Sort by
Sort by

صبحانه

شروعی مناسب برای آغاز روز 

شروعی مناسب برای آغاز روز 
چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی است؟

متخصصان تغذیه صبحانه را از مهم‌ترین وعده‌های غذایی روزانه می‌دانند. با این‌حال بسیاری از ما بدون خوردن صبحانه روز خود را آغاز می‌کنیم. اما قبل از این‌که این وعده بسیار مهم را حذف کنید، دوباره به آن فکر کنید! هنگامی‌ که صبح از خواب بیدار می‌شوید، به احتمال زیاد برای ۱۲ ساعت چیزی نخورده‌اید. بنابراین اولین وعده روزانه شما بسیار اهمیت پیدا می‌کند، از آنجایی که انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن و مغز را پس از خوابی طولانی تامین کرده و به تقویت سوخت‌وساز بدن شما کمک می‌کند.

صبحانه و کودکان

صبحانه هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مهم‌ترین وعده روزانه محسوب می‌شود. صبحانه انرژی مورد نیاز بدن برای فعالیت روزانه را تامین می‌کند.

خوردن صبحانه برای کودکان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کودکانی که صبحانه می‌خورند از سلامت بیشتری برخوردارند و کمتر دچار بیماری‌های مختلف خواهند شد. خوردن صبحانه‌ای مناسب، به تامین نیازهای غذایی روزانه کودکان و حفظ وزن سالم آن‌ها کمک بیشتری می‌کند.

بنابراین، اگر برای تهیه صبحانه هنگام صبح از وقت کافی برخوردار نیستید، قبل از فرستادن فرزندانتان به مدرسه، صبحانه آن‌ها را تهیه کنید. با انجام این‌کار، به بهبود یادگیری و افزایش عملکرد ذهنی و بدنی آن‌ها کمک می‌کنید.

نقش صبحانه در عملکرد ذهنی و بدن کودکان

از آنجایی که صبحانه پس از آخرین وعده‌غذایی و وقفه‌ای ۱۰ تا ۱۲ ساعته، منبع اصلی انرژی مورد نیاز مغز را فراهم می‌کند، نقش بسیار مهمی در افزایش ظرفیت‌های یادگیری کودکان و عملکرد ذهنی و بدنی آن‌ها ایفا می‌کند.  

می‌توانید با افزودن مواد غذایی مخلتف از پنج گروه‌ مواد غذایی، صبحانه‌ای سالم‌تر برای فرزندان خود تهیه کنید. همچنین تنوع مواد غذایی کودکان را به خوردن صبحانه ترغیب می‌کند و اشتهای آن‌ها را با ارائه گستره‌ای از مواد مغذی مفید، افزایش می‌دهد. کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند غلات صبحانه کامل و نان غلات کامل، به‌آرامی  جذب می‌شوند و بر این اساس انرژی فرزند شما را در طول روز تامین می‌کنند.

اما صبحانه سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

صبحانه سالم، وعده‌ای غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است. در این بخش برخی از نمونه‌های صبحانه سالم را ارائه کرده‌ایم:

  • یک لیوان شیر به‌همراه غلات صبحانه
  • یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز
  • یک عدد موز

همچنین تحقیقات نشان داده‌اند کودکانی که به‌صورت منظم صبحانه می‌خورند، عملکرد ذهنی بهتری نسبت به دیگر کودکان دارند و در بسیاری از زمینه‌ها نسبت‌ به همسالان خود پیشرفت بیشتری دارند. مانند:

  • توجه، تمرکز و مشارکت در کلاس
  • ظرفیت بیشتر حفظ کردن و روان شدن زبان برای سخنرانی
  • رفتارهای اجتماعی مناسب
  • علاقه به مدرسه و مطالعه دروس

علاوه‌براین، افرادی که صبحانه می‌خورند، نسبت به دیگران کمتر دچار اضافه‌وزن می‌شوند!

  • خوردن صبحانه تمرکز و عملکرد شما را افزایش می‌دهد
  • صبحانه توانایی و قدرت بدنی شما را برای انجام فعالیت‌های فیزیکی افزایش می‌دهد
  • افرادی که صبحانه می‌خورند میزان کلسترول خون و شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تری دارند 

 مهم‌تر از همه – فراموش نکنید شما و همسرتان بهترین الگوی فرزندانتان هستید. بنابراین،‌ اگر هر دوی شما صبحانه بخورید، فرزندان شما هم صبحانه خواهند خورد.