حملونقل و توزیع
ما به طور روزانه حملونقل بیش از۱۴۰ هزار تن محصولات را از ۱۶۰۰ انبار به مشتریان انجام میدهیم. این زمان از نظر مسافتی برابر با ۲۶۹ بار دور دنیا در هر روز بوده و بخش عمده آن متکی بر مشارکت با ارایهدهندگان تدارکات شخص ثالث است. آنها به ما در کنترل عملکرد زیستمحیطی و بهبود بهرهوری شبکههایمان از طریق کاهش مسافت، مصرف سوخت، انتشار گازهای گلخانهای، سروصدا و ازدحام کمک میکنند. گزارشات ما شامل حملونقل کالاها از کارخانه به مراکز توزیع و به مشتری است که ۶۳% از کل حجم محصولات توزیعی ما را پوشش میدهد. تمامی آمار و ارقام در این بخش، به استثنای دادههای گواهی ایزو، مربوط به سال ۲۰۱۴ - آخرین دادههای موجود - هستند.
رویکرد ما
همانطور که در سیاست نستله در خصوص پایایی زیستمحیطی عنوان شد، رویکرد ما به شرح زیر است:
- بهینهسازی شبکههای توزیع و برنامهریزی مسیر در سراسر عملیاتمان
- یافتن فرصتهایی برای بهبود حملونقل از طریق تعویض روشهای حملونقل و آزمودن سوختهای جایگزین
- توسعه آموزش به رانندگان در زمینه ایمنی و بهرهوری زیستمحیطی
برای بهینهسازی بیشتر عملکرد، بر افزایش بهرهوری خودروها، کاهش سفرهای خالی حملونقلی و بررسی مداوم شبکههای توزیع استراتژیک خود تمرکز داریم. در رابطه با عملیات ناوگان حملونقل، به طور مستمر بر بهینهسازی برنامهریزی مسیر حملونقل کار میکنیم. حرکت از سیستم حملونقل جادهای سنتی به راهآهن یا حملونقل کوتاه دریایی و همچنین تعویض با کامیونهای گازسوز طبیعی، امکان کاهش اثرات زیستمحیطی در حملونقل را ایجاد میکنند. در انبارهایمان نیز، بر کاهش مصرف انرژی و تغییر به سوی انرژیهای تجدیدپذیر تمرکز داریم.
فناوریهای جدید در هر مورد بسیار حیاتی هستند. بنابراین، ما بر نوآوریهایی سرمایهگذاری میکنیم که پیشرفتهای زیستمحیطی و بهبود بهرهوری را به همراه داشته باشند.
به منظور تقویت تلاشهای خود در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانهای در عملیات توزیع و انبارهای اصلی و نیز استفاده از سردکنهای طبیعی در کامیونهای یخچالدار، برای خود سه هدف جدید در نظر گرفتهایم.
کاهش انتشار از حملونقل و توزیع
انتشار گازهای گلخانهای از عملیات حملونقل و توزیع ما – به ویژه دیاکسیدکربن، متان و اکسید نیتروژن – در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳/۱ میلیون تن بوده است. ما به طور مدارم تلاش میکنیم عملکرد کلی زیستمحیطی و به ویژه انتشار گازهای گلخانهای خود را بهبود بخشیم.
ما با بهبود بهرهوری شبکههای توزیع خود شامل استفاده بهتر از فضا در وسایل نقلیه، اجتناب از سفرهای غیرضروری و استفاده از روشهای کارآمد حملونقل، در پی کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانهای هستیم. هدف جدید ما، کاهش ۱۰ درصدی انتشار گازهای گلخانهای به ازای هر تن محصول تا سال ۲۰۲۰ است، دادههای سال ۲۰۱۴ مبنای ما بوده و در گزارش بعدی پیشرفتهای اولیه خود را اعلام میکنیم.
