Sort by
Sort by

کم خونی و اثرات آن در کودکان

یکی از شایع‌ترین مشکلات تغذیه ای در جهان، کم خونی ناشی از فقر آهن است که امروزه تبدیل به یکی از چالش های اصلی، خصوصا در کودکان شده است. چرا که این مشکل روی عملکرد کودکان در مدرسه نیز تاثیر میگذارد.

ریشه اصلی کم خونی ناشی از فقر آهن چیست؟ این مشکل معمولا ناشی از استفاده ناکافی از غذاهای سرشار از آهن (مانند گوشت قرمز) می‌‌باشد.

تحقیقات علمی ‌در مورد میزان مصرف گوشت در کودکان چه می‌گویند؟ تحقیقات در خاورمیانه بیانگر این موضوع است که کودکان این منطقه، به اندازه کافی گوشت مصرف نمی‌‌کنند و طبعا آهن مورد نیاز را نیز، دریافت نمی‌کنند. در واقع، در رژیم غذایی حدود 85% کودکان این منطقه، مقدار گوشت کافی نمی‌‌باشد.

کم خونی و اثرات آن در کودکان

علایم کم خونی ناشی از فقر آهن چیست؟

  • رنگ پریدگی: در ناحیه گونه و صورت کودک.
  • خستگی و ضعف: کودک احساس ناتوانی کرده و نمی‌‌تواند در فعالیت های بدنی شرکت مطلوب داشته باشد.
  • ضربان قلب بالا: ضربان قلب کودک، حتی زمانی که هیچ فعالیتی نمی‌کند، بالا است.
  • سردرد: کودک مستعد سردردهایی است که به راحتی با مسکن قابل تسکین نیست.
  • سیستم ایمنی ضعیف: کم خونی باعث عفونت های تنفسی مکرر مانند عفونت گلو می‌شود، چرا که آهن نقش مهمی‌ در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.
  • افت عملکرد در مدرسه: کودک از نظر عملکرد تحصیلی، تمرکز و حتی صحبت کردن از باقی همسالان خود عقب تر است.

در صورت مشاهده هریک از این علایم، توصیه می‌شود در اسرع وقت با پزشک اطفال مشورت کرده و رژیم غذایی غنی از آهن را برای کودکتان شروع کنید.

چطور از ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن در کودک خود پیشگیری کنیم؟ پیشگیری، همیشه بهتر از درمان است بنابراین برای پیشگیری از ابتلای فرزندتان به کم خونی، کودکتان را تشویق کنید تا غذاهای غنی از آهن استفاده کند.

غذاهای سرشار از آهن:

  • گوشت: یکی از منابع غنی از آهن، گوشت است که آهن موجود در آن نیز به خوبی جذب بدن می‌شود.
  • خوراکی های گیاهی: حبوباتی نظیر عدس و لوبیا و سبزیجاتی نظیر اسفناج، منابعی سرشار از آهن هستند، اما در مقایسه با گوشت، جذب آهن از طریق این گونه خوراکی‌ها برای بدن دشوار‌تر است. به همین دلیل، اگر تصمیم دارید آهن مورد نیاز خود را از این دسته خوراکی‌ها دریافت کنید، حتما از منابع غذایی ویتامین سی یا مکمل آن استفاده کنید، زیرا ویتامین سی به جذب حداکثری آهن در بدن کمک می‌کند.
  • خوراکی های غنی شده از آهن: برخی خوراکی ها نظیر شیر و غلات صبحانه از آهن غنی شده‌اند. مصرف شیر غنی شده با آهن به کودک کمک می‌کند که بخشی از آهن مورد نیاز خود را از این طریق تامین کند.

با توجه به تمامی ‌این نکات، در نظر داشته باشید که رژیم غذایی کودکتان یک رژیم متعادل و متنوع باشد. تلاش کنید که عادات غذایی ناسالم مانند خوردن غذاهای فرآوری شده با قند و چربی بالا، که باعث بروز کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود را در کودکتان اصلاح کنید. چرا که این گونه غذاها فقط کالری بالا داشته و فاقد مواد مغذی برای بدن هستند.