نستله با هدفِ گذار کامل به بستهبندیهای قابل بازیافت یا استفاده مجدد و کاهش استفاده از پلاستیک خام به میزان یک سوم تا سال ۲۰۲۵، فعالیتهای خود را گسترش میدهد. شرکت نستله، شروع مجموعهای از طرحهای خود که شامل سرمایهگذاری ۳۰ میلیون دلاری برای استفاده بیشتر از پلاستیک بازیافتی مناسب مواد غذایی در آمریکا، بستهبندیهایی با قابلیت استفاده مجدد برای غذای حیوانات در شیلی و اولین نوع از بستهبندی کاغذی قابل بازیافت برای عصاره غذا Maggi Bouillon در کشور فرانسه میشود را اعلام کرد. در حال حاضر ٪۸۷ از وزن کل بستهبندیهای شرکت نستله و ۶۶٪ از کل بستهبندیهای پلاستیکی این شرکت، قابل بازیافت یا استفاده مجدد هستند.
ورونیک کرمادس-ماتیس، مدیر جهانی بستهبندی پایدار در شرکت نستله، بیان کرد: «ما در روند گذار خود به سوی آیندهای بدون پسماند، پیشرفت چشمگیری داشتهایم. اما میدانیم که هنوز هم اقدامات بیشتری باید انجام بدهیم. بهعنوان بزرگترین شرکت مواد غذایی و آشامیدنی در دنیا، متعهد هستیم در هر کجا که فعالیت میکنیم، از دامنه و گستره تواناییهای خود برای مدیریت مشکل پسماند بستهبندی استفاده کنیم.»
اگرچه همه گیری COVID-19 چالشهای بیشتری به وجود آورده، اما تعهد شرکت نستله به بستهبندی پایدار به قوت خود باقی است. شرکت نستله به ایفای نقش حامی و پیشرو در کمک به حل مسأله آلودگی پلاستیک، از طریق سه رکن اساسی خود که در ژانویه سال ۲۰۱۹ ارائه شد، ادامه میدهد.
رکن اول: توسعه بستهبندی جدید
- گذار به بستهبندی کاغذی در اشکال مختلف. برای مثال، شکلات تختهای اسمارتیز (Smarties sharing block)، محصول محبوب شکلات با روکش رنگی، در بستهبندی کاغذی قابل بازیافت در انگلیس ارائه شدهاست.
- غذای کودک Gerber و Piltti از بستهبندیهایی که صرفا از یک نوع ماده ساخته شده است، استفاده میکنند. این نوع بستهبندی برای اولین بار و جهت افزایش میزان بازیافت طراحی شدهاست.
- برند نسپرسو، کپسولهای جدیدی که از ٪۸۰ آلومینیوم ساخته شدهاند را ارائه کرده است که گامی مهم به سوی پایداری چرخشی است.
- بخش کسبوکار نستله واترز، میزان rPET (پلی اتیلن ترفتالات بازیافتشده) که از سال ۲۰۱۹ در بسته بندی محصولات آب استفاده میشد را در ایالات متحده آمریکا، به میزان دو برابر (٪۵/۱۶) افزایش داده است.
رکن دوم: ساخت آیندهای بدون پسماند
- در اوت ۲۰۲۰، شرکت نستله فیلیپین، میزان یکسانی از پلاستیک موجود در محصولات فروخته شده را جمعآوری و فرآوری کرد و از وارد شدن پلاستیک بیشتر به محل دفن زباله و اقیانوسها جلوگیری کرد.
- با مشارکت در پروژه STOP در کشور اندونزی، شرکت نستله سیستم مدیریت پایدار پسماند را ایجاد کرده است که به کاهش آلودگی پلاستیک در اقیانوس، کمک میکند.
- شرکت نستله جمعآوری، دستهبندی و فرآوری پلاستیک نرم را در استرالیا، بهصورت آزمایشی آغاز کرد.
- شرکت نستله استفاده از روشهای پرکردن و استفاده مجدد برای محصولات حیوانات خانگی و قهوه فوری را افزایش میدهد. به عنوان نمونه، همکاری با شرکت استارتآپ MIWA در سوئیس را آغاز کرد.
- نستله از طراحی و اجرای طرحهای الزامی مقرونبهصرفه و مؤثر گسترش حوزه مسئولیت تولیدکنندهها (EPR) حمایت میکند. ۲۰ کشوری که ٪۵۰ از میزان مصرف پلاستیک شرکت را بهعهده دارند، شناسایی شدهاند که در همین راستا، شرکت نستله از نرخهای بازیافت و زیرساخت مدیریت پسماند، در آن کشورها حمایت خواهد کرد.
رکن سوم: گسترش دیدگاههای نو
- نستله در حال ارائه برنامه آموزش بستهبندی پایدار برای بیش از ۲۹۰,۰۰۰ نفر از کارکنان خود است تا به ایجاد تغییر در رفتار سرعت ببخشد و در دستیابی به اهداف خود در حوزه بستهبندی کمک کند.
- نستله برای کمک به مصرفکنندگان در دفع صحیح پسماند بستهبندی در ایتالیا، یک پلتفرم دیجیتال ارائه کرده است.
- برند Nescafé Dolce Gusto برای ترویج بازیافت در آلمان و مکزیک، اقدام به برگزاری کمپین آموزشی برای مصرفکنندگان کرده است.
- شرکت نستله با ارائه برنامههای آموزشی در مدارس، مانند پروژه Tunuyan Verde در آرژانتین، تغییراتی مثبت ایجاد میکند.
- طرحهای آزمایشی بستهبندیهای قابل پر کردن و استفاده مجدد Algramo (شیلی)، MIWA (سوئیس) و Loop (فرانسه) تجربهای جدید در خرید را ارائه میدهند.
علاوه بر این، شرکت نستله اعلام کرد برای شناسایی و حمایت از راهکارهای نوآورانه، جایزه ایجاد ارزش مشترک نستله، که در ۳۰ سپتامبر معرفی میشود را در نظر گرفته است. جایزه ایجاد ارزش مشترک نستله، با مشارکت سازمان غیرانتفاعی Ashoka، ۲۵۰,۰۰۰ فرانک سوئیس را برای نوآوری در تغییر سیستم، در حوزههایی مانند روشهای ارسالی جایگزین و راهکارهای مدیریت پسماند پلاستیک اعطا میکند.
تولید و آزمایش مواد بستهبندی جدید سازگارتر با محیطزیست توسط مؤسسه علوم بستهبندی نستله هدایت میشود که اولین کسبوکار در این بخش از صنعت غذا محسوب میشود. این موسسه حدود ۵۰ دانشمند در اختیار دارد که تحقیقات بهروز علمی را برای تضمین ایمنی و کارایی مواد جدید انجام میدهد.
نتایج تحقیق شامل سیستمهای جدید قابل استفاده یا پر کردن مجدد، کاغذهای محافظ با عملکرد بالا و ارائه مواد بازیافتشده بیشتر در بستهبندیهای نستله هستند.
این مؤسسه با بیش از ۱۸۰ متخصص بستهبندی که در شبکه تحقیق و توسعه نستله حضور دارند و همچنین با مؤسسات تحقیقاتی، استارتآپها و تامینکنندگان همکاری نزدیکی دارد. نستله به ارائه مواد بستهبندی جایگزین و سیستمهای ارسال جدید، سرمایهگذاری در زیرساخت و همکاری با مصرفکنندگان برای کمک به حل چالش پسماند بستهبندی ادامه میدهد.