Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

پیشینه

1866-1905
هنري نستله هنري نستله ، بنيان گذار (1814-1890)
First Nestlé logo اولین لوگوی در سال 1868

1866

پيشينه ما به سال 1866 بر مي گردد زماني كه اولين كارخانه اروپايي شير تغليظ شده در "چام" سوئيس توسط شركت انگليسي-سوئيسي شير تلغيظ شده افتتاح شد.

1867

 

در این سال بنيان گذار شركت، هنری نستله که یک داروساز آلمانی بود، برای اولین بار در منطقه ی "وِوي" سوئيس به منظور نجات جان كودك همسايه، به ساختن ترکیبی به نام «فارین لاکته» دست زد که مخلوطی از شير گاو، آرد، گندم و شكر بود. از آن زمان تغذيه اساس كار شركت ما بوده است.
 
  پیتر برابک- لتماث، مدیر کل نستله می گوید: «هنري نستله كه  يك مهاجر آلماني بود، خودش از همان ابتدا زمينه ساز گسترش جهانی شركتش بود.  ما بيش از نام، لوگو و تولید اولين غذاي كودك ، به بنيان گذارمان مديونيم. هنری نستله  نگرش ها و ارزش هایی را پی ریزی کرد که اکنون بخش مهمی از  فرهنگ شرکت ما را تشکیل می دهد:«عمل گرایی، انعطاف پذیری، اشتیاق به یادگیری ، فکر باز و پذیرنده و نیز احترام برای سایر مردم و فرهنگ ها».

 

1905

«شرکت انگلیسی - سوئیسی شیر تغلیظ شده» که توسط چارلز و جرج پیج آمریکایی تأسیس شده بود، بعد از چند دهه رقابت تنگاتنگ، با نستله ادغام شد.

1914-1918
FARINE LACTÉE FARINE LACTÉE: Condensed milk tins on display

1914

آغاز جنگ جهانی اول برای ما و سایر کشورها، آشوب و بی نظمی شدیدی به همراه آورد. آن زمان به دست آوردن مواد خام و توزیع محصولات، کار سختی شده بود. کمیابی شیر تازه در اروپا، سبب شده بود تا کارخانه ها تقریباً تمام فرآورده های خود را صرف نیاز شهرها و مناطق بومی خود نمایند.

1918

با این حال، جنگ تقاضای جدیدی برای فرآورده های لبنی به طور گسترده در قالب قرارداد های دولتی ایجاد کرده بود. برای تامین این خواسته ، نستله چندین کارخانه ی موجود را در ایالات متحده خریداری کرد. به این ترتیب در خاتمه ی جنگ ما صاحب 40 کارخانه در سراسر دنیا بودیم.

1919-1938
NESCAFE tin NESCAFE: Tin from 1938

1925

دهه ي 1920، زمان سخت و پر مشقتي از لحاظ اقتصادي بود و نستله نيز به همراه ساير کشورهاي دنيا از مشکلات شديدي رنج مي برد. اغلب کارها با رکود مواجه شده بودند ولي در همين سال ها شرکت توانست به کار خود ادامه دهد و امتياز شرکت هاي شکلات سازي سوئيسي پتر، کيلر و کُلِر را کسب کند و به اين ترتيب صنعت شکلات، بخش جدايي نا پذيري از تجارت ما شد. اين کار جرقه اي بود در ايجاد تنوع در توليدات مان و از آن پس محصولات مختلفي نظير شير مالت دار و يا نوشيدني هاي پودري مايلو را به بازار عرضه نموديم.

1938

قهوه ي نسکافه به بازار عرضه شد.

1938-1944
OLD FASHIONED: Chocolate bar from 1945 OLD FASHIONED: Chocolate bar from 1945

1939

طي جنگ جهاني دوم، اعضاي هيئت مديره و مديران ارشد کمپاني، به ايالات متحده آمريکا فرستاده شدند تا فعاليت هاي نستله را در نيم کره غربي، امپراطوري بريتانيا و ممالک ديگر هماهنگ کنند.

1940

فروش نسکافه در بازار با موفقيت روبه رو شد و به دنبال آن در اوايل دهه 1940 چاي مخصوص شرکت به نام «نستي»(Neastea) به بازار عرضه شد.

