Sort by
Sort by

اهمیت مواد غذایی غنی‌سازی‌شده

چگونه ریزمغذی‌ها می‌توانند زندگی یک کودک را تغییر دهند

food fortification matters

نویسنده: پاتریشیا سیواژک رژیم‌درمان ثبت‌شده و متخصص ارشد تغذیه و سلامت در پژوهشکده نستله ژانویه ۲۰۱۸

تصور کنید که افراد به‌همان اندازه که درباره چاقی مفرط حرف می‌زنند، درباره عدم تغذیه کافی نیز صحبت می‌کردند.

در سرتاسر جهان، دو میلیارد نفر وجود دارند که ریزمغذی‌های کافی و ضروری مانند آهن و ویتامین آ دریافت نمی‌کنند. این مشکل، به‌خصوص در مناطق در حال توسعه جهان، مساله‌ای بسیار جدی است، و می‌تواند آثار بلندمدت نگران‌کننده‌ای در حوزه سلامتی داشته باشد.

هرچند تلاش‌های بسیاری در نقاط مختلف جهان برای کاهش کمبود این ریزمغذی‌ها انجام شده است، همچنان راه‌هایی برای کاهش عدم تغذیه کافی و در نهایت مرتفع کردن آن وجود دارد.

رایج‌ترین کمبودهای ریزمغذی‌ها در میان کودکان در سرتاسر جهان شامل آهن، ویتامین آ، روی و ید است. اگر مقادیر صحیح از این ریزمغذی‌ها به‌میزان گسترده‌ در وعده‌های غذایی روزانه در دسترس قرار گیرند، زندگی کودکان متحول خواهد شد.

آثار بلندمدت روی سلامتی

اگر کودکی نتواند ریزمغذی‌های ضروری را دریافت کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

  • کمبود آهن می‌تواند جلوی رشد، فیزیکی، ذهنی و روانی کودک را بگیرد.
  • کمبود ویتامین آ می‌تواند باعث از بین رفتن بینایی و به‌خطر افتادن سیستم دفاعی بدن شود.
  • کمبود روی می‌تواند جلوی رشد فیزیکی کودک را بگیرد. 
  • کمبود ید می‌تواند باعث افزایش خطر ناتوانی ذهنی شود.

 

چرا برای من مهم است؟

باعث افتخار من است که مسئولیت بخش غنی‌سازی مواد غذایی را در نستله بر عهده دارم. به‌عنوان متخصص رژیم‌های غذایی، اشاعه تغذیه مناسب با رژیمی متنوع هدف نهایی من است. وقتی امکان انجام چنین کاری وجود ندارد، غذاهای غنی‌سازی‌شده می‌توانند این شکاف را با تامین ریزمغذی‌هایی که نیاز بالایی به آن‌ها وجود دارد، پر کنند.

در هر حال، تغذیه مناسب عاملی کلیدی در تضمین رشد، یادگیری و به‌نحوی تغییر زندگی اقتصادی کودکان در آینده است. بسیار جالب است که می‌توان با فاکتورهای ساده‌ای مانند غذاها یا نوشیدنی‌های غنی‌سازی‌شده به رشد و بالندگی کودک کمک کرد. برای مثال، می‌توان تنها با اضافه کردن ید به نمک این ماده را وارد رژیم غذایی کرد و از خطر کاهش قوای ذهنی در کودکان کاست. اضافه کردن آهن به طعم‌دهنده‌های آماده غذا می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد و بالندگی کودک داشته باشد.

آنچه من درباره کارم بسیار دوست دارم، این است که من و تیمم به یافتن راه‌حل‌هایی برای تامین نیازهای غذایی افرادی که مقادیر کافی از مواد غذایی دریافت نمی‌کنند متعهد هستیم. اقدامات ما در راستای برآوردن اهداف نستله تا سال ۲۰۳۰ به‌منظور کمک به بهبود زندگی ۵۰ میلیون کودک در سرتاسر جهان نیز موثر است.

این مساله چه اهمیتی برای نستله دارد؟

برای ما مهم است که نیازهای غذایی کودکان را کشور به کشور بشناسیم، چراکه وقتی نوبت به رژیم غذایی سالم می‌رسد، این نیازها و چالش‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است.

یکی از راه‌های کمک به افراد و خانواده‌ها برای داشتن زندگی‌های سالم‌تر تهیه مواد غذایی و نوشیدنی غنی‌سازی‌شده با قیمت مناسب است. این یک راه‌حل مطمئن برای والدین است تا بتوانند مواد غذایی مناسبی را برای فرزندانشان تامین کنند. ما محصولاتمان را براساس جدیدترین پژوهش‌ها و فناوری‌ها تولید می‌کنیم تا مطمئن شویم تغذیه مناسب علاوه بر داشتن طعم خوب، مقوی هم هست.

ما این کار را با برقراری تعادل میان تلاش برای بهبود طعم غذا در کنار مواد مغذی موجود در آن انجام می‌دهیم. چراکه اگر کودکان محصولات ما را میل نکنند، فرصت مناسبی را برای تاثیرگذاری مثبت روی زندگی‌شان با استفاده از تغذیه مناسب از دست می‌دهند.

در نستله برای ما اهمیت دارد که غذاهای خوشمزه و مغذی تولید کنیم و از تلاش‌هایی که برای پرداختن به چالش‌های سلامتی در سرتاسر جهان انجام می‌شود، حمایت کنیم. تهیه محصولات باکیفیت و غنی‌سازی‌شده برای کودکان و بزرگسالان تنها یکی از راه‌هایی است که ما در نستله برای بهبود زندگی و کمک به ساخت آینده‌ای سالم‌تر پیش رو گرفته‌ایم.

پاتریشیا تیمی از پژوهش‌گران را مدیرت می‌کند که در حوزه غنی‌سازی مواد غذایی با استفاده از ریزمغذی‌ها در پژوهشکده نستله در لوزان فعالیت می‌کنند. او همچنین دارای مدرک ارائه رژیم‌های غذایی و مدرک MBA از دانشگاه پردوی ایالات متحده است.