سپتامبر ۲۰۱۹- شرکت نستله بهصورت رسمی از هدف بلندپروازانه خود برای کاهش میزان انتشار مجموع آلایندههای صنعتی و گازهای گلخانهای خود به صفر درصد، تا سال ۲۰۵۰ خبر داد. بر اساس این طرح که همراستا و از آرمانهای متعالی توافقنامه پاریس است، نستله خود را متعهد میسازد تا مشارکت چشمگیری در محدود ساختن میزان گرمایش زمین به 1/5 درجه سلسیوس داشته باشد. ازاینرو، نستله پیش از برگزاری مجمع تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در ماه جاری، پیمان «آرمان 1/5 درجه سلسیوس» را امضا خواهد کرد.
انتشار این اعلامیه بهعبارتدیگر بهمنزله تسریع گامهای بزرگترین شرکت مواد غذایی و آشامیدنی دنیا در راستای مهار گرمایش و تغییرات اقلیمی زمین، پس از ۱۰ سال کار و تلاش مداوم حول کاهش انتشار گازهای گلخانهای و کسب نتایج مثبت است. نستله بهخصوص طی ۴ سال اخیر، تمامی اهداف عملیاتی خود را بهگونهای ترسیم کرده تا بتواند مانع از افزایش دمای زمین فراتر از ۲ درجه سلسیوس شود. اما این شرکت به دنبال ایفای نقشی حتی پررنگ و کلیدیتر در مهار افزایش دمای زمین و تغییرات اقلیمی است. بر همین اساس و در همین راستا، طی ۲ سال آینده برنامهای منسجم، با زمانبندی و اهداف مشخص تبیین و بهمنظور اطمینان عموم از حصول پیشرفت در این مسیر، گزارشی از اقدامات سالانه به همگان ارائه خواهد شد.
مارک اشنایدر مدیرعامل شرکت نستله، در این خصوص بیان داشت: «تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین و جدیترین خطراتی است که جوامع امروزی و آینده کسبوکارها را تهدید میکند. متأسفانه زمان زیادی برای اجتناب از تأثیرات سوء گرمایش زمین باقی نمانده است. بر همین اساس، این بار در تعریف آرمان و اهداف خود در این خصوص جسارت بیشتری به خرج داده و خود را متعهد دانستیم به دستیابی به آیندهای پاکیزه از هر آلایندهای.»
وی افزود: «ما در نستله بر این باوریم که با تکیه بر منابع جهانی و دانش و تجربه خود در حوزه فعالیتمان، قادر خواهیم بود تغییرات چشمگیر و عظیمی را رقم بزنیم. بنابراین سفر خود به سمت آیندهای پاک از آلاینده را آغاز کردهایم و برآنیم تا اقدامات خود را در این مسیر هر چه بیشتر سرعت بخشیم.»
در ادامه، چکیدهای از مجموعه اقدامات شرکت نستله در راستای دستیابی به این آرمان در سال ۲۰۵۰ آورده شده است:
- تسریع فرآیند بهبود و تغییر محصولات، مطابق با سلیقه و انتخاب مصرفکننده.
- در این مسیر، شرکت نستله محصولات بیشتری که آثار زیستمحیطی کمتری داشته و رژیم غذایی متعادلتری را تبلیغ میکنند را به طیف محصولات خود میافزاید؛ از قبیل انواع مواد غذایی و نوشیدنی گیاهی. علاوهبراین، شرکت نستله بر آن خواهد بود تا در فرمولاسیون محصولات خود از مواد اولیهای استفاده کند که تأثیر سوء کمتری بر گرمایش زمین داشته باشند. تقاضا برای محصولاتی از این دست رو به افزایش است و این در حالی است که راهبرد مرکزی نستله نیز همراستا با این تغییر بنیادین تعریف شده است. همچنین شرکت نستله بر آن است تا از این پس از مواد اولیه جایگزین در بستهبندی محصولات خود استفاده کند.
