Sort by
Sort by

توانمندسازی زنان

ما باور داریم که برابری جنسیتی، حقوق زنان، آموزش زنان و دختران در سراسر جهان و توانمندسازی آنها در جهت ایجاد ارزش مشترک برای کسب‌و‏کارمان و جامعه ضروری است.

زنان نیاز دارند شنیده شوند و ما نه تنها می‌خواهیم که حرف‌هایشان را بشنویم، بلکه صدایشان را به گوش همه خواهیم رساند. ساندرا مارتینز، مدیر کسب‌و‏کار جهانی نستله در بخش شیرینی و شکلات

ما باور داریم که شیوه‌های متفاوت تفکر، مکمل یکدیگرند و منجر به اتخاذ تصمیم‌های بهتری می‌شوند. به عبارت دیگر، توازن جنسیتی به کسب‏‌‌و‏کار معنا می‏‌بخشد.

بنابراین ضروری است که از افزایش حضور و سهیم شدن زنان در زنجیره ارزش به شیوه‏‌ای پایا حمایت کنیم.

در تلاش برای غلبه بر برخی چالش‏‌های پیش روی زنان نظیر منابع مالی محدود، شکاف‏‌های دانشی و دسترسی به اعتبار و وام، طرح‏‌های ابتکاری متعددی برای ارتقای آموزش و بهبود حرفه‌‏ای زنان، هم‎راستا با اهداف توسعه‏‌ای هزاره جدید سازمان ملل، توسعه داده‌‏ایم.


کامفورت دورکوتسو، فروشنده قهوه


کامفورت دورکوتسو 31 سال سن دارد و در غنا زندگی می‏‌کند. وی در سال 2012 به برنامه فروش خیابانی «کسب‏‌و‏کار شخصی من» در بخش نستله پروفشنال پیوست و به فروش قهوه به عابرانی که صبح زود از منزل خارج می‏‌شدند، پرداخت. با درآمد حاصل از این کار، وی قادر به نگهداری از مادر، خواهرها، برادرها و خواهرزاده خویش است که پس از مرگ خواهرش، مراقبت از او را بر عهده گرفت. "من توانستم آپارتمانی اجاره کنم و مشتاقانه تلاش می‏‌کنم پول کافی برای ساخت مغازه خودم پس‏‌انداز کنم." او می‌‏گوید: "زمان اوج فروش قهوه، صبح زود است، بنابراین در ادامه روز می‏‌توانم به مدرسه بروم یا در کسب‌‏و‏کارهای دیگر شرکت کنم. کار سختی است، اما ارزشش را دارد."

 


سامانتا آلیدو، کشاورز


 

سامانتا آلیدو 40 ساله است و به پرورش ذرت و برداشت از درخت قلم می‌‏پردازد. او در منطقه گوشی در شمال غنا زندگی می‌‏کند. او یکی از بیست و چهار هزار کشاورز زنی است که از طریق طرح بهبود کیفیت غلات نستله در مورد شیوه‌‏های کشاورزی بهتر آموزش دیده‌است. او با استفاده از مشاوره‏‌هایی که از کارشناسان کشاورزی ما دریافت کرده‌بود، توانست تولید محصول خود را به بیش از 2 برابر افزایش دهد. او می‌گوید: "تاثیر این کار بر جامعه بسیار زیاد بوده‌است. حالا می‌‏توانم هزینه تحصیل کودکانم را بپردازم و برای آنها لباس فرم مدرسه تهیه کنم. حالا حتی درآمدی مازاد بر مخارجم نیز دارم."


دونا پنها، فروشنده


دونا پنها 74 سال سن دارد و در سائوپائولو برزیل زندگی می‏‌کند. وی سرپرست و نان‏‌آور اصلی خانواده خویش است. او صبح‏‌ها از خانواده‌‏اش مراقبت می‌‏کند و بعدازظهرها در چارچوب برنامه آته وسه (até Você) نستله به فروش خانه به خانه محصولات می‌‏پردازد. وی با شرکت در این برنامه، درآمد خود را 2 برابر کرده و توانسته خانه‌‏اش را از یک اتاق خوابه به چهار اتاق خوابه گسترش دهد. حالا که توانسته خانه خود را بهبود ببخشد و بچه‏‌هایش نیز به بلوغ رسیده‌‏اند، سعی دارد شرایط بهتری برای نوه خود فراهم کند، تا وی بتواند فرصت‌های بیشتری در آینده داشته باشد. او می‌‏گوید: "من توانستم با نستله رشد کنم.»

 


آگاته وانیر، مدیر تعاونی


آگاته وانیر، مدیر یک تعاونی کاکائو به نام کوپاز در شهر دیوو در مرکز غربی ساحل عاج است. آگاته، رهبری کمپینی را بر عهده داشت که نشان می‌‏داد همکاری زنان در کشت کاکائو نه‎تنها برای خانواده‌های آنها، بلکه برای کل کشور مفید است. در سال 2010، تعاونی ششصد نفره او، به طرح کاکائو نستله پیوست. شرکت نستله برای آنها نهال‏‌های کاکائوی پرمحصول و مقاوم در برابر بیماری و نیز کمک‏‌های فنی فراهم کرد. این تعاونی از حمایت شرکت نستله برای خرید کامیون حمل دانه‏‌های کاکائو نیز برخوردار شد. او می‌‏گوید: "در فرهنگ ما، کشت کاکائو مختص مردان است. ما برای حقوق خود برای داشتن تکه‌‏ای زمین جنگیدیم و طرح کاکائو نستله از ما حمایت کرد."

