Sort by
Sort by

آشپزی با بچه‌ها

7 راه لذت‌بخش برای آشپزی با بچه‌ها

آشپزی با بچه‌ها

آیا می‌دانستید بچه‌هایی که در آشپزی کمک می‌کنند، غذاهای سالم‌تر بیش‌تری می‌خورند؟ پژوهش‌ها نشان می‌دهند که آشپزی با بچه‌ها فواید بسیاری دارد. در این‌جا به بررسی 7 مورد از دلایل این مساله می‌پردازیم:

 7. خلق آثار هنری با استفاده از غذا

در وعده‌های غذایی مختلف برای آن‌که خوردن غذاهای سالم برای بچه‌ها سرگرم‌کننده شود، خلاقیت به‌خرج بدهید. آماده کردن غذای بچه‌ها در قالب شکل‌ها یا الگوهای ساده، و تزئین بشقاب آن‌ها، می‌تواند کل فعالیت را برایشان جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر کند. حیوانات یا صورتک‌ها همیشه محبوب بچه‌ها بوده‌اند و با کلم‌ بروکلی یا گل‌کلم همیشه می‌توان درخت‌های زیبایی آفرید! حتی می‌توانید به بچه‌ها اجازه دهید، فلفل‌دلمه‌ای یا خیار را با قالب‌های بیسکوئیت، به شکل‌های جذاب مانند قلب، ستاره یا لوزی ببرند.

6. بچه‌ها را در فعالیت‌ها سهیم کنید

 

درصورتی‌که بچه‌ها در آماده‌سازی غذا مشارکت کنند، می‌توان انتظار داشت غذای سالم بیش‌تری هم بخورند. درحقیقت، پژوهش‌ها (pdf ، Kb900) نشان می‌دهند که این کار از جنبه‌های متعددی سودمند است.

در انجام کارهای بسیاری می‌توانید از بچه‌ها کمک بگیرید. شستن، رنده کردن و له کردن از فعالیت‌های لذت‌بخش برای بچه‌ها به‌شمار می‌آیند. مرحله‌ پایانی که شستن دست و رویشان است را هم فراموش نکنید، که لذت بسیاری از آن می‌برند!

5. برای وعده‌های غذایی با هم برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی با فرزندانتان از بهترین اوقاتی است که می‌توان با آن‌ها گذراند. در این فعالیت، بچه‌ها به اهمیت رژیم غذایی متعادل پی می‌برند- برای مثال، رژیمی سرشار از سبوس، فیبر و سبزیجات – غذا برایشان جالب و هیجان‌انگیز می‌شود، و تشویق می‌شوند که از خلاقیت خود در آشپزخانه استفاده کنند!

4. روابط صمیمانه‌تر به‌کمک آشپزی

آشپزخانه را می‌توان بهترین مکان برای صرف زمان بیش‌تر با بچه‌ها برشمرد، چراکه نه به تجهیزات خاصی نیاز است و نه هزینه‌ عضویت بالایی دارد. بیسکوئیت پختن با بچه‌ها می‌تواند یک بعدازظهر معمولی را به یک بعدازظهر خارق‌العاده تبدیل کند. وقت گذراندن در کنار یکدیگر در حال پختن غذاهای خوشمزه، خاطراتی را رقم می‌زند، که در تمام زندگی به یاد می‌مانند.

3. آموزش مهارت‌های زندگی

آشپزی با بچه‌ها بهترین فرصت برای آموزش مهارت‌های مهم زندگی به آن‌ها به‌شمار می‌آید.

می‌توان در زمان اندازه‌گیری مواد لازم، یا برش زدن پیتزا، درباره‌ کسرها و به‌طور کلی ریاضیات با آن‌ها صحبت کرد. یا حتی در زمان شستن دست‌ها، و آماده‌سازی فضای کار، به آن‌ها کمک کرد دید بهتری از پاکیزگی و سلامت غذا پیدا کنند. می‌توان در حین آماده کردن غذا درباره‌ اهمیت خوردن غذاهای سالم با آن‌ها صحبت کرد.

2. قوه‌ تخیل آن‌ها را تقویت کنید

 

فرزندانتان را تشویق کنید در آشپزخانه بیش‌تر از تخیل خود استفاده کنند. در زمان تزئین بیسکوئیت‌ها، به آن‌ها آزادی‌عمل بدهید، یا حتی آن‌ها را تشویق کنید که با سالاد میوه، رنگین‌کمان و با سبزیجات، شکل حیوانات را بسازند.

می‌توانید به بچه‌ها اجازه دهید با دوستانشان آشپزی کنند و به‌این‌ترتیب این فعالیت را به نوعی مسابقه تبدیل کنید تا ببینید چه کسی طرح بهتری ارائه می‌دهد. ولی فراموش نکنید، همه برنده هستند، چرا که از طعم دل‌انگیز جایزه‌ای که آماده کرده‌اند لذت می‌برند!

1. اصلا نگران به‌هم ریختن آشپزخانه نباشید

سعی کنید خود را به‌خاطر این‌که بچه‌ها آشپزخانه را حسابی به‌هم می‌ریزند، ناراحت نکنید. اجازه دهید خلاق باشند. می‌توانید بعد از تمام شدن کارها از آن‌ها برای تمیزکاری هم کمک بگیرید.