکیب شامل شیرگاو، آردگندم و شکر بود که نستله از آن برای کاهش نرخ بالای مرگ‌‎ومیر نوزادانی که از شیر مادر محروم بودند، استفاده ‏کرد. از همان زمان، وی شروع به استفاده از نشان نمادین «آشیانه پرنده» کرد.

1875

 

هنری نستله، شرکت و کارخانه خود را در شهر وِوی به سه تاجر محلی واگذار کرد. آنها برای توسعه تولید و فروش، تعدادی شیمیدان و نیروی متخصص استخدام کردند.

1878

رقابت تنگاتنگ دو شرکت نستله و انگلو - سوئیس در فروش محصولات مشابه، منجر به توسعه در تولید و فروش هر دو شرکت شد. این محصولات، شامل شیر تغلیظ‌‌ شده و شیر خشک بود.

 

1902 - 1882  

درسال 1882، شرکت انگلو-سوئیس در آمریکا گسترش یافت. ولی مرگ جورج پیج سبب بازماندن این شرکت از برنامه‌‌های خود شد. درسال ۱۹۰۲، این شرکت فعالیت‌‏های خود را در آمریکا واگذار‏ کرد که در نهایت، منجر به ادغام دو شرکت نستله و انگلو-سوییس شد.

 

1904

 

نستله پس از پیشی گرفتن از شرکت «پیتر و کهلر» (Peter & Kohler) در صادرات، اولین بار اقدام به فروش شکلات کرد. نقش مهم هنری نستله در گسترش تولید شکلات شیری، از سال 1875 شروع شد. هنگامی که هنری نستله برای دانیل پیتر، همسایه خود در وِوی، شیر تغلیظ‌‌ شده تهیه می‌‏کرد. پیتر در دهه ۱۸۸۰، از این شیر برای تولید محصول تجاری خود استفاده می کرد.

 

عصر زیبا

 

درسال ۱۹۰۵، شرکت‎های نستله و انگلو - سوئیس بیش از ۲۰ کارخانه داشتند و خواهان بهره‌‏گیری از امکانات تکمیلی خارجی بودند که به کمک آن بتوانند شبکه فروش خود را در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و استرالیا گسترش دهند. با نزدیک شدن به جنگ جهانی اول، این شرکت از دوران شکوفایی موسوم به «بل اپوک» یا «عصر زیبا» (Belle Époque) بهره جست و تبدیل به یک شرکت لبنی در سطح جهانی شد.

مهم‌ترین عناوین

 

 1905

نستله و انگلو - سوئیس با یکدیگر ادغام شدند و شرکت شیر «نستله و انگلو - سوئیس» را تشکیل دادند. این شرکت، دو دفتر مرکزی در شهرهای ووی و چام داشت و برای هدایت صادرات خارجی به سایر کشورها، شعبه سوم را در لندن افتتاح کرد. در طی چندین سال، این شرکت تنوع محصولات خود را گسترش داد و شیر تغلیظ‌ شده شیرین‎نشده و شیر پاستوریزه را نیز به محصولات خود اضافه کرد.

 

بقا در زمان جنگ

 

با شروع جنگ در سال ۱۹۱۴، تقاضا برای شیر تغلیظ‌ شده و شکلات افزیش یافت. اما کمبود مواد اولیه و محدودیت در تجارت خارجی، مانع تولیدات «نستله و انگلو - سوئیس» شد. برای حل این مشکلات، این شرکت کارخانه‏‌های تولیدی خود را در امریکا و استرالیا تاسیس کرد. هم‌زمان با پایان جنگ، تعداد این کارخانه‏‎ها به 40 عدد افزایش یافته‌ ‏بود.

مهم‎ترین عناوین

 

 

1914

 

جنگ سراسر اروپا را در برگرفته و تولید شرکت را نیز مختل کرده ‌‎بود. با این وجود، خصومت‎‌ها باعث ایجاد تقاضا برای محصولات لبنی نستله، در قالب قراردادهای بزرگ دولتی شدند.

 

1915

ماندگاری بالا و حمل‌ونقل آسان، سبب شد که شیر تغلیظ‌ شده بین نیروهای ارتش محبوب شود. برای مثال در سال ۱۹۱۵، ارتش بریتانیا گنجاندن قوطی‏‌های شیر نستله را در جیره غذایی سربازانش ضروری دانست. تقاضای بالای محصولات، باعث شد که پالایشگاه‏‌های شیر این شرکت، بی‌‏وقفه فعال بمانند.