 


سالی کنه، فروشنده محصولات آشپزی


سالی کنه 33 ساله است و در بازار آزاد آبوبو در ابیجان واقع در ساحل عاج، به فروش ادویه مشغول است. چند سال پیش، پس از مرگ ناگهانی پدرش، خانواده سالی با مشکلات مالی مواجه شدند. او مجبور به ترک مدرسه برای کمک به مادرش در کسب‏‌و‏کار خانوادگیشان شد. در 25 سالگی او مدیریت کامل این کسب‏‌و‏کار را بر عهده گرفت. سالی یکی از شرکت‏‌کنندگان فعال برنامه «کاروان آشپزی» مربوط به برند مگی شرکت نستله شد. این کار به او امکان داد شیوه‏‌های طبخ سالم غذا را ترویج دهد و مشتریان جدیدی به دست آورد. او می‌‌‏گوید: "حالا می‌‏توانم تحصیلات مناسبی برای دخترم فراهم کنم."

 


آلیشیا بداکاراتز،کارآفرین 


آلیشیا بداکاراتز یک آشپز 55 ساله است که از طریق فروش محصولات ویژه خود به جوامع محلی، درآمد مضاعفی دارد. وی کسب‏‌و‏کار خود را از فروش سالاد میوه در خیابان و آماده کردن ساندویچ برای کارکنان یک شرکت تاکسی‎رانی در نزدیکی خانه خود، آغاز کرد. او پس از شرکت در برنامه «ریکو نگوشیو» (Rico Negocio) شرکت نستله، با ارایه خدمات به بسیاری دیگر در همسایگی، کسب‏‌و‏کار خود را گسترش داد. از طریق این برنامه که تجارت، آشپزی، تغذیه و ایمنی مواد غذایی را آموزش می‏‌داد، آلیشیا یاد گرفت که چگونه نحوه بسته‌بندی و ارایه محصول خود را تغییر دهد. با این کار توانست تولید خود را سه برابر کند. او می‌گوید: "این برنامه در خلق دستورهای جدید آشپزی و گسترش محصول، به من کمک کرد."


کران ذوالفقار، کارگر دامداری


کران ذوالفقار 19 ساله قصد ادامه تحصیل داشت. اما پس از جراحی قلب پدرش، مسئولیت مراقبت از خانواده و تامین تحصیلات خواهرها و برادرهایش به او واگذار شد. او در برنامه توسعه لبنی نستله شرکت کرد تا در مورد اصول اولیه مراقبت از سلامت دام و توسعه مهارت‌های مرتبط نظیر واکسیناسیون دام بیاموزد. پس از این آموزش، وی به سایر روستاییان در کنترل و بررسی سلامت دام‌‏هایشان کمک می‏‌کرد. وی امیدوار است در آینده در رشته مدیریت و مراقبت از سلامت دام تحصیل کند. او می‌‏گوید: "من در این برنامه شرکت کردم چرا که می‏‌دانستم افزایش درآمد به نفع خانواده و جامعه‌‏ام است."

 

در سال 2013، ما به اصول توانمندسازی زنان پیوستیم. این اصول مجموعه‏‌ای از هفت قدم است که کسب‏‌و‏کارها می‏‌توانند در راستای برابری جنسیتی و توانمند ساختن زنان از آن بهره ببرند تا زنان در سه حیطه اصلی زندگی اقتصادی شامل محل کار، بازار و جامعه حضور کامل داشته باشند، مطابق طرح زیر:

در مارس 2015، ما متعهد به حمایت از برنامه #تکیه‏بر‏یکدیگر شدیم. این برنامه یک کمپین آگاهی‏‌بخشی عمومی است که توسط شری سندبرگ از فیسبوک، بنیان‌‏گذار LeanIn.org آغاز شد. تمرکز این کمپین بر مردها و نقش آنها در دست‌‏یابی به برابری جنسیتی است.

ما مخالف شعار دادن‏‌های مصنوعی هستیم، از اقدامات استراتژیک برای ترویج توازن جنسیتی طبیعی حمایت کرده و کسب مقام توسط شایسته‌‏ترین فرد را ترویج می‌‏دهیم.

 

اصول توانمندسازی زنان

 

 

 

 
  •  ایجاد مقامی عالی‌‏رتبه در شرکت برای برابری جنسیتی
  •  رفتار عادلانه با تمامی مردان و زنان در محل کار شامل احترام و حمایت از حقوق بشر و عدم تبعیض
  •  حصول اطمینان از سلامتی، ایمنی و تندرستی تمامی کارکنان مرد و زن
  •  ترویج آموزش، تعلیم و توسعه حرفه‏‌ای برای زنان
  •  بکارگیری فعالیت‏‌های بازاریابی، زنجیره تامین و روش‏‌های توسعه شرکت که به زنان قدرت می‌‏دهد.
  •  ترویج برابری از طریق پیشگامی‌‏ها و حمایت‌‏های اجتماعی
  •  اندازه‏‌گیری و گزارش‌‏دهی عمومی از روند پیشرفت در دستیابی به برابری جنسیتی