Sort by
Sort by

سرپرستی مدارس

چگونه تحصیل در آفریقای‌جنوبی تحول‌آفرین بوده است

سرپرستی مدارس

نلسون ماندلا، پدر ملت آفریقای‌جنوبی، که الهام‌بخش سایفو شِزی، میکروبیولوژیست 26ساله بوده است، می‌گوید: «تحصیل قدرتمندترین سلاحی است که می‌توان از آن برای تغییر جهان استفاده کرد».

وقتی سایفو تحصیلات خود را در دبیرستان امپیومللو در اسکورت، واقع در استان کوازولو-ناتال، شروع کرد، این مدرسه تنها هشت کلاس درس، برای ۵۶۰ دانش‌آموز خود داشت. هیچ منبع آب پاکی وجود نداشت، و بسیاری از دانش‌آموزان مجبور بودند هر روز صبح بشکه‌های سنگین آب را کیلومترها با خود تا مدرسه حمل کنند.

باوجود استعدادی که سایفو در فراگیری داشت، کمبود منابع در مدرسه، امکان تحصیل او در مقاطع بالاتر را تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

او می‌گوید: «من زندگی خود را با مزایای بسیار اندکی آغاز کردم، والدینم را وقتی تنها 5 سال داشتم از دست دادم و در کنار پدر و مادربزرگم بزرگ شدم، و آن‌ها نیز وقتی ۱۳ یا ۱۴ سال بیش‌تر نداشتم، از دنیا رفتند. در این اوضاع، آینده من چندان امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسید.»

موفقیت ذاتی

سایفو در تگالا فری، که در حدود ۹۰ کیلومتری شرق اسکورت قرار داشت، به‌دنیا آمد. این ناحیه به‌دلیل اختلافات، خشونت و رقابتی که میان قبیله‌های محلی آن وجود داشت، به‌خوبی شناخته‌شده بود. وقتی سایفو تنها ۱۴ سال داشت، قربانی یک تیراندازی شد. شانس با او یار بود که زنده ماند، و گلوله از فاصله یک سانتی‌متری قلبش گذشت.

پس از گذراندن سه هفته در بیمارستان، خاله‌اش مسئولیت مراقبت از او را بر عهده گرفت. سایفو، به‌همراه خاله و شوهرخاله‌اش به اسکورت رفت، و مدتی بعد در دبیرستان محلی امپیومللو ثبت‌نام کرد.

در سال ۲۰۱۱، شرکت نستله در آفریقای‌جنوبی با تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این کشور، در برنامه‌ای برای به‌سرپرستی گرفتن یک مدرسه، به یکدیگر پیوستند. شرکت نستله پیش‌از‌آن کارخانه‌ای در اسکورت داشت، به‌این‌ترتیب، طبیعی بود که دبیرستان محلی امپیومللو را برای به سرپرستی گرفتن انتخاب کند.

 

سایفو به‌دیدن خاله‌اش می‌رود

 

«سرپرستی مدارس»، درحقیقت برای حمایت مالی از مدارس محروم است، تا بتوانند تسهیلات، تجهیزات و روش‌های آموزشی خود را بهبود بخشند. سایفو از اولین دانش‌آموزان این مدرسه بود که از این برنامه بهره‌ بسیار برد.

 

 

 

برنامه‌ ‌سرپرستی مدارس به‌معنای واقعی در زندگی افراد تحول می‌آفریند. و خود من گواه عینی این حقیقت هستم. سایفو شِزی، میکروبیولوژیست، نستله

 

توجه خاص نستله به این مدرسه، دولت محلی کوازولو-ناتال را تشویق کرد که سرمایه‌گذاری بیش‌تری در آن انجام دهد. در‌حال‌حاضر، دبیرستان امپیومللو به چاهی که برای برداشت آب تازه در آن حفر شده، تجهیزات و فناوری‌های آموزشی، ۲۴ کلاس درسی که به ساختمان آن اضافه شده، آزمایشگاه کامپیوتر، کتابخانه جدید و زمین ورزشی خود بسیار می‌بالد. از دانش‌آموزان حمایت بیش‌تری در زمان دریافت آموزش‌های مربوط به ریاضی و زبان انگلیسی می‌شود و معلمان، کتاب‌ها و منابع آموزشی بیش‌تر و بهتری دارند. علاوه‌براین، برنامه‌هایی نیز برای آموزش کارکنان وجود دارد، تا بتوانند روی فعالیت‌های گروهی و همچنین مهارت‌های مدیریتی و حتی مهارت‌های زندگی خود کار کنند.