 

1916

 

«نستله و انگلو - سوئیس»، شرکت نروژ لبنی «اگرن» را خریداری کرد. این شرکت، مبتکر یک شیوه جدید خشک کردن افشانه‌‏ای جهت تولید پودر شیر بود. صاحبان جدید این شرکت، فروش این محصولات را آغاز کردند.

 

1917-1918

 

انبار شیردرسوئیس بدین معنا بود که «نستله وانگلو - سوئیس» باید از منابع شیر تازه صرف نظر کنند تا به مردم شهرها وروستاها کمک کنند. برای تامین تقاضای شیر تغلیظ‌ شده در کشورهای درگیر جنگ، شرکت پالایشگاه‌های شیر آمریکا را خریداری کرد و با شرکت‌های استرالیایی که بعدها توسط نستله خریداری شدند، تفاهم‌نامه تامین امضا کرد.

 

چالش‌ها وفرصت‌‌ها

 

پس از جنگ درسال ۱۹۲۱، تقاضای ارتش برای قوطی‏‌های شیر کاهش یافت و سبب ایجاد یک بحران بزرگ برای «نستله و انگلو - سوئیس» شد. اوضاع شرکت رو به بهبودی بود. اما بروز بحران وال استریت در سال 1929، منجر به کاهش قدرت خرید مشتریان شد. بنابراین، اوضاع این شرکت یکبار دیگر به چالش کشیده‌ شد. با این وجود، این دوره تاریخی ویژگی‏‌های مثبتی نیز داشت: بدنه مدیریت شرکت حرفه‌‏ای‌‏تر و تحقیقات متمرکز شد و محصولات پیشرو نظیر قهوه و نسکافه به بازار عرضه شدند.

 مهم‎ترین عناوین

 

 

 1922 - 1921 

در سال ۱۹۲۱، کاهش قیمت‏‌ها و حجم بالای محصولات در انبار، منجربه اولین و تنها خسارت مالی به «نستله وانگلو - سوئیس» شد. بانک‌‏داری به نام لوئیس داپلاس، به‌ عنوان مدیر بحران استخدام شد و شرکت را به استخدام مدیران حرفه‌‏ای ترغیب کرد. آزمایشگاهی واقع در ووی سوئیس، مرکز مدیریت متمرکز و تحقیقات یکپارچه شد.

 

1929

 

شرکت نستله وانگلو - سوئیس، بزرگ‌ترین شرکت شکلات‌‏سازی سوئیس به نام «پیتر – کایلر - کهلر» را خریداری کرد. پیشینه این شرکت به سال 1819 باز می‌‏گردد. زمانی که فرانسیس لویئس کهلر، یکی از اولین کارخانه‌‏های شکلات‌‏سازی کشور را با نام تجاری کایلر احداث کرد. این اتفاق، شکلات را به یک بخش جدایی‌‏ناپذیر تجارت «نستله وانگلو - سوئیس» تبدیل کرد.

1934

عرضه موفق نوشیدنی شکلاتی مالت با نام مایلو (Milo) در استرالیا، نشان‏گر این بود که بعدها این محصول برای فروش در سایر بازارها نیز صادر خواهد شد. در زمان جنگ داخلی، نستله به توسعه تولید غذای نوزاد و کودک ادامه داد و محصول «پلارگون» (Pelargon) را در سال ۱۹۳۴ به بازار عرضه کرد. این محصول یک پودر شیر کامل غنی‌شده با باکتری لاکتیک‌اسید برای کودکان است که به هضم کمک می‌‏کند.

 

1936

 

بازار رقابتی شکلات در سوئیس، مشوق «نستله - پیتر - کایلر- کهلر» شد تا سال بعد با عرضه شکلات سفید «گالاک» و «رایون»، شکلاتی با عسل و حباب‌‏های هوا، دست به نوآوری بزند.

در دهه ۱۹۳۰ ویتامین‌‏ها به نقطه قوت در فروش بدل شدند. در سال ۱۹۳۶، نستله مکمل ویتامین «نسترویت» (Nestrovit) را به بازار عرضه کرد.

