سیر تكاملی نشان تجاری نستله
هنری نستله اولین تولیدكننده سوئیسی بود كه نام تجاری خود را به همراه نشان تجاری (لوگو) ارایه کرد.
اولین نشان تجاری شرکت نستله، براساس نام خانوادگی هنری نستله ساخته شد که پرندهای را تنها در آشیانهاش به تصویر میكشید. این نشان، به نام خانوادگی آنها اشاره داشت كه در زبان آلمانی به معنای " آشیانه " است.
هنری نستله با اقتباس از نام خانوادگی خود و افزودن سه پرنده كوچك كه پرنده مادر به آنها غذا میداد، پیوندی میان نام خانوادگی خود و محصول شركتش یعنی غذای كودك، برقرار كرد. وی از سال ۱۸۶۸، از این تصویر بهعنوان نشان تجاری خود استفاده كرد.
امروزه این نشان آشنای آشیانه پرنده، با اندکی اصلاحات، همچنان بر روی كلیه محصولات نستله در سراسر جهان استفاده میشود.
با هم نگاهی به چگونگی تحول این نشان در طی این سالها بیاندازیم :
نشان اصلی خانواده نستله
نستله در زبان آلمانی به معنای آشيانه كوچك است.
نشان و نوشته نستله با يكديگر تركيب شدند و يك نشان واحد بهوجود آوردند. اين نشان، لوگوی مشخص و متمایزکننده كليه محصولات نستله بود.
درجشن صدمین سالگرد شركت نستله، نشان تجاری آنها که ترکیبی از نام این شرکت و نماد خانوادگی نستله بود، بهروز شد.
محصولات مجموعههای زيرگروه، دارای اسامي استاندارد و ترکیبی با نستله هستند. اكنون نشان تجاری با دو پرنده و زيرنوشته، تبديل به نشان تجاری واحد و اصلی شدهاست .
نشان تجاری، سادهتر شد و چهار گروه محصولات اصلی یعنی بستنی، محصولات لبنی، شكلات و غذای كودك نشان تجاری با نوشته مخصوص خود دريافت كردند.