  سایفو به‌همراه دو نفر از همکارانش

 

سایفو از دانش‌آموزان ممتاز دوره خود بود. با حمایت نستله، و همچنین خاله و معلم‌هایش، او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته میکربیولوژی و ژنتیک در دانشگاه کوازولو-ناتال ادامه داد. او درحال‌حاضر، از فارغ‌التحصیلان برنامه «سرپرستی مدارس» است و شغل خوش‌آینده‌ای به‌عنوان یک میکروبیولوژیست در کارخانه نستله در لندن‌غربی دارد. سایفو می‌گوید: «برنامه‌ ‌سرپرستی مدارس، به‌معنای واقعی در زندگی افراد تحول می‌آفریند. و خود من گواه عینی این حقیقت هستم.»

توانمندسازی جوامع

این برنامه همچنین تاثیر به‌سزایی روی خانواده‌های دانش‌آموزان و جوامع محلی آن‌ها دارد. حالا، به‌مدد این برنامه یک نقطه‌ دسترسی محلی به آب وجود دارد، به‌دلیل نوسازی‌های مدرسه، اشتغال افزایش یافته است، و مدام بر دانش جامعه افزوده می‌شود.

داشتن نقشی فعال در جوامع محلی که کارخانه‌ها و دفاتر نستله را در خود جای می‌دهند، تنها یکی از راهکارهایی است که این شرکت برای عملی ساختن اهداف خود در راستای بهبود کیفیت زندگی و مشارکت در آینده‌ای سالم‌تر، به آن‌ها می‌پردازد.

 

  دبیرستان امپیومللو حالا از آب شرب باکیفیت بهره‌مند شده است
 

از نظر مدیر روابط عمومی نستله در آفریقای‌جنوبی، موناکو دیبتل، آنچه باعث جذابیت و خاص بودن این برنامه می‌شود، عشق دانش‌آموزان به فراگیری است. او می‌گوید: «با وجود آینده‌های نامطمئنی که به‌دلیل پیشینه‌های خانوادگی پیچیده، و محرومیت در مدارس خود، پیش رو دارند، این دانش‌آموزان همچنان تلاش می‌کنند بهترین عملکرد را در کلاس درس داشته باشند.

 

 

 

هیچ کشوری به معنای واقعی پیشرفت نخواهد کرد، مگر زمانی‌که ملت آن تحصیل کنند. نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور پیشین آفریقای‌جنوبی

از زمانی‌که برنامه «سرپرستی مدارس» شروع به کار کرده، نستله هزینه‌های مربوط به ۶۳ دانش‌آموز را برعهده گرفته است. بسیاری از آن‌ها به مقاطع بالاتر تحصیلی دست یافته‌اند و در رشته‌های مختلف مهندسی، فناوری یا علوم تحصیل کرده‌اند. این برنامه مجموعه‌ای از سرمایه‌های انسانی ارزشمند، ماهر، خلاق و نوآور را به‌وجود آورده است، که درحقیقت نیروهای بالقوه کاری مطلوب در سراسر آفریقای‌جنوبی، در آینده به‌شمار می‌آیند. برای نستله، این دانش‌آموزان، در حقیقت مهندسان، صنعت‌گران و مدیران کارخانه‌های آینده آن هستند. به‌بیان‌دیگر، این حرکت از سوی نستله در آفریقای‌جنوبی، اقدامی در راستای برنامه‌ای است که این شرکت برای جوانان در سطح جهانی، تحت عنوان: نستله به جوانان نیاز دارد، پیش رو گرفته است. هدف این برنامه ارائه فرصت‌های شغلی به ۱۰ میلیون جوان در سطح جهان است.

علاوه‌بر امپیومللو، نستله، سرپرستی دو مدرسه دیگر را نیز در نزدیکی کارخانه‌های خود، بر عهده گرفته است – دبیرستان جامع لوراتو-اوتاندا در ایالت آزاد و دبیرستان ایندوو در خلیج موسل.

از اهداف این شرکت برای سال ۲۰۳۰ بهبود کیفیت ۳۰ میلیون زندگی در جوامعی است که به‌طور مستقیم به کسب‌وکار آن مربوط می‌شوند. این راه با آموزش آغاز می‌شود. شرکت نستله امیدوار است تعداد دانشجویانی را که تحت حمایت مالی خود گرفته است، افزایش دهد و از رئوس دغدغه‌های آن، جذب زنان بیش‌تر در رشته‌های فنی و مهندسی است.

 

کلاس درس دبیرستان

 

نلسون ماندلا می‌گوید: «هیچ کشوری به‌معنای واقعی پیشرفت نخواهد کرد، مگر زمانی‌که ملت آن تحصیل کنند.» تحصیلات، کلید بهره‌برداری از استعدادهای بالقوه‌ای هستند که در آفریقای جنوبی به‌وفور یافت می‌شوند. با حمایت مالی از آموزش، به‌خصوص در نواحی روستایی، نستله به توسعه‌ جوامع درحال‌پیشرفت و بهبود کیفیت زندگی‌ در آن‌ها کمک می‌کند. دانش‌آموز به دانش‌آموز، مدرسه به مدرسه، جامعه به جامعه.