 

1938

 

نسکافه، محصولی است از عصاره پودری قهوه خالص که با داشتن طعم طبیعی قهوه، تنها با اضافه کردن آب داغ اماده می‏‌شود.این محصول، در سال 1938 به بازار عرضه شد. نسکافه، زاییده افکار شخصی به نام «مکس مورگن تالر» است که در سال ۱۹۲۹، هم‏‌زمان با درخواست کمک دولت برزیل از «نستله و انگلو - سوئیس» مبنی بر فروش عظیم مازاد قهوه خود، کار بر روی این محصول را آغاز کرد.

 

عبور از طوفان 

 

شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹، به‏‌ طور قطع بر کلیه بازارها تاثیر گذاشت. ولی شرکت «نستله و انگلو - سوئیس»، به فعالیت در شرایط دشوار ادامه داد و به تامین نیازهای شهروندان عادی و نظامیان پرداخت. درسال ۱۹۴۷، این شرکت سوپ‏‌ها و ادویه‌‏های مگی را به لیست محصولات خود اضافه کرد و نام نستله آلیملتانا (Nestlé Alimentana) را برگزید.

 مهم‎ترین عناوین

 

 

1939

 

دومین دفتر مرکزی شرکت نستله در دوران جنگ، در استمفورد آمریکا قرار داشت. شرکت «نستله وانگلو - سوئیس» برای جلوگیری از اشغال سوئیس توسط نیروهای متحدین، تعدادی از مدیران خود را در این دفتر مستقر کرد. جنگ در اروپا امکان صادرات شیر را برای نستله غیرممکن ساخت. بنابراین، نستله محصولات خود را از طریق آمریکا و استرالیا به آفریقا و آسیا صادر می‏‌کرد. از دیگر فعالیت‌‏های نستله در این دوران، می‌‏توان به گسترش تولیدات در آمریکای جنوبی اشاره ‏کرد.

1945 - 1942   

 

جنگ جهانی دوم، در ابتدا سبب شکستن رکود فروش نسکافه شد. اما با ادامه جنگ، اوضاع باز هم تغییر کرد. با ورود آمریکا به جنگ، محصولات نستله در بین نیروهای ارتش آمریکا محبوب شد. در پایان جنگ نیز این محصول بخشی از کمک‏‌های انسان‏‌دوستانه در ژاپن و اروپا بود. «نستی» در اواخر دهه ۱۹۴۰ به بازار عرضه شد.

1947

«نستله و انگلو-سوئیس» با شرکت سوئیسی آلیمانتانا که سازنده محصولات سوپ، ادویه و مگی بود ادغام شد و به نستله آلیمانتانا (Nestlé Alimentana) تغییر نام داد. پیشینه آلیمانتانا به سال ۱۸۸۴ باز می‏‌گردد. زمانی ‏که جولیوس مگی، برای کاهش سو‏تغذیه نوعی پودر سوپ غنی از پروتئین ابداع کرد.

 

راحتی بیشتر مصرف‌کنندگان

 

دوران پس از جنگ، با شاخص‌های شکوفایی و رشد همراه بود. مردم در آمریکا و اروپا پول خود را صرف خرید ماشین‎آلاتی نظیر یخچال و فریزر می‌کردند که زندگی را آسان کند‌. غذاهای آماده نیز از محبوبیت برخوردار بودند و نستله آلیمانتانا نیز با محصولاتی نظیر نسکوئیک و مگی پاسخگوی این نیاز عمومی بود.

 

1948

در آمریکا نستله آلیمانتانا، نوعی چای حل شدنی با نام تجاری «نستی» (Nestea) به بازار عرضه کرد که توسط همان شیوه‏‌های تولید نسکافه تهیه می‌‏شد. مصرف‏‌کنندگان می‌‏توانستند آن را به صورت سرد یا گرم استفاده کنند. نسکوئیک که به‌آسانی در شیر سرد حل می‌شود نیز در آمریکا عرضه شد و تبدیل به یک محصول پرفروش شد. به کارگيری واژه کوئيک در نام اين محصول، اشاره به سرعت و سهولت تهيه آن دارد.

 

1954

 

غذای کودک نستله، از سال 1948 به‌ عنوان یک محصول پودری در دسترس عموم قرارداشته‌ ‏است. در حال حاضر، این محصول تحت عنوان «سرلاک» شناخته می‌‏شود.

ادویه مگی که از ابتدا به عنوان یک عصاره مکعبی به‌ فروش می‏‌رفت، با نام تجاری «فوندور» به شکل پودر عرضه ‏شد. این محصول در بسته‏‌بندی مناسب و قابل پاشش، به عنوان چاشنی غذا، در آشپزخانه‏‌ها و سالن‌‏های پذیرایی مورد استفاده قرار می‏‌گرفت.