1943

می توان به طعنه گفت که حتی اگر عرضه ی اولیه ی نسکافه در بازار با رکود مواجه می شد، جنگ آن را از کسادی نجات می داد؛ چرا که با ورود ایالات متحده به جنگ، قهوه ی «نسکافه» به نوشیدنی اصلی اعضای ارتش آمریکا که در آسیا و اروپا خدمت می کردند، تبدیل شده بود.

1944-1975
OLD POSTER OLD POSTER: l'Oréal

1945

خاتمه ي جنگ جهاني دوم به طرز آشکاري مرحله ي پويايي و توسعه در تاريخ اين شرکت بود. در حين رشد فزاينده نستله، چندين محصول جديد نيز به توليدات ما اضافه شد و ما کارخانه هاي خارجي ديگري افتتاح کرديم.

1947

در پي ادغام با «شرکت آليمنتانا اس. ا»(Alimentana S.A). محصولات مگي از چاشني هاي مختلف غذايي گرفته تا سوپ هاي آماده، همه به بخشي از خانواده ي نستله تبديل شدند.

1948

نسکوئيک، پودر شکلاتي آماده براي درست کردن نوشيدني ها به بازار عرضه شد. به کارگيري واژه ي کوئيک در نام اين محصول، اشاره اي به سرعت و سهولت تهيه ي آن دارد.

1974

هنگامي که يکي از سهامداران اصلي «لورئال»(L'Oréal)، يکي از شرکت هاي مهم و پيشگام محصولات آرايشي شديم، براي اولين بار پا را از تنوعات صنعت غذايي فراتر نهاديم.

1976-1980
Alcon logo

1977

افزایش قیمت نفت و رشد آهسته کشورهای صنعتی بدان معنا بود که ما باید به بازار کالاهایی که کاملاً تغییر یافته بود، واکنش نشان می دادیم . در سال 1977، ما دومین سرمایه گذاری مشترک غیرغذایی خود را با شرکت آزمایشگاه های«آلکون» (Alcon) که تولید کننده ی محصولات دارویی و چشم پزشکی بود، آغاز کردیم.

تحريمي عليه نستله توسط سازمان ائتلافی «جنبش غذاي كودك» به دلیل نگراني درزمینه ی تسهیلات عرضه ی غذاي كودك در كشورهاي درحال توسعه، آغاز شده بود. اين امر به برخي مذاكرات با سازمان بهداشت جهاني، يونيسف و سازمان هاي غير دولتي انجاميد. این تحریم با امضاي يادداشت تفاهم بين نستله و كميته بين المللي تحريم نستله، در سال 1984 خاتمه يافت.

1981-1995

1981

در سال 1981، سازمان بهداشت جهاني، «آئین نامه ی بین االمللی جهت بازاریابی محصولات جایگزین شیر مادر» (به نام آئین نامه ی WHO) را تصویب کرد و توصيه نمود تا كشورهاي عضو آن سازمان، اين قانون را به اجرا بگذارند. نستله اولين شركتي بود كه سياست هايي بر اساس این آئین نامه بنا نهاد و در تمام فعالیت هایش در كشور هاي در حال توسعه، به اجراء درآورد.

1984

در نتیجه ی یک سری محاسبات مالی که بیانگر مزایا و منفعت بالایی برای شرکت بود، توانستیم صاحب امتیازاتی شویم؛ به این ترتیب که یک پیشنهاد 3 ميليارد دلاري براي غول غذايي آمريكا، یعنی کمپانی «كارنشين» (Carnation) مطرح کنیم. درآن زمان، اين يكي از بزرگترين پيشنهادات تاريخ صنعت غذايي بود.

 
Nespresso logo

1986

داستان نسپرسو در سال 1986 از این ایده ی ساده آغاز شد که هر كسي بتواند مانند يك كافه دار حرفه اي يك فنجان قهوه ي اسپرسوی عالي درست كند.

 
Buitoni logo

1988

در سال 1988 برند ايتاليايي بويتوني در شهر سانسپلكرو در ناحیه ی توسکانی بخشي از مجموعه ي محصولات ما شد. مرکز تحقیقات «كاسا بويتوني» (Casa Buitoni) - که اغلب فعالیت هایش بر روی غذاهای ایتالیایی و مدیترانه ایست - و بر روی تپه های هيس توسكاني جای گرفته است، نمادی از تعهد همیشگی ما به كيفيت، خلاقيت و سنت است.