- ارتقاء و گسترش طرحهای مربوط به حوزه کشاورزی، بهمنظور جذب کربن بیشتر.
- در این راستا، شرکت نستله با همکاری کشاورزان بر آن خواهد بود تا با ترمیم و پسجهش خاک، میزان انتشار گازهای گلخانهای را کاهش دهد. از این طریق، نستله قادر خواهد بود مدیریت زنجیره تأمین لبنیات خود را نیز بهبود ببخشد. علاوهبراین، با کاشت دوباره درخت و بهبود تنوع زیستی شرکت نستله در تلاش است تا اقدامات خود در راستای حفاظت از جنگلها را نیز افزایش دهد. هدف نهایی تمامی این اقدامات کمک به ساخت جوامع کشاورزی پایدار و مقاوم است.
- مصرف الکتریسیته تجدیدپذیر در تمامی کارخانجات، انبارها و دفاتر شرکت نستله.
- الکتریسیته مصرفی یکسوم از کارخانجات شرکت نستله (۱۴۳) تماما تجدیدپذیر است. این شرکت بر آن خواهد بود تا انرژی مصرفی موردنیاز خود را همواره از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. از این طریق تأمینکنندگان به سرمایهگذاری در حوزهها و زیرساختهای نوینی از قبیل نیروگاههای بادی و خورشیدی ترغیب خواهند شد.
محدود کردن گرمایش زمین به 1/5 درجه سلسیوس، مستلزم تغییرات انقلابی در سراسر صنایع، کشورها و جوامع است. ازاینرو شرکت نستله به ترغیب کشورها برای اتخاذ سیاستهایی در جهت تشویق بخشها و ارگانهای دولتی در مسیر دستیابی به گرمایش 1/5 درجه سلسیوس ادامه خواهد داد. بهعنوانمثال، قانونگذاریهای حمایتی میتواند در رفع موانع موجود برای گسترش بازارهای منابع انرژی تجدیدپذیر، ترغیب و تشویق نوآوری در حوزههای کشاورزی و جنگلداری برای جذب بیشتر کربن و نیز کمک به فرآیند قیمتگذاری کربن مفید باشد.
مگدی باتاتو، معاون اجرایی و سرپرست عملیات شرکت نستله، در این خصوص میگوید: «بهمنظور همراستا ساختن اهدافمان با آرمان 1/5 درجه سلسیوس، تغییراتی در عملیات خود اعمال کردهایم که در روند تولید و منبعیابی محصولاتمان تحولات فراوانی را موجب خواهند شد. بر همین اساس نیاز داریم شرکای تأمینکننده نیز ما را در این مسیر همراهی کنند. این هدف، تعهدی عظیم است، اما عزم خود را بر آن داشتهایم تا آن را با همت و دانش خود به ثمر برسانیم.»
لازم به ذکر است که آرمان سال ۲۰۵۰ نستله حول کاهش انتشار گازهای گلخانهای، تاثیری همهجانبه در سراسر زنجیره ارزشی این شرکت خواهد داشت. برای نمونه، بزرگترین شرکت مواد غذایی و آشامیدنی دنیا با بهبود و ارتقای جادهها بهمنظور کاهش میزان بنزین مصرفی و کاهش میزان انتشار کربن، شبکههای توزیع و انبارهای خود را بهینهسازی خواهد کرد. همچنین در بین ۱۰۰ مرکز برتر توزیع این شرکت، طی ۴ سال گذشته میزان انتشار گازهای گلخانهای تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.
این شرکت ضمناً اقدامات خود را در راستای منبعیابی مسئولانه مواد اولیه تشدید کرده و به پیشرفتهای بسیار خوبی در راستای دستیابی به جنگلزدایی صفر رسیده است. تابهحال میزان کاهش انتشار گازهای گلخانهای در سراسر زنجیره ارزشی شرکت نستله، با حذف 1/2 میلیون خودرو از جادهها برابری میکند.