1957

 

کنسروهای «راویولی»، با نام تجاری مگی، به بازار عرضه شد. موفقیت چشمگیر این محصول، نستله را به عرضه بیشتر غذاهای کنسروی و آماده ترغیب کرد و عرصه‏‌ای برای رشد و موفقیت شد.

 

ازغذای منجمد تا داروسازی

 

یادگیری و تجربه نستله در زمینه غذاهای منجمد، امکان ورود این شرکت را به حیطه‏‌های درحال رشد فراهم کرد. در عین حال نستله به گسترش فعالیت‌‏ها و تجارت سنتی خود در حوزه شیر، قهوه و غذای بسته‏‌بندی شده ادامه داد. در سال ۱۹۷۰، این شرکت به حوزه‌‏های متنوع دیگری مانند داروسازی و آرایشی و بهداشتی وارد شد. این امر، سبب شد گروه‌‏های فعال به انتقاد بپردازند. این انتقادات، در راستای غیراخلاقی بودن تبلیغات غذای نوزاد شکل گرفت. بعدها نستله به یکی از اولین شرکت‏‌هایی تبدیل شد که مقرارات سازمان بهداشت جهانی را در مورد جایگزین‌‏های شیر مادر، در تجارت خود لحاظ کرد.

مهم‌ترین عناوین

 

 

1960

 

ابتدا برای سرمایه‏‌گذاری در این صنعت رو‏به رشد، یك شركت تولید‌كننده آلمانی به نام «یوپا» (Jopa) و یك شركت فرانسوی به نام «هودبرت - گردایس» (Heudebert - Gervais) را خریداری کرد. سپس در سال ۱۹۶۲ برند سویئس «فریسكو» (Frisco) را نیز به مجموعه افزود. نستله همچنین یک شركت انگلیسی غذاهای كنسروی با نام «كراس و بلكول» (Crosse & Blackwell) را نیز خریداری كرد.

 

1962

 

نستله پس از خرید برند غذاهای منجمد «فیندوس» (Findus) از یك شرکت سوئدی، آن را در بازارهای بین‌‏المللی عرضه کرد. فیندوس یكی از اولین فروشندگان غذا‏های منجمد در اروپاست كه فعالیت خود را از سال ۱۹۴۵ آغاز كرده ‏بود.

 

1968

 

با توجه به محبوبیت بسیار زیاد محصولات لبنی منجمد، نستله شرکت فرانسوی تولید‏‌کننده ماست «چامبورسی» (Chambourcy) را خریداری کرد. در اوایل دهه ۱۹۷۰، نستله ماست‎‏های «اسولتس» (Sveltesse) را با هدف ارتقا سطح آگاهی مصرف‏‌کنندگان در مورد سلامت و وزن، به بازار عرضه کرد. 1969 نستله با خرید سهام یك شركت آب معدنی فرانسوی به نام «ویتل» (Vittel)، وارد صنعت آب معدنی شد.

 

1973

 

در این دوره، نستله خواهان رونق محصولات منجمد و غذاهای كنسروی خود در بازارهای اروپایی بود. به‌ همین منظور، شركت آمریكایی غذاهای منجمد به نام «استوفر» (Stouffer) و نیز شركت‏‌های تولید‌‏كننده غذاهای كنسروی «لیبی» (Libby) و «مكنیل و لیبی» (McNeill & Libby) را در سال ۱۹۷۶ خریداری کرد.

 

1974

 

شرکت نستله، برای اولین بار با سرمایه‌‏گذاری كوچكی درشركت بین‌‏المللی محصولات آرایشی «اوره آل»(L’Oréal)، آغاز به فعالیت در صنعتی به جز خوراكی و آشامیدنی کرد.

 

به سوی تغذیه، سلامتی و تندرستی

 

به ‏‌دنبال رشد در طی سال‏‌های متوالی، نستله نام‌‏های تجاری غیر سود‌آور را منحل کرد. همچنین، نام‏‌های تجاری را که در راستای افزایش آگاهی مصرف‏‌كنندگان از سلامت و تحقق شعار جدید نستله با مزمون «تغذیه، سلامتی و تندرستی» موثر بودند، ارتقا بخشید. نستله در آمریكا، اروپای شرقی و آسیا توسعه یافت. حضور در راس صنعت آب معدنی، بستنی و غذای حیوانات درسطح بین‌المللی، در اولویت اهداف این شرکت قرار گرفت.

