Sort by
Sort by

انرژی سبز

چگونه می‌توان از باقی‎مانده شیرینی‌ها برای تولید انرژی پاک و سبز استفاده کرد؟

انرژی سبز

این ماجرا کمی شبیه به داشتن یک حیوان خانگی است. باید دوستش داشته باشید تا درعوض او نیز از شما مراقبت کند.

زمانی‎که اندرو گریفیت درباره بخش جدیدی که به کارخانه نستله در فادون اضافه شده است صحبت می‎کند، چشمانش احساس خاصی را منتقل نمی‎کنند، ولی لبخند بسیار بزرگی روی لبانش نقش می‎بندد.

«حیوان خانگی»ای که درباره آن صحبت می‎کند، یک گربه ملوس یا بره کوچکی نیست که برای کوتاه نگهداشتن چمن‎ها از آن نگهداری کند. اندرو که مدیر پایداری زیست‎محیطی نستله انگلستان است، درحقیقت درباره یک مخزن هضم بی‎هوازی صحبت می‎کند، که روزانه صدها هزار لیتر پسماند مایع را به انرژی سبز تبدیل می‎کند.

سوپ شکلات

کارخانه واقع در شمال شرقی انگلستان برخی از بهترین برندهای شیرینیجات نستله، مانند رولوز و فروت پاستیل در انگلستان را تولید می‎کند. تولید این شیرینیجات، خواه ناخواه موجب تولید پسماند می‎شود. به‎دنبال راهی برای استفاده مجدد از این پسماندها به‎جای دور ریختن آنها، مدیران به روشی با سبقه صدساله به نام تبدیل بی‎هوازی روی آوردند.

این کارخانه تنها بر فرآوری پسماندهای مایع سایت تمرکز دارد. به‎علاوه، شکلات‎ها و شیرینی‎های ردشده که برای خورده‌‎شدن مناسب نیستند، یا سایر اضافاتی که شامل نشاسته و شکر می‎شوند، به تکه‎های کوچکی خرد می‎شوند. سپس این مخلوط، با استفاده از فرآیندهای کاملا پاکیزهای در سایت، به‌صورت پسماند مایع درمی‎آید. به این پسماند مایع، «سوپ شکلات» می‎گویند (که قطعا آن‎طور که از نامش پیداست، خوشمزه نیست). این «سوپ»، در مرحله بعد وارد یک مخزن عایق در برابر هوا می‎شود. داخل مخزن، فرآیند هضم بی‎هوازی (pdf، Kb 500) رخ می‎دهد – فرآیندی طبیعی که طی آن باکتری‎ها مواد زیست‎تجزیه‎پذیر را تجزیه می‎کنند. و به‎همین‎دلیل است که اندرو گریفیت این کارخانه را شبیه به یک حیوان خانگی می‎داند. این کارخانه درحقیقت یک موجود زنده است که برخی چیزها را دوست دارد و نسبت به برخی هم میلی ندارد.

«اگر رژیم غذایی‎اش به‎صورت مداوم تغییر کند، ممکن است مشکل پیدا کند. و درحقیقت به‎مرور و با گذشت زمان تغییر کرده و توسعه می‌یابد». قرن‎هاست که در صنعت کشاورزی از این روش استفاده می‎شود، ولی آنچه سیستم مورد استفاده در فادون را متفاوت می‎سازد، توانایی آن در فرآوری پسماند مایع با سرعت بسیار بالاتر است.

از پسماند تا تولید حرارت

هضم بی‎هوازی، بیوگاز تولید می‎کند، سوختی تجدیدپذیر که حاوی متان است. بیوگازی که در فادون تولید می‎شود، می‎تواند انرژی موردنیاز برای تامین بین ۵ تا ۸ درصد نیاز انرژی سایت را تامین کند.

 

این سیستم فرصت بزرگی برای کاهش پسماندها و همچنین کاهش قابل‎توجه ردپای زیست‎محیطیمان را به ما داده است. اندرو گریفیت، مدیر بخش پایداری زیست‎محیطی، نستله انگلستان

 

علاوه‎ بر تولید انرژی، این سیستم هضم بی‎هوازی به تصفیه پساب تولیدشده در کارخانه نیز کمک می‎کند.

اندرو گریفیت می‎گوید: «این سیستم فرصت بزرگی برای کاهش پسماندها و همچنین کاهش قابل‎توجه ردپای زیست‎محیطی‌مان را به ما داده است.»

درحالی‎که، براساس یک اصل ساده، زمان و هزینه صرف عملکرد مناسب سیستم بیوگاز شده است، این پروژه در سایت موردنظر به‎مدت سه ماه به‎طور آزمایشی پیاده‎سازی شد و در آن از یک نمونه کوچک‎تر مخزن هضم بی‎هوازی استفاده شد.

سیستم راه‎اندازی‎شده در فادون که هزینه‎ای معادل ۷/۴ میلیون فرانک به‎همراه داشت، چندان هم ارزان نبود. ولی صرفه‎جویی‎هایی که در هزینه‎های آتی به‎وجود آورد، نشان داد که این سیستم به‎لحاظ اقتصادی کاملا مقرون‎به‎صرفه بوده است.

کاهش تولید پسماند

پروژه فادون تنها یکی از چندین پروژه‎ای است که نستله در آنها سرمایه‎گذاری کرده است. به‎تازگی، این شرکت، مخازن هضم بی‌هوازی‌ای (در مقیاس کوچک) را در اختیار پرورش‎دهندگان دام در پاناما قرار داده است. این مخازن، فضولات حیوانی را به بیوگاز برای آشپزی و همچنین کود مایع تبدیل می‎کنند.

اهداف نستله: به‎صفر رساندن تولید پسماند در سایت‎های خود تا سال ۲۰۲۰

کشاورزان دیگر برای تامین سوخت موردنیاز خود وابسته به چوب نیستند، که این مساله به‎نوبه خود باعث کاهش جنگل‎زدایی در نواحی اطراف می‎شود.

نستله پروژه‎های مشابهی را نیز به‎همراه کشاورزانی که در کشورهایی مانند چین، مکزیک و پاکستان، مشغول فعالیت هستند، اجرا کرده است. این نمونه‎ها تنها مثال‎های معدودی از تلاش‎های این شرکت برای دستیابی به هدف خود در راستای به‎صفر رساندن تولید پسماند در سایت‎هایش، تا سال ۲۰۲۰ هستند.

عادات انسانی

برای اندرو گریفیت، یکی از مزایای غیرقابل‎پیش‎بینی پروژه‎های کاهش پسماند، تاثیری است که این پروژه‎ها می‎توانند روی نیروی‌ کار داشته باشند. دیدن تبدیل پسماند به انرژی در محل سایت، باعث شده است که همه کارکنان به اقدامی که خود می‎توانند برای ایجاد تغییر (کاهش پسماند) انجام دهند، فکر کنند و روی آن متمرکز شوند.

«این حرکت درحقیقت مانند یک کاتالیزور به همه کارکنان کارخانه کمک کرده است تا آگاهی بیشتری در زمینه کاهش تاثیر زیست‎محیطی خود کسب کنند.»

باکتری‎ها ممکن است خیلی کوچک باشند، ولی وقتی نوبت به کاهش مصرف انرژی می‎رسد، می‎توانند با کاهش پسماند و حتی تغییر عادات انسانی، تغییراتی اساسی به‎وجود آورند.