سازمان «جنبش شير كودك» یا «Baby Milk Action» كه يك سازمان بريتانيايي است، آغازگر تحريمي عليه نستله بود. امروزه نيز اقدامات تحريمي عليه نستله در بريتانيا همچنان رواج دارد، ولی تشکیلات زير رسماً به حمايت خود از آن ها خاتمه داده اند: «انجمن عمومی كليساي انگلستان» در جولاي 1994، «كالج سلطنتی ميدوايوز» در جولاي 1997، «كميته سرمايه گذاري اخلاقي متديست ها» در نوامبر 2005 و «كليساهاي مصلح متحد» در نوامبر 2011 .

1993-2003

1993

باز شدن فضای تجاری اروپای شرقی و مرکزی و نیز چین، در نیمه ی اول 1990 برای نستله که شرکتی با سلایق گسترده و متنوع بود، اتفاق خوبی محسوب می شد.

 
Purina logo

2001

ما در سال 2001 با شرکت «رالستون پیورینا» که در سال 1983 تأسیس شده بود، ادغام شدیم و تشکیلات جدیدی به نام «شرکتِ غذای حیوانات نستله- پیورینا» (Nestlé Purina PetCare) برای تولید غذای حیوانات خانگی ایجاد نمودیم.

 

2002

در سال 2002 به دو دستاورد بزرگ در آمریکای شمالی نائل گشتیم: اول ادغام تجارت بستنی نستله با کمپانی «درایرز» (Dreyer’s) در ماه ژوئن و دیگری، کسب امتیاز 6/2 میلیارد دلاری شرکت «شف» (Chef)آمریکا که شرکتی پیشگام در زمینه ی تجارت محصولات غذایی منجمد است، در ماه آگوست.

 
Movenpick logo

2003

در این سال نستله با مالکیت شرکت بستنی «مُوِنپیک» (Mövenpick)، موقعیت خود را به عنوان پیشگام بازار در زمینه ی کالاهای لوکس ارتقا بخشید.

2005
PETER BRABECK-LETMATHEPETER BRABECK-LETMATHE: (left) visits a water facility in Kenya

2005

مدیر کل ما، پیتر برابک - لتمات Peter Brabeck-Letmath دریافت که عادت های غذایی جمعیت جهان در حال عوض شدن است و به این ترتیب همگام با این تحولات، ما نیز تغییرات خود را آغاز کردیم و تلاش نمودیم تا از نقش خود، تنها به عنوان به عمل آورنده ی محصولات کشاورزی فراتر رویم و به تولید کننده ی غذا با ارزش های غذایی افزوده، و نهایتاً به سازنده ی دامنه ی گسترده ای از محصولات و خدمات در زمینه های تغذیه، سلامت و تندرستی تبدیل شویم.

2006-2009
Jenny Graig

2006

در این سال امتیاز شرکت های «جنی کریگ» (Jenny Craig ) و «آنکل توبی»(Uncle Toby) را به دست آوردیم. به کمک «مایکل پورتر» و «مارک کرامر»، برای اولین بار مفهوم ایجاد ارزش های مشترک را بیان کردیم. اعتقاد راسخ ما به ایجاد ارزش های مشترک به این دلیل است که باور داریم تنها در صورتی به موفقیت های دراز مدت می توانیم دست یابیم بود که نه تنها برای سهامداران خود، بلکه برای جامعه نیز ارزش ایجاد نماییم.

 
Gerber logo

2007

امتیاز شرکت های «تغذیه دارویی نوارتیس» (Novartis Medical Nutrition) «گربر» (Gerber) و «هینز» (Henniez) را به دست آوردیم.

 

2009

اولین نشست ایجاد ارزش های مشترک را در نیویورک با متخصصان پیشگام در زمینه های تغذیه، آب و توسعه ی روستایی برگزار نمودیم. این افراد گرد هم آمده بودند تا در مورد چالش های جدی جهانی که در این سه زمینه با آنها مواجه هستیم و نیز نقش تجارت در کمک به حل آنها، گفتگو کنند. بعد از این گردهمایی، نشست های سالانه ی ایجاد ارزش های مشترک در لندن (سال 2010) و واشنگتن (سال 2011) برگزار شد. ما افتتاح «شكلات اكسلنس» (Chocolate Centre of Excellence) در شهر براكِ سوئيس را جشن گرفتيم.