مهم‎ترین عناوین

 

 

1981

 

غذاهای منجمد «استفرز لین كویزین» (Stouffer’s Lean Cuisine)، به‌ عنوان یك تغذیه كم‏‌كالری و كم‏‌چربی عرضه و با موفقیت چشمگیری روبه‌‏رو شد. نستله و اوره‎آل با سرمایه‌‏گذاری مشترك، شركتی به نام «گالدرما» (Galderma)، فعال در زمینه محصولات پوستی، تاسیس کردند.

مجموعه جهانی سلامت، از قوانین سازمان بهداشت جهانی در رابطه با جایگزین‏‌های شیر مادر تبعیت می‏‌كند. نستله یكی از اولین شركت‌‏هایی است كه سیاست‏‌های خود را بر مبنای آن تغییر داده و در تجارت خود در دنیا اعمال می‌‏كند.

 

1985

 

نستله با خرید شركت آمریكایی «كارنیشن» (Carnation) به مبلغ سه میلیارد دلار، نام‌‏های تجاری مانند كارنیشن و كافی‏‎میت را نیز به گستره محصولات خود اضافه کرد. همچنین با خرید شركت «فریسكیز» (Friskies)، وارد صنعت غذای حیوانات شد.

 

1986

 

داستان نسپرسو، با یك ایده ساده شروع شد: هرکس قادر باشد مثل یك باریستای حرفه‌‏‌ای یك فنجان قهوه عالی درست كند.

 

1988

 

نستله، شركت بریتانیایی «رانتری مكینتاش» (Rowntree Mackintosh) را خریداری کرد و نام‏‌های تجاری مانند كیت‌كت، افترایت و اسمارتیز را به گستره محصولات خود اضافه کرد. از دیگر فعالیت‏‌های نستله در این دوره، خریداری یک تولید‌كننده پاستا، سس و شیرینی ایتالیایی به نام «بویتونی - پروگینا» (Buitoni-Perugina) بود.

در سال 1988 برند ايتاليایی «بويتونی» در شهر سانسپلكرو در ناحیه توسکانی، به بخشی از مجموعه محصولات ما پیوست. مرکز تحقیقات «Casa Buitoni» که اغلب فعالیت‌هایش بر روی غذاهای ایتالیایی و مدیترانه‌ای است و بر روی تپه‌های هيس توسكانی قرار دارد، به نمادی از تعهد همیشگی ما به كيفيت، خلاقيت و سنت تبدیل شد.

 

1991

 

شرکت نستله با سرمایه‌‏گذاری مشترك با شركت‏‌های جنرال میلز، شركتی به نام «سریال پارتنرز وردواید» (Cereal Partners Worldwide) تاسیس کرد. هدف از تاسیس این شرکت، تولید و بازاریابی غذای صبحانه در سطح جهانی بود.

همچنین، سرمایه‏‎گذاری مشترک شرکت نستله با كمپانی كوكا‏كولا، مجموعه‌‏ای را به نام «بوریج پارتنرز وردواید» (Beverage Partners Worldwide) به‌ وجود آورد. هدف این مجموعه، تولید و بازاریابی نام‌های تجاری نظیر «نستی» (Nestea) بود.

1992

نستله با خرید شركت فرانسوی «پرییر» (Perrier)، جایگاه خود را در صنعت آب‏‌های معدنی تثبیت کرد. در سال ۱۹۹۳، مجموعه «نستله سورسز انترنشنال» (Nestlé Sources Internationales) به‌ عنوان تجارتی مجزا در زمینه آب ایجاد شد و درسال ۲۰۰۲ به «نستله واترز» (Nestlé Waters) تغییر نام داد.

1997

«پیتر برابك لتمات» (Peter Brabeck-Letmathe)، مدیر عامل جدید شرکت نستله، متوجه روند رو به رشد در زمینه تغذیه فردی شد. درآغاز هزاره جدید، وی جایگاه نستله را به‌ عنوان پیشرو در زمینه «تغذیه، سلامتی و تندرستی» تثبیت کرد.

1998

نستله، شركت ایتالیایی آب معدنی «سانپلگرینو» (Sanpellegrino) راخریداری کرد. این محصول، «نستله پیور لایف» نام‏‌گذاری شد و در كشورهای در حال توسعه عرضه شد تا آب آشامیدنی تمیز و سالم در دسترس عموم قرار گیرد. دو سال بعد، «آكوارل» (Aquarel) دراروپا عرضه شد.

