Sort by
Sort by

فراتر از پلاستیک یک‌بار مصرف

به‌سوی آینده‌ای بدون پسماند
فراتر از پلاستیک یک‌بار مصرف
مقابله با آلودگی پلاستیک، اولویت شرکت نستله بوده و همیشه هست. ما با ورونیک کرمادس- ماتیس، مدیر جهانی بسته‌بندی پایدار، نشستی داشتیم تا  آخرین خبرها را درباره فعالیت‌هایی که برای این چالش انجام می‌دهیم، دریافت کنیم.
مدیر جهانی بسته‌بندی پایدار

آلودگی پلاستیک هنوز هم یکی از مسائل اصلی در سراسر جهان است و برخی احساس می‌کنند که شرکت‌‌ها برای مدیریت این مساله سرعت کافی ندارند. نظر شما چیست؟

ما هم از ضرورت و فوریت این مسئله آگاه هستیم. به‌همین دلیل به مهلت دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود که گذار کامل به بسته‌بندی‌های قابل بازیافت یا استفاده مجدد تا سال ۲۰۲۵ هستند، متعهد هستیم. به بیانی ساده‌تر، ما نمی‌خواهیم هیچ‌‌کدام از بسته‌بندی‌های ما در محل دفن زباله یا به عنوان پسماند به محیط زیست راه پیدا کند.

«ما استفاده از پلاستیک بکر را تا سال ۲۰۲۵ کاهش می‌دهیم.»
ورونیک کرمادس- ماتیس

ما درک می‌کنیم که به عقیده برخی، سرعت انجام این اقدامات کافی نیست. واقعیت این است که حتی با عزم بالا هم دستیابی به پلاستیک با قابلیت بازیافت ٪۱۰۰ در مدت کوتاه محقق نمیشود.

وقتی موضوع بسته‌بندی مطرح می‌شود، اهمال جایز نیست -بسته‌بندی نقشی ضروری در حفظ سلامت و ایمنی غذای ما ایفا می‌کند. در عین این‌که جایگزین‌های جدیدی برای پلاستیک کشف می‌کنیم، ایمنی محصولات را  نیز همواره در اولویت قرار خواهیم داد.

نستله از سال گذشته، زمانی که برنامه خود برای دستیابی به اهداف سال ۲۰۲۵ را اعلام کرد، چه دستاوردهایی داشته است؟

ما دستاوردهای زیادی داشته‌ایم – اما هنوز هم اقدامات بسیاری پیش روی ما است. تا به امروز، ٪۸۷ از تمام بسته‌بندی‌های ما قابل بازیافت یا استفاده مجدد هستند. طی سال ۲۰۲۰ اعلام کردیم که تا سال ۲۰۲۵، متعهد میشویم که استفاده از پلاستیک بکر را به میزان یک‌سوم کاهش میدهیم.

همچنین سرمایه‌گذاری قابل‌ توجهی را برای مهندسی تغییرات از پلاستیک بکر به پلاستیک بازیافت‌شده مناسب مواد غذایی در سطح صنعتی،‌ اختصاص داده‌ایم. اقتصاد بازیافت پلاستیک به ‌گونه‌ای است که امروزه تولید پلاستیک بکر، ارزان‌تر از تهیه پلاستیک بازیافت‌شده مناسب مواد غذایی است. ما مخالف این موضوع هستیم. به امید ایجاد مسئولیت‌پذیری در صنعت، ما به منبع‌یابی ۲ میلیون تن پلاستیک بازیافت‌شده مناسب مواد غذایی و اختصاص بیش از ۱/۵ میلیارد فرانک سوئیس (۱/۵۶ میلیارد دلار) برای پرداخت هزینه مواد خام از زمان حال تا سال ۲۰۲۵، متعهد هستیم ـ

آلودگی پلاستیک مسألهای پیچیده است و به تفکر جامعتری نیاز دارد.
ورونیک کرمادس- ماتیس

نستله چه اقدامات قابل توجهی را برای مدیریت مسأله پسماند پلاستیک انجام داده است؟

برنامه ما برای مدیریت آلودگی پلاستیک بر اساس سه رکن ایجاد شده است. اولین رکن آن مرکزی است که بر دو امر مهم آمادگی برای آینده، از طریق خرید نوع جدیدی از مواد که بازیافت‌شده هستند یا از مواد بازیافت‌شده مناسب بستهبندی مواد غذایی تولید شدهاند و همچنین بر طراحی بسته‌بندی‌های مناسب‌تر برای آینده متمرکز است.

به همین منظور، ما در سال گذشته مؤسسه علوم بسته‌بندی نستله، اولین مؤسسه در نوع خود در این صنعت را با هدف طراحی بسته‌بندی برای آینده احداث کردیم.

ما تقریبا ۵۰ تیم قدرتمند از کارکنان واجد شرایط داریم که به‌صورت هم‌زمان بر امور مختلف فعالیت می‌کنند: ساده‌سازی مواد و ساختار بسته‌بندی برای افزایش قابلیت بازیافت؛ بسته‌بندی زیست‌تخریب‌پذیر، بسته‌بندی کاغذی که در سال گذشته پس از معرفی بسته‌بندی کاغذی ۱۰۰٪ قابل بازیافت در محصولاتی مانند برند نسکوئیک و اسنک‌بار YES! فعالیت‌هایمان به اوج خود رسید.