وسایل نقلیه تحویل بار که خالی یا با بار محدود حرکت میکنند، هزینهبر و ناکارآمد هستند بنابراین، تلاشهای قابل ملاحظهای را به بهینهسازی استفاده از ظرفیت آنها معطوف کردهایم. اگرچه، حداکثر بار یک کامیون یا یک باربر میتواند توسط حداکثر وزن یا حداکثر حجم موجود محدود شود، اما حتی ۱ درصد بهبود در استفاده از بار میتواند منجر به کاهش هزینههای توزیع تا حدود ۵۰ میلیون فرانک سوئیس و نیز کاهش انتشار دیاکسیدکربن تا ۲۹ هزار تن شود. رویکرد ما در رابطه با «عدم حرکت وسایل نقیله خالی» یکی از روشهای کلیدی ما برای بهبود عملکرد زیستمحیطی در حملونقل است. ما به بهینهسازی برنامهریزی بار و مسیر حرکت و نیز ترکیب کامیونهای ورودی و خروجی به منظور به حداکثر رساندن حمل بار در مسیرهای بازگشت ادامه میدهیم. بهعلاوه، با تامینکنندگان، خردهفروشان و دیگر تولیدکنندگان برای به اشتراکگذاشتن وسایل نقلیه در مواردی که ممکن است، همکاری میکنیم. اولین مطالعه آزمایشی ما که در سال ۲۰۱۴ بر روی تعداد محدودی از بازارها صورت گرفت نشان میدهد که فرصتهای بیشتری برای بهبود استفاده از ظرفیت موجود حملونقل وجود دارد. ما تا پایان سال ۲۰۱۶ فرآیند گزارشدهی استانداردی را معرفی میکنیم که امکان پیگیری استفاده از وسایل نقلیه در هر تیم حملونقل در سراسر گروه را فراهم میکند. بهعنوان مثال: در سال ۲۰۱۴، پراجکت وکتور در هند از نرمافزار بهینهسازی و تصویرسازی بار برای ارزیابی ابعاد کامیونهای ورودی، اجتناب از بیش از ۲۷۰۰ سفر جادهای، ۲/۴ میلیون کیلومتر سفر و انتشار ۱۹۴۰ تن دیاکسیدکربن استفاده نمود و با این کار ۱۹۰ میلیون روپیه (۱/۴۴ میلیون فرانک سوئیس) صرفهجویی کرد. در استرالیا، ما بهسوی استفاده از ۸۸ کامیون مکعبی شکل تخته پهن برای خدمترسانی به مشتریان سواحل شرقی حرکت کردهایم. مصرف بهینه سوخت و ظرفیت بالای «مگاکامیونها» مانع ۸۷۵ سفر اضافی در سال و منجر به کاهش انتشار دیاکسیدکربن تا ۲۲% و نیز ذخیرهسازی حدود ۱/۱ میلیون دلار استرالیا (۸۸۰،۰۰۰ فرانک سوئیس) شدهاست. پراجکت مهاراجا نیز اولین کامیونهای دو طبقه ۴۵ فوتی در مالزی را برای کاهش ازدحام و تاخیر در حملونقل میان کارخانهها و مراکز توزیع ملی معرفی کردهاست. این کامیونها تعداد سفرهای روزانه را از ۱۳ به ۷ سفر کاهش داده و انتشار دیاکسیدکربن را از ۷۲/۶ تن به ۳۵/۰ تن در ماه رساندهاست.
ما با تامینکنندگان و مشتریان در مورد استفاده از وسایل تحویل مشارکت میکنیم تا از خالی بودن کامیونها در سفرهای بازگشتی جلوگیری کنیم. مراکز کنترل حملونقل، دید مورد نیاز را برای ما فراهم میکنند تا بتوانیم مدارهای حملونقلی را که امکان وسایل خالی را از بین میبرند، شناسایی کنیم. بعد از نصب موفقیتآمیز مراکز کنترل حملونقل در برزیل، در حال معرفی آنها به دیگر کسبوکارهای خود هستیم.
در سال ۲۰۱۵، ۱۰ شبکه توزیعی خود در جهان را برای بهبود بهرهوری بازطراحی کردیم. بهعنوان مثال، در خاورمیانه در حال ترکیب انبارهای وارداتی/صادراتی، مرکز توزیع منطقهای (RDC) و بخشی از انبار مواد خام و بستهبندی در یک مرکز توزیع اصلی و مرکزی هستیم. این امر، منجر به همافزایی حملونقل شده و سفرهای خالی با استفاده از سیستم حملونقل کارآمد شاتل به طور قابل توجهی کاهش خواهند یافت. در نتجه، کاهش انتشار دیاکسیدکربن به ۲۰۰۰ تن در سال پیشبینی شدهاست. به همین ترتیب در ایتالیا، ادغام دو مرکز توزیع در یک سایت مرکزی در سال ۲۰۱۴، هزینههای توزیع را بهطور قابل توجهی کاهش داد و مانع از انتشار ۱۴۰۰ تن دیاکسیدکربن شد. در چین نیز، نستله واترز، در بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ میانگین مسافت پوششدادهشده را به ۳۲% (از ۴۴۷ کیلومتر به ۳۰۳ کیلومتر) کاهش داد. این شرکت قصد دارد این مسافت را طی سه سال آینده به میزان بیشتری یعنی ۲۵۰ کیلومتر کاهش دهد.
بزرگترین ناوگان حملونقل تحت مالکیت نستله در ایالات متحده است که در آن، محصولات یخزده و آب مستقیما به مغازهها، خانهها و ادارات تحویل داده میشوند. کسبوکار تحویل مستقیم به مغازه (DSD) برای پیتزا و بستنی در ایالات متحده با استفاده از مفاهیم مسیریابی جدید و بهینهسازی مسافتهای تحویل به طور کامل اصلاح شده و ۳/۸ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی کرده است.