2010-2012

ژانويه2010

سهام باقيمانده ي شرکت آلكون (Alcon) را به شرکت نوارتيس (Novartis) واگذار نمودیم و همچنين تجارت پيتزاي منجمد كرفت (Kraft) را به دست آورديم.

مارچ 2010

ما از سوي تشکیلات «گرين پيس» (Greenpeace) كه قصد داشت مجدداً از تعهد ما به تولید محصول «روغن نخل» (Palm Oil) به شیوه ی منطبق با حفظ محیط زیست، اطمينان حاصل كند، با تحريم رو به رو شديم. اين اولين باري بود كه شاهد استفاده ي گسترده از رسانه ها برای به چالش کشیدن مان بودیم. ما پاسخی مناسب به این حمله که در رسانه های جمعی حق را به خود اختصاص داده بود، ندادیم ولی با متمرکز شدن به روی خود موضوع- محصول «روغن نخل» - اقداماتي را جهت تحكم بخشيدن به جايگاهمان و روشن کردن موضوع، انجام داديم.

 
Cocoa Plan

مي 2010

در اين ماه نستله محصول «اسپشیال تی» (Special T) خود را به بازار عرضه كرد. نستله در این سال اجرای «طرح کاکائو» خود را آغاز كرد؛ طرحی که طی آن، 38 ميليون نهال اصلاح شده ی درخت کاکائو با كيفيت بالا و مقاوم در برابر بيماري ها تولید می شد تا با قرار دادن آنها در اختیار كشاورزان، آنان را در احیای مزارعشان و افزايش توليدات خود کمک کند. «طرح نسکافه» نیز با اختصاص سرمایه ای بالغ بر 500 ميليون فرانك سوئيس در زنجیره ی تولید قهوه با هدف كشاورزي، تأمين منبع و مصرف مسئولانه، آغاز به کار کرد. ما همچنين اولين جايزه ی نستله را براي ايجاد ارزش هاي مشترك، به مؤسسه ی «IDE Combodia» براي اجرای طرح «مشاوران تجارت مزرعه» اهدا كرديم و همچنین همكاري خود را با شرکت «فارست تراست» (Forest Trust) در راستاي مبارزه عليه جنگل زدايي اعلام نمودیم.

 
Health and science

سپتامبر 2010

ما بنیان گذاری «علم سلامت» نستله و نیز «مؤسسه ی علم سلامت» نستله را اعلان کردیم. این تشکیلات با هدف پيشگيري از امراض و ارائه ی راه حل های تغذیه ای (که کاملاً اساس علمی دارند) برای بیماری های مزمن، راه اندازی شد.

 

ژانويه 2011

ما داوطلبانه سياست ها و روش ها ي خود را به منظور ارزیابی مستقل برای «هیئت سیاست کالای FTSE4 » ارائه كرديم.

مارچ 2011

ما اولين توليد كننده ي غذاي كودك بوديم كه در فهرست «هیئت سیاست کالای FTSE4 » قرار گرفت. کالای FTSE4 شاخص سرمايه گذاري مسئولانه ی بازار بورس لندن و تنها شاخصی است كه شركت ها را بر اساس بازاريابي مسئولانه ی جايگزين هاي شير مادر و با در نظر گرفتن ضوابط حقوق بشر و زنجيره ي تولید، ارزيابي مي كند.

 
Yinlu logo

آوريل 2011

همكاري با شركت غذايي چيني «يينلو» (Yinlu) را كه توليد كننده ی شير بادام زميني و فرني های کنسرو شده بود، اعلام كرديم. در آن زمان چین در این امر جلودار بود.

 

جولاي 2011

ما همكاري خود را با شركت «هسو-فو-چي» (Hsu Fu Chi) كه توليد كننده ي خوراكي و شيريني بود، اعلام كرديم.

نوامبر 2011

ما اولين شركت غذايي هستيم كه با «انجمن كار عادلانه» همكاري كرد. اين شراکت به ما كمك می کند تا بررسی نماییم که آيا در مزرعه های کاکائویی كه تامين كننده ی مواد اولیه برای کارخانه های ما هستند، کودکانی هم کار می کنند؛ تا در صورت وجود مشکل، برای حل آنها اقدام نماییم. تمام اخبار ما را مي توانيد در بخش « اخبار و مطالب مهم» بخوانيد.