Sort by
Sort by

کاشت و پرورش سبزیجات در خانه

راهی ساده برای ترغیب کودکان به خوردن سبزیجاتی که خودشان کاشته‌اند

سبزیجات خودتان را بکارید
تلاش برای ترغیب کودکان به خوردن سبزیجات برای بسیاری از والدین امری آشناست. اگر تا‌به‌حال کاشتن سبزیجات را امتحان نکر‌ده‌اید، انجام این کار توسط خودتان ممکن است به همان اندازه مشکل به‌نظر برسد.

اگر تا‌به‌حال کاشتن سبزیجات را امتحان نکرده‌اید، ممکن است کاشتن سبزیجات برای شما آسان نباشد ، اما این کار بهترین گزینه برای ترغیب کودکان به خوردن سبزیجات است. به این دلیل که کندن زمین، کاشت و آب‌دهی، همگی فعالیت‌های فیزیکی بسیار خوبی هستند. و کودکان می‌توانند همانند افراد بالغ با خوردن آن‌چه به‌صورت خانگی کاشته‌اند، احساس رضایت و افتخار کنند.

بنابراین در اینجا راهکارهایی ساده برای کاشت سبزیجات در خانه را قرار داده‌ایم که شرکت نستله در راستای اهدافش برای کمک به ۵۰ میلیون کودک در داشتن زندگی سالم‌تر تا سال ۲۰۳۰ ارائه کرده است.

شروع کنیم!

کاشت گباهان

هرکسی می‌تواند سبزی بکارد، حتی اگر در آپارتمانی در مرکز شهر زندگی می‌کنید.  میتوانید از یک جعبه  یا گلدان  می‌تواند برای کاشت گیاهان و سبزیجات کوچک مانند اسفناج و تربچه‌ها استفاده کنید.

اگر دارای فضای باز هستید، نیازی به جعبه مخصوص کاشت سبزیجات ندارید. می‌توانید محوطه کوچکی  را با چوب محصور کنید و آن‌ها را  با خاکی غنی برای کاشت سبزیجات، پر کنید.

بسیاری از شهرها فضاهای سبزی را در اختیار عموم قرار داده‌اند که مردم می‌توانند در آن فضایی را برای کاشت و پرورش آنچه دوست‌دارند انتخاب کنند.  این امر فرصت مناسبی برای یادگیری درباره باغبانی و اشتراک تجربیات با دوستان و همسایگان است که از آن نوعی تلاش جمعی واقعی می‌سازد.

 

 

کاشت

بعد از اینکه فضای مناسب را در نظر گرفتید، زمان کاشت فرا می رسد. اکثر بسته‌‌های بذر، اطلاعات لازم برای زمان ایده‌آل کاشت و بهترین عمق خاک برای کاشتن بذر را به شما ارائه می‌دهند.

آبیاری گیاهان

محصولات زراعی بزرگتر مثل تره‌فرنگی، سیب‌زمینی و هویج ممکن است در بستر‌های کاشت سبزیجات (چارچوب‌های کاشت باغچه‌مانند) بهتر رشد کنند، اما سبزیجات کوچک‌تر و گیاهان سالادی در جعبه‌ یا ظرف بهتر رشد می‌کنند، همچنین می‌توان جعبه یا ظرف را در جایی قرار داد که حداکثر نور خورشید را دریافت کند.

آبدهی به گیاهان فعالیتی عالی برای کودکان است و در خنک‌ترین اوقات روز باید انجام شود تا از آبی که استفاده می‌کنید، بیشترین بهره را ببرید. با توجه به سن فرزندتان می‌توانید این فعالیت را با توضیح درباره تبخیر و اهمیت حفظ آب به درسی نیمه-علمی تبدیل کنید.

بذرهای قوی و سالم به خاک مرطوبی نیاز دارند که عاری از علف‌های هرز باشند. علف‌ها را به جای استفاده از اسپری‌های شیمیایی با دست از بین ببرید و برای حفظ سلامت بذرها، برگ‌های مرده را بردارید.

 

حفاظت از خاک

تهیه کود کمپوست

اگر اولین بار است که کاشت سبزیجات را امتحان می‌کنید، بهتر است با چند عدد کاهو در یک ظرف یا بوته گوجه در چهارچوب پنجره ای شکل شروع کنید. اما همانطور که اشتیاق شما در این رابطه بیشتر می‌شود، باید درباره ترکیب گیاهان زراعی و محافظت از مواد مغذی خاک نیز تامل کنید.

به‌جای این‌که پسماند غذا را دور بریزید، می‌توانید آن را به کمپوست بدل کنید. چای ‌کیسه‌ای، پوست سبزیجات، موز و پوسته تخم‌مرغ، همگی به مغذی شدن خاک کمک می‌کنند. و دیگر نیازی به هزینه کردن برای خرید کود ندارید.

بهتر است هر سال محصول متفاوتی را در هر جعبه یا فضای مخصوص کاشت بکارید. بنابراین اگر برای یک سال محصولات ریشه‌دار کاشتید، برای دفعات بعدی محصولات برگ‌دار بکارید. فارغ از اندازه بستر کاشت، چرخه محصولات بخشی ضروری  از کشاورزی مناسب است.

اولویت‌های سالم

غذا و تاثیرات آن روی سلامت ما، تقریبا یکی از چالش‌های اصلی قرن ۲۱ است.

استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی

در سال ۲۰۱۶، ۴۱ میلیون کودک پیش‌دبستانی اضافه وزن داشتند، بنابراین آموزش درباره رژیم غذایی سالم به کودکان برای جلوگیری از همه‌گیری جهانی چاقی امری حیاتی است. همچنین این امر از هدف شماره ۳ توسعه پایدار سازمان ملل نیز حمایت می کند، که زندگی سالم و ارتقای سلامتی برای همه مردم در تمام سنین را تضمین می‌کند.

نستله در بین شرکت‌های جهانی قرار دارد که با کمک به کودکان در خوردن غذای بهتر و فعالیت ورزشی بیشتر، متعهد به حمایت از  طرح توسعه پایدار سازمان ملل است. کاشت سبزیجات تنها یک روش کوچک اما سرگرم‌کننده در زمینه رشد کودکانی سالم‌تر است.