Sort by
Sort by

زندگی خوب

 

۵ روش برای این‌که بدانید قهوه شما مسیر خوبی را طی می‌کند

زندگی خوب

اگر از بیش از دو میلیارد فنجان قهوه‌ای که روزانه در سرتاسر جهان نوشیده می‌شود، چند فنجانی را هم شما می‌نوشید، حق دارید که بدانید این قهوه از کجا می‌آید. کشاورزانی که آن را پرورش می‌دهند، چگونه زندگی خود را می‌گذرانند و به‌طور‌کلی چه تاثیری بر کل جهان دارد.

کارهای بسیاری وجود دارند که هر یک از ما به‌تنهایی می‌توانیم برای کاهش تاثیر قهوه‌ای که می‌نوشیم بر محیط‌زیست انجام دهیم. خریدن فنجان‌هایی که می‌توان بارها از آن‌ها استفاده کرد، بازیافت بسته‌بندی‌ها و هر بار تنها جوشاندن همان میزان آبی که نیاز دارید، هر یک می‌توانند به‌نوبه خود تاثیرگذار باشند.

کارخانه‌هایی که قهوه شما را تولید می‌کنند، چطور؟ به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت قهوه جهان، نستله، دانه‌های قهوه بیش‌تری در مقایسه با هر شخص یا گروه دیگری خریداری می‌کند. به‌این‌ترتیب این شرکت می‌تواند تغییر مهمی را رقم بزند و فرصت فوق‌العاده‌ای برای بر جا گذاشتن تاثیرات مهم و مثبت دارد.

در این‌جا به ۵ روش برای این‌که بدانید قهوه شما مسیر خوبی را طی می‌کند، می‌پردازیم.

۱. مشاغل

برای تولید قهوه، میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان، فعالیت می‌کنند. به‌بیان‌دیگر، این محصول از معیشت بسیاری حمایت می‌کند، به پرداخت هزینه‌ تحصیل بسیاری کمک می‌کند، غذای مورد نیاز مردم را در محروم‌ترین نقاط تامین می‌کند.

بااین‌وجود، نمی‌توانیم نسبت به آتیه صنعت قهوه کاملا خوش‌بین باشیم. تغییرات آب‌وهوایی، آفات، روش‌های ضعیف کشاورزی، و مهاجرت‌های جمعی به شهرها، همگی عواملی هستند که آینده این صنعت را تهدید می‌کنند.

اطمینان از وجود مشاغل در آینده، تنها محدود به کمک کردن به کشاورزان برای پرورش قهوه بیش‌تر در مدت زمان کوتاه نمی‌شود. در حقیقت این اطمینان زمانی حاصل می‌شود که کشت قهوه به شغلی تبدیل شود که افراد بتوانند به داشتن آن افتخار کنند و حتی فرزندان کشاورزان قهوه بخواهند شغل پدران خود را ادامه دهند.

در حقیقت، آموزش روش‌های کشاورزی پایدار به سالانه بیش از ۱۰۰۰۰ کشاورز قهوه است که می‌تواند بازدهی محصول را بهبود و درآمدها را افزایش دهد. به‌بیان دیگر، این مساله بیش‌تر مربوط به یک تعهد بلند-مدت به مساله حمایت می‌شود.

۲. تساوی حقوق

کشت قهوه در بیش‌تر نواحی جهان، شغلی مردانه تصور می‌شود، ولی لزوما این‌طور نیست. برای مثال، در کنیا، زنانی هستند که قهوه پرورش می‌دهند، ولی در حقیقت همیشه هم فرصت این‌که پیشتازان و سردمداران این صنعت باشند، به آن‌ها داده نمی‌شود.

به‌همین دلیل برنامه‌ای برای آموزش جوانان و نیز توانمندسازی زنان در نظر گرفته شده است.

در این پروژه به زنان پروش‌دهنده قهوه که به‌صورت تعاونی کار می‌کنند، آموزش داده می‌شود که خود «ترویج‌دهنده کشاورزی» در جوامع باشند. همه‌چیز، از تولید قهوه گرفته تا مدیریت و نیز اصول بهداشت و سلامت، به آن‌ها آموزش داده می‌شود. در مرحله بعد، آن‌ها این دانش و مهارت را با جوامع خویش به‌اشتراک می‌گذارند، تا سایر زنان مشابه نیز بتوانند از آن‌ها بهره ببرند.

نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که تعداد قابل‌توجهی از زنان به این فعالیت - کشت قهوه – پیوسته‌اند. در سه سال اول، این آموزش‌ها منجر به افزایش متوسط ۸۳ درصدی بازده محصول قهوه زنان ترویج‌دهنده شد.

۳. کاهش فقر

کشاورزان قهوه، به‌میزان قابل‌توجهی وابسته به قیمت محصول خام در بازار جهانی هستند. تورم می‌تواند سرمایه‌گذاری روی محصول سال بعد را دشوار کند. در گذشته، افت شدید قیمت قهوه، کشاورزان کوچک بسیاری را از کار بی‌کار کرده است.

با کمک به کشاورزان قهوه برای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت محصول، می‌توان از تاثیر تورم بر آن‌ها کاست.

برای مثال، نسکافه، در فیلیپین برنامه‌های پیوسته‌ای برای محافظت از آب و خاک در زمین‌های پرورش قهوه، در همه مناطق دارد، که تاکنون، به‌ویژه در ماه‌های خشک سال، بسیار موثر بوده است.

این برنامه، بر تشویق کشاورزان قهوه برای پرورش گیاه جاتروفا کارکس (Jatropha Curcas)، که محلی‌ها آن را با نام «توبا- توبا» می‌شناسند، به‌عنوان محصول دوم، تمرکز دارد. تولید گیاه جاتروفا کارکس، که غنی از گلیسرول و زیست‌سوخت‌ها است، را می