برای سرعت بخشیدن به تحقیقات در این حوزه، ما با (École Polytechnique Fédérale (EPFL  همکاری می‌کنیم. این سرمایه‌گذاری مشترک بهمنظور ایجاد مرکزی جدید برای مواد پایدار درEPFL، با تمرکز بر تحقیق و توسعه مواد پایدار مانند بسته‌بندی جایگزین، اعلام شد.

علاوهبراین، ما در بخش بستهبندی پایدار ۲۵۰ میلیون فرانک سوئیس را برای تامین مالی شرکتهای استارتآپی که تمرکز آنها بر نوآوری در بستهبندی که شامل مواد جدید، روش‌های پرکردن مجدد و راهکارهای بازیافت است، اختصاص دادیم.

آیا نوآوری در بستهبندی، پاسخگوی مشکل آلودگی پلاستیک است؟

این امر جنبه مهمی از این مسأله است، اما آلودگی پلاستیک مسألهای پیچیده است و به تفکر جامعتری نیاز دارد.  

«به خوبی آگاهیم که قابلیت بازیافت صد در صدی
به‌تنهایی کافی نیست و باید اقدامات بیشتری صورت بپذیرد»
ورونیک کرمادس- ماتیس

مثلا، برای اینکه بازیافت عملی شود، ما به زیرساخت مناسبی برای جمعآوری و بازیافت نیاز داریم. به همین دلیل رکن دوم رویکرد ما در صورت نیاز بر کمک به توسعه زیرساخت‌ها متمرکز است. به عنوان مثال به همکاری با شرکت Veolia میتوان اشاره کرد.با تعهدی پیچیده روبرو هستیم. ما با دولتها، واحدهای صنعتی، رقبای خود و دیگر سازمانهای جامعه مدنی، برای بهبود یا حتی ایجاد زیرساختهای مورد نیاز، همکاری میکنیم. برای مثال، ما در اندونزی، به عنوان بخشی از طرحی که پروژه STOP نامیده میشود، برای ایجاد سیستم مدیریت چرخه پسماند مؤثر و با رویکرد پایدارتر در تلاش هستیم.

به طور مشخص، میتوانید درباره بستهبندی قابل استفاده مجدد توضیح بیشتری بدهید؟

این هم بعد مهمی از رویکرد ماست. ما میدانیم که قابلیت بازیافت صد در صدی کافی نیست. مرکز تحقیق و توسعه ما نیز در حال بررسی بستهبندی قابلبازگشت یا استفاده مجدد و همچنین سیستمهای توزیع مواد بهصورت عمده است. ما دستگاه توزیعکننده غذای حیوانات خانگی را تحت برند Purina در فروشگاههای نستله در سوئیس ارائه کردیم و در حال حاضر به دنبال توسعه این طرح در اکثر فروشگاههای نستله در سراسر سوئیس هستیم، در حالیکه در این راستا با دیگر شرکای خود در بخش خرده‌فروشی نیز ارتباط برقرار میکنیم. همچنین ما در پروژه Loop با TerraCycle مشارکت میکنیم که به‌زودی جزئیات بیشتری درباره پروژه آغاز شده در اروپا، منتشر خواهیم کرد.

امروزه تولید پلاستیک بکر، ارزان‌تر از تهیه پلاستیک بازیافت‌شده مناسب مواد غذایی است.
ورونیک کرمادس- ماتیس

قابلیت استفاده مجدد شامل تغییرات بزرگی در شیوه خرید و مصرف ما میشود و نباید تنها از دریچه بستهبندی به این موضوع بنگریم. بنابراین، ما باور داریم که باید نقش خود را در ترویج بیشتر بستهبندی قابل استفاده مجدد ایفا کنیم.

شرکت نستله با سطوح مختلفی از تجربه و آمادگیها در ۱۸۷ بازار، برای مدیریت آلودگی پلاستیک فعالیت میکند – این مساله چه تاثیری بر رویکرد شما دارد؟

رویکرد تعمیم یک راهحل برای تمام مسائل، مشکلات را حل نمیکند. ما باید شرایط هر یک از بازارهای خود را در نظر بگیریم – و این امر پیچیدگی موضوع را بیشتر میکند. در حالیکه ما به پیشبرد این طرح ادامه میدهیم، باید نیازهای مشتریان با درآمد و توان خرید محدود، افرادی که درآمدشان کفاف یک روز را میدهد و به وعدههای یکبار مصرف وابستگی دارند را نیز برآورده کنیم.

بزرگترین چالشها در مسیر پیشرفت شما چیست؟

ما از مزیت زمان کافی برخوردار نیستیم. سال ۲۰۲۵ نزدیک است و فرصت زیادی برای ما باقی نمانده است. بهدلیل فوریت این موضوع، تعهداتی را در زمینه پلاستیک به عهده گرفتیم تا مشکل پلاستیک را برطرف کنیم و باید به سرعت تعهداتمان را انجام دهیم. متاسفانه هیچ راهکار معجزهآسایی برای مشکل پلاستیک وجود ندارد و ما باید تمامی راهکارها را بررسی کنیم.