در تلاش برای یافتن گزینههای حملونقل پایاتری که انتشار گازها را کاهش دهد،در صورت امکان، روش حملونقلهای طولانی را از جادهای به ریلی و دریایی تغییر میدهیم. این امر به جلوگیری از ازدحام ترافیکی، کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک میکند. طبق پروژه مارکوپولوی اتحادیه اروپا، متعهد شدهایم که تا سال ۲۰۱۶ روش توزیع بیش از ۳۶۰ هزار تن محصولات مراقبت از حیوانات خانگی، آب و غلات را از حملونقل جادهای به ریلی تغییر دهیم و بدین منظور، از چندین خدمت ریلی برنامهریزی شده میان ایتالیا، فرانسه، آلمان و اسلواکی بهره میبریم. این تغییر روش حملونقل تعداد ۵۰۰۰ کامیون را از جادهها کاهش داده و در طول سه سال، ۲/۷ میلیون یورو (۳/۲ میلیون فرانک سوئیس) صرفهجویی میکند. آخرین مسیر راهاندازیشده تحت طرح مارکوپولو، پروژه گرین آلپس است که مزایای توزیع محصولات میان ایتالیا و فرانسه از طریق قطار را نشان میدهد. از طریق همکاری با کمپانیهای راهآهن محلی و تنها ارائه کالاهای نستله برای توزیع در قطارهای "کمپانی"، نستله واترز فرانسه، CPW ایتالیا و NPPIT توانستهاند از همافزاییهای داخلی بهرهبرداری کنند. این امر ۲۸۰۰ کامیون را از جادهها کم کرده، مانع از انتشار ۲/۳ میلیون کیلوگرم دیاکسیدکربن شده و ۷۵۰ هزار یورو (۹۰۰ هزار فرانک سوئیس) صرفهجویی کرده است. بهویژه نستله واترز برای حملونقلهای طولانی کارا به میزان زیادی به شبکه راهآهن متکی است. در سال ۲۰۱۴، حدود ۳۰% از توزیعهای اروپایی این شرکت از جمله ۴۳% (از بعد حجم) از تمامی محصولات مرتبط با آب در ایتالیا و ۳۳% در انگلستان از طریق راهآهن صورت گرفته است. نستله واترز به طور مداوم فرصتهای تغییر شیوه حملونقل به راهآهن را بررسی میکند و از سال ۲۰۱۰ بهرهوری کربن در حملونقل خود را ۱۰% بهبود بخشیده است. در ژاپن نیز، نستله با شرکتهای حملونقل دریایی و ارایهکنندگان تدارکات باربری برای تغییر روش حملونقل از جادهای به ریلی و دریایی همکاری میکند. تدارکات خروجی استفاده از حملونقل ریلی را در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و ما از سال ۲۰۱۱ با ترویج تغییر کامل در شیوه حملونقل، قائم مقام معاون وزیر برای جایزه سیاست لجستیک تحت برنامه تقدیر از لجستیک excellent green در سال ۲۰۱۵ شدیم.
در حال حاضر ناوگان حملونقل ما دارای حدود ۲۰۰۰ کامیون برای حمل بستنی و پیتزا است. تکنولوژیهای مختلفی برای اطاقکهای سردکن استفاده شده است. هم اکنون، کامیونهای جدیدتر ما از صفحههای یوتکتیک سردکن استفاده میکنند که شبها در حالیکه این وسیله نقلیه در مرکز توزیع مستقر است، سرد میشوند. معرفی فناوریهای تلماتیک مانند سیستمهای GPS، بر روی وسایل نقلیه ما در حال انجام است. در ایالات متحده، برنامه تلماتیک آماده به کار با هدف از بین بردن زمان بیکاری کامیونها تا ۲۵%، در کسبوکار بستنی ما مورد استفاده قرار گرفت اما این برنامه در طول دو سال، زمان بیکاری را در واقع تا ۳۱% کاهش داد و منجر به صرفهجویی در ۲۰۰ هزار گالن سوخت شد. بهعلاوه، ما همچنان به گسترش آموزش رانندگان از منظر امنیت و بهرهوری زیستمحیطی ادامه میدهیم.
بهعنوان بخشی از تلاشهای ما برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای، در پی کشف روشهایی برای استفاده از سوختهای تمیزتر هستیم. بهعنوان مثال: شرکت نستله واترز آمریکای شمالی در حال حاضر از ۲۸ کامیون با سوخت گاز پروپان استفاده میکند و قصد افزایش قابل ملاحظه این تعداد را به بیش از ۲۰۰ کامیون در سال ۲۰۱۶ دارد. در ایتالیا، شرکت نستله واترز با حامل خود در خصوص خرید ۱۰ کامیون با سوخت گاز طبیعی مایع (LNG) توافق کرده است تا کالاهای نستله واترز را جابهجا کنند. شرکت نستله واترز در تایلند نیز برنامهای برای افزایش ناوگان حملونقل خود از چهار کامیون گازسوز طبیعی دارد.