Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

مکمل‌های غذایی

مکمل‌ها بجای اینکه جایگزین

‌ غذا باشند، رژیم غذایی شما را تکمیل می‌کنند.

مکمل‌های غذایی

مصرف قرص‌های ویتامین/مواد معدنی(مکمل‌ها) جایگزین مناسبی برای غذا است؟

همان طور که از نام آن پیداست، مکمل‌ها بجای اینکه جایگزین غذا باشند، رژیم غذایی شما را تکمیل می‌کنند، بخاطر داشته باشید، در مقایسه بین ویتامین‌های موجود در غذا و قرص های مکمل، ویتامین و موادمعدنی از طریق غذا بهتر در بدن جذب می‌شوند.

در حقیقت اگر رژیم غذایی شما متعادل و متنوع باشد، مثلا حاوی مقدار مناسب مواد از تمام گروه‌های غذایی (غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، گوشت و حبوبات) باشد، دیگر نیازی به مکمل‌ها نخواهید داشت. البته این امر در شرایط خاصی مانند دوران بارداری، شیردهی یا زمانی که دچار کمبود ویتامین و موادمعدنی هستید یا به بیماری‌های خاصی مبتلا شده‌اید، استثنا خواهد بود.

پروبیوتیک‌ها به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می‌کنند؟ پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در سیستم گوارش ما وجود دارند. این نوع باکتری‌ها مانع رشد باکتری‌های مضر می‌شوند و به حفظ سلامت سیستم گوارش کمک می‌کنند.

برخی از مزایای این باکتری‌ها در زیر شرح داده شده است:

  •  فعالیت فرآیند گوارش و حفظ سلامت سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد
  •  به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند
  • به جلوگیری از انواع اسهال کمک می‌کند (بخصوص پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها)
  • علائم مربوط به نارسایی لاکتوز را بهبود می‌بخشند
  • به درمان اگزما در کودکان کمک می‌کند

کدام غذاها حاوی پروبیوتیک هستند؟ این باکتری‌های زنده را می توانید در ماست و دیگر غذاهای لبنی که تخمیر شده‌اند پیدا کنید، مانند پنیر کهنه و شیر غنی‌شده با پروبیوتیک.

قرص‌های آنتی‌‌اکسیدان برای بهبود سلامتی ضروری هستند؟

امروزه آنتی‌اکسیدان‌ها از موضوعات مطرح در حوزه سلامت هستند. آن‌ها به سلامت ما در محافظت از سلول‌های بدن در برابر اشعه‌های UV، آلودگی هوا و دخانیات... کمک می‌کنند، اما قرص‌ها تنها منبع آنتی‌اکسیدان‌ها نیستند! آنتی‌اکسیدان‌ها  به‌صورت گسترده در غذاها وجود دارند و در مقایسه با مکمل‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها توسط غذا بهتر در بدن جذب می‌شوند. منابع غذایی آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ و سبزیجات رنگی، انواع توت، غلات کامل، آجیل و دانه‌های مختلف، بوقلمون، غذاهای دریایی، چای سبز و قهوه وجود دارند. بنابراین با پیروی از رژیم غذایی متنوع، آنتی‌اکسیدان زیادی دریافت خواهید کرد. تنها درصورتی‌که میزان دریافت آنتی‌اکسیدان یک فرد به مقدار کافی نباشد، برای استفاده از مکمل مناسب، می‌تواند به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کند.