Sort by
Sort by

نوآوری در پرورش قهوه

محققان شرکت نستله گونه‌ای منحصر‌به‌فرد از قهوه را کشف کردند که در برابر خشکسالی مقاوم است و اثرات کربن و گازهای گلخانه‌ای آن کم است
گونه‌های قهوه با اثرات کربن پایین
به عنوان یکی از اعضای جامعه ۱ میلیاردی دوست‌دار قهوه در سراسر جهان که هر روز قهوه می‌نوشند، می‌دانستید تغییرات اقلیمی  موجب کاهش تعداد زمین‌های زراعی برای کاشت قهوه می‌شود و کم‌آبی به‌طرز چشمگیری مقدار بازدهی محصولات را کم کرده است ؟ با افزایش سریع تقاضا برای قهوه در سراسر جهان، باید مطمئن شویم که قهوه خوش‌طعم که به‌صورت پایدار پرورش یافته است، در دسترس نسل‌های آتی نیز باشد.

همانند هر محصول غذایی دیگر،‌ هدف به حداقل رساندن اثرات کربن قهوه است. در چنین فضایی بسیار مهم است که توجه داشته‌ باشیم که حجم عظیمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای به  دانه سبز قهوه و هر فنجان قهوه‌ای که می‌نوشیم مربوط است.  بنابراین مساله این است که چگونه قهوه‌ای پایدار و باکیفیت‌تر پرورش دهیم که علاوه بر پاسخگویی به تقاضای رو به رشد جهانی در راستای کمک به تعهدات شرکت نستله برای به‌صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050، اثرات کربن را کاهش دهد؟

برای مدیریت این چالش، محققان گیاه‌شناسی شرکت نستله با تولید قهوه با اثرات کربن پایین، به نوآوری و پیشرفت بزرگی دست پیدا کردند –  دو نوع گونه جدید روبوستا که در مقایسه با  دیگر گونه‌های استاندارد قهوه هر درخت از این دو نوع گونه تا ٪۵۰ بیشترمحصول می دهد.   بنابراین کشاورزان می‌توانند با استفاده از همان  میزان قبلی انرژی، ابعاد زمین و مقدار کود، قهوه بیشتری را پرورش دهند که نتیجه آن کاهش ٪۳۰ از اثرات کربن ناشی از دانه سبز قهوه است. از آنجایی که  دانه سبز قهوه منشا انتشار ٪۸۰-۴۰ از مقدار گازهای کربن (CO2e) منتشر شده در ازای هر فنجان قهوه است، اثرات آن بسیار گسترده است. بیاید نگاه دقیق‌تری به چگونگی تولید این گونه‌های جدید بیاندازیم.

تخصص ویژه در علم گیاه‌شناسی و  مجموعه بزرگی از گونه‌های مختلف قهوه

برای نگاهی دقیق‌تر باید به مرکز تحقیقات نستله در شهر تور فرانسه وارد شویم، این مرکز تحقیق و توسعه نستله،‌ مسئول تمامی فعالیت‌های مربوط به علم گیاه‌شناسی است. در این مرکز و در مزارع آزمایشی قهوه شرکت نستله، با مجموعه  بزرگی از انواع گونه‌های قهوه روبرو می‌شوید. با وجود تغییرات اقلیمی که بسیاری از گونه‌ها را تهدید می‌کند، این مجموعه به حفظ کامل تنوع زیست‌محیطی قهوه کمک می‌کند.

این تنوع زیست‌محیطی به ما کمک می‌کند تا ویژگی‌هایی مانند توانایی باردهی بیشتر  دانه قهوه و مقاومت بهتر در برابر بیماری و کم‌آبی را که در بین گونه‌های مختلف وجود دارند، شناسایی کنیم و سپس گونه‌های جدید بهبود یافته‌ای پرورش دهیم که تمامی این ویژگی‌ها را با هم تلفیق می‌کنند. برای رسیدن به این مرحله ما روش‌های پیشرفته توالی‌یابی را بکار می‌گیریم تا ساختار ژنتیکی این درختان را در عین ضبط صفات ظاهری یا «فنوتیپیکال» آن‌ها مشخص کنیم.

دانش جهانی پرورش سنتی قهوه

با غربال و شناسایی درخت «والد» مورد نظر، ما تجربه و دانش جهانی خود در زمینه پرورش سنتی و تکثیر غیر ژنتیکی گیاهان استفاده میکنیم  تا صدها درختچه یا نهال از گونه‌ای جدید را در مزارع تجربی برای آزمایش پرورش دهیم.

از طریق این مزارع و شبکه کشاورزی وسیع نستله، تیم‌های ما در سراسر قاره آمریکا، آسیا و آفریقا از قابلیت منحصر‌به‌فردی برای آزمایش گونه‌های جدید قهوه – برای مقایسه ویژگی‌های گیاهان و عملکرد آن‌ها در خاک‌ و شرایط اقلیمی متفاوت - برخوردارند.

زمانی که گونه‌هایی با بهترین عملکرد را شناسایی کنیم، با مؤسسات تحقیقاتی قهوه در سراسر جهان همکاری می‌کنیم تا این گونه‌های جدید را در شرایطی واقعی آزمایش کنند. اگر گونه‌های جدید مطابق خواسته‌های کشاورزان باشد، آنها با مقامات محلی مربوطه برای تکثیر و توزیع این گونه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند که این امر شامل کشاورزانی که در طرح Nescafé Plan  ثبت نام کردند نیز می‌شود.