 

2000

 

طرح «کشاورزی مبتکرانه و پایای نستله» (SAIN) به منظور ارتقا در همكاری با كشاورزی بومی اجرا شد. هدف از این طرح، بالا بردن استانداردهای زندگی كشاورزان و تامین مستمر كالا بود.

 

2001

 

نستله شركت آمریكایی «رالستون پیورینا» (Ralston Purina) را كه تولید‏كننده غذای حیوانات بود، خریداری كرد. این شرکت با نستله «فریسكیز پت كر» ادغام شد و نام تجاری «نستله پورینا پت كر» را از آن خود کرد. نتیجه این ادغام، رسیدن «نستله پورینا پت كر» به صدر بازار محصولات مراقبت از حیوانات خانگی بود.

 

2002

 

شرکت نستله پس از توسعه تجارت بستنی خود در دهه ۱۹۹۰ میلادی، حق صدور مجوز به یکی از تولیدكنندگان مواد اولیه به نام «هاگن - داز» (Häagen - Dazs) در آمریكا و كانادا را به‌ دست آورد. همچنین در سال ۲۰۰۳، شركت «موونپیك ودرایزگرند ایس كریم» (Mövenpick and Dreyer’s Grand Ice Cream) را نیز خریداری کرد.

یکی دیگر از فعالیت‌‏های این شرکت در این دوره، خریداری شرکت تولید‏كننده غذاهای منجمد به نام «چف آمریكا» (Chef America) به ارزش ۲/۶ میلیارد دلار بود.

2005

پیتر برابک - لتمات، مدیر کل شرکت نستله دریافت که عادت‌های غذایی مردم در جهان در حال تغییر است و به این ترتیب، ما نیز با این تحولات همگام شده و تغییرات خود را آغاز کردیم. در این راستا، ما تلاش کردیم تا از نقش خود تنها به عنوان به عمل‌آورنده محصولات کشاورزی فراتر برویم و به تولیدکننده غذا با ارزش‌های غذایی افزوده و نهایتاً به سازنده دامنه گسترده‌ای از محصولات و خدمات در زمینه تغذیه، سلامتی و تندرستی تبدیل شویم.

 

ایجاد ارزش‌ مشترک

ما برای اولین بار به کمک «مایکل پورتر» و «مارک کرامر»، مفهوم ایجاد ارزش مشترک را بیان کردیم. اعتقاد راسخ ما به ایجاد ارزش مشترک، به این دلیل است که باور داریم تنها در صورتی به موفقیت‌های درازمدت دست می‌یابیم که نه تنها برای ذینفعان خود، بلکه برای جامعه نیز ایجاد ارزش کنیم.

بنابراین نستله برای اولین بار، ایجاد ارزش‌‏ مشترک را رویكرد کسب‎وکار خود قرارداد. طرح كاكائو و طرح نسكافه، به منظور گسترش زنجیره تامین پایای كاكائو و قهوه اجرا شد. نستله، همزمان با تثبیت جایگاه خود در بخش‏‌های سنتی غذای کودک و غذای منجمد، بر روی تغذیه پزشكی نیز متمركز شد.

مهم‎ترین عناوین

 

2007

افزایش تمركز بر تغذیه پزشكی، منجر به خرید شركت تغذیه پزشكی «نوارتیس» (Novartis) توسط نستله شد. نستله همچنین شركت غذای كودک «گربر» (Gerber) و شركت سوئیسی منابع آب‏‌های معدنی « مینرال هنیز» (Minérales Henniez) را نیز خریداری كرد.

2009

در سال 2009، اولین مجمع ایجاد ارزش‌‏ مشترک، متخصصین را گرد‏هم آورد تا درمورد چالش‏‌های موجود در زمینه تغذیه، آب و توسعه مناطق غیرشهری به تبادل نظر بپردازند. بررسی نقش تجارت در رفع این مشکلات، از دیکر اهداف این مجمع به حساب می‏‌آید. پس از آن، این مجمع به رویدادی سالانه تبدیل شد. ازسال ۲۰۰۹، نستله یك بخش تجاری به نام «نستله پروفشنال» (Nestlé Professional) برای صنعت خدمات غذایی خود، ایجاد كرد.

2010

از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت نستله در این دوره، اجرای پروژه‌های «طرح نسكافه» و «طرح كاكائو» نستله بود. هدف از اجرای این دو پروژه، گسترش و تامین پایای شركت در زمینه قهوه و نسكافه و رشد وضعیت اجتماعی در جوامع كشاورزی و اطمینان از میزان سود حاصله آنها بود.

«طرح کاکائو»، 38 میلیون نهال اصلاح‌شده کاکائو را با کیفیت بالا و مقاوم در برابر بیماری‌ها، در اختیار کشاورزان قرار داد و به آنها در راستای احیای مزارع و افزایش تولید، کمک کرد. «طرح نسکافه» نیز با اختصاص سرمایه‌ای بالغ بر 500 ميليون فرانک سوئيس در زنجیره تولید قهوه با هدف كشاورزی، تأمين منابع و مصرف مسئولانه آغاز به کار کرد.

ما همچنين اولين جايزه ايجاد ارزش مشترک را به مؤسسه «IDE Combodia»، برای اجرای طرح «مشاوران تجارت مزرعه» اهدا كرديم و همكاری خود را با شرکت «Forest Trust» در راستای مبارزه با جنگل زدايی، اعلام کردیم.

از دیگر فعالیت‌های شرکت نستله در این دوره، عرضه محصول «اسپشیال تی» به بازار و خریداری حق تجارت پیتزای منجمد «کرفت فود» بود.

2011

«علم سلامت نستله» (Nestlé Health Scienc) و «موسسه علوم سلامتی نستله» (Nestlé Institute of Health Sciences)، با هدف جلوگیری و درمان بیماری‏‌های وخیم پزشكی بنا شدند. هدف از تشکیل این دو بخش، تحقیق درمورد محصولات تغذیه‌‏ای دانش‌بنیان بود.

همچنین، نستله اولین شركت مواد غذایی است كه با موسسه FLA (Fair Labor Association ) در زمینه كاهش اشتغال كودكان در زنجیره تامین كاكائو همكاری می‌‏كند.

شرکت نستله در این سال، همکاری خود را با شرکت «هسو فو چی» (Hsu Fu Chi) اعلام کرد. این شرکت، تولیدکننده انواع شیرینی بود.

از دیگر فعالیت‌های نستله در این دوره، می‌توان به همکاری این شرکت با شرکت غذلیی چینی Yinlu اشاره کرد. شرکت Yinlu تولیدکننده شیر بادام‌زمینی و فرنی‌های کنسروشده بود. در آن دوره زمانی، چین در این امر پیشرو بود.

 

2012

 

نستله، شركت «ویت نوتریشن» (Wyeth Nutrition)، فیزر نوتریشن سابق، را به مبلغ ۱۱/۹ میلیارد دلار خریداری كرد تا جایگاه خود را در تغذیه كودكان تثبیت كند.

2013 

با گسترش پیدا کردن بخش علوم سلامت نستله، این شرکت موفق به خریداری شرکت آمریكایی تغذیه پزشكی «پملب» (Pamlab) شد. شرکت تغذیه پزشكی «پملب»، متخصص در تغذیه پزشكی بیمارانی با امراضی نظیر اختلال خفیف حافظه و افسردگی بود. فروش محصولات مدیریت وزن «جنی كریگ» درآمریكا و اقیانوسیه، از جمله فعالیت‌‏های این شرکت بود.

 

2014

 

 

با راه‌اندازی بخشی مربوط به سلامت پوست در نستله، این شركت مدیریت كل سهامی «گالدرما» را كه درسال ۱۹۸۱ به کمک «اورال» تاسیس شده ‏‎بود، به‌ دست گرفت. این همکاری، باعث منحل شدن شرکت سهامی «اینوو» (Innéov) شد که در سال 2002، فعالیت‌‏های خود را در زمینه مکمل‌‏های غذایی و آرایشی آغاز کرده‌‏ بود. پس از این اتفاق، «گالدرما» بخشی از دارایی‏‌های این شرکت را در اختیار گرفت.

 

2015

 

نستله، محصولی با نام تجاری «كایلر»، قدیمی‌‏ترین برند بازمانده شكلات سوئیسی را به‌ عنوان مرغوب‌‏ترین شكلات خود در سطح جهانی عرضه کرد. از دیگر فعالیت‏‌های نستله در سال 2015، تجارت غذای منجمد فرانسوی به نام «داویژل» بود.