اصول کشاورزی احیایی و حمایت برزشناسان محلی

برزشناسان نستله به کشاورزان کمک می‌کنند تا از رشد پایدار قهوه تاحد ممکن مطمئن شوند. تیم‌های ما کشاورزان را در خصوص  بهترین ویژگی‌های درختان، ارزیابی خاک، تشخیص بیماری،‌ کنترل آفات و استفاده صحیح از کود راهنمایی می‌کنند. همچنین روش مصرف کمتر آب و انرژی را در عین تشویق در بکارگیری اصول کشاورزی احیایی مانند برداشت چند محصول متعدد از یک زمین را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

عملکرد قهوه با اثرات کربن پایین در مزارع چگونه است؟ به دنبال فرآیند انتخاب جامع توسط محققان ما، کشاورزان در آمریکای لاتین در حال پرورش گونه‌های جدیدی هستند که بازدهی محصول آن‌ها ٪۵۰ بیشتر است و اثرات کربن آن در مزارع ٪۳۰ کمتر است که این محصولات برای برند Nescafé استفاده می‌شوند. این کاهش چشمگیر بیشتر به دلیل استفاده کمتر از کودها در ازای هر تن از دانه قهوه سبز و مصرف کمتر انرژی در مزارع در طول فرآیند خشک کردن  دانه سبز قهوه است. علاوه‌براین به وسعت کمتری از زمین زراعی برای تولید مقدار سابق قهوه سبز نیاز است.

آزمایش نسل آتی گونه‌های قهوه

فابریزیو آریگونی، سرپرست علوم گیاه‌شناسی نستله، به آنچه تیم با مهارتش تا به امروز کسب کرده است، افتخار می‌کند. این دستاوردها شامل تولید گونه قهوه با اثرات کربن پایین است. علاوه‌براین، او تاکید می‌کند که این اقدامات در راستای ارائه گونه‌های جدیدی که به روش سنتی و بدون تغییر ژنتیکی توسط شرکت نستله تولید می‌شوند، تنها آغاز ماجراست.

فابریزیو می‌گوید: «کاهش اثرات کربن قهوه سبز – برای محافظت از کره زمین و کمک به نستله در به‌صفر رساندن گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ - امری ضروری است. بنابراین تولید گونه‌های جدید با بازدهی بالا و اثرات کربن پایین و قابلیت مقاومت در برابر بیماری و کم‌آبی، بالاترین اولویت ماست.»

«در همین راستا، میلیون‌ها درختچه بهبودیافته قهوه در حال حاضر توسط طرح Nescafé ما بین کشاورزان در سراسر جهان توزیع شده‌اند. این گونه‌های جدید کشاورزان را قادر ساخته تا بازده محصولات را به‌طرز چشمگیری افزایش دهند و درآمد خود را به‌صورت پایدار بهبود بخشند.»

«کاهش اثرات کربن قهوه سبز – برای محافظت از کره زمین و کمک به نستله در به‌صفر رساندن گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ - امری ضروری است.»

فابریزیو آریگونی، سرپرست علوم گیاه‌شناسی نستله

 

با توجه به طرح‌های آزمایشی که برای انتخاب نسل بعدی گونه برتر قهوه عربیکا و روبوستا برای مناطق خاص در جریان است، تیم فابریزیو به زودی قادر خواهد شد تا از نوآوری‌ در گونه‌های جدید قهوه پرده بردارد. برای مثال، طی دهه گذشته، « زنگ برگ قهوه » اثرات مخربی بر مزارع قهوه در سراسر آمریکای لاتین داشته است و از آنجایی که گونه عربیکا در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر است، شرکت نستله در حال ارائه گونه‌های عربیکا با باردهی بالای محصول و مقاومت در برابر بیماری است.

نسل بعدی گونه‌های قهوه با اثرات کربن پایین و مقاومت در برابر کم‌آبی هم در برنامه فعالیت‌ها قرار دارد. فابریزیو می‌گوید: « ما در حال تدارک برای ارائه گونه برتر و جدیدتر روبوستا هستیم که در مقایسه با گونه‌های دیگر ٪۱۰۰ بازدهی محصول بیشتری دارد، در همین حال، در آفریقای مرکزی درحال آزمایش قهوه مقاوم در برابر کم‌آبی هستیم که هنگام تنش آبی متعادل تا شدید،ب باردهی محصول هر درخت از این گونه ٪۵۰ بیشتر است.  در آینده شاهده نوآوری‌های بیشتری در این زمینه خواهیم بود. به گفته فابریزیو بهترین‌های ما برای گونه‌های جدید قهوه در راه است.

در هر مرحله از زنجیره ارزش، از پرورش تا رشد پایدار قهوه در مزارع و برشته‌کاری دانه‌های سبز قهوه گرفته تا آماده‌سازی، آسیاب کردن و دم‌‌آوری و تهیه یک فنجان قهوه خوش‌رایحه و خوش طعم، تحولات و نوآوری قهوه نستله با اثرات کربن پایین ادامه ‍پیدا می‌کند. با تجربه و تخصص دیرینه در علم گیاه‌شناسی قهوه، تیم فابریزیو به «کاشت بذرها» برای آینده کمک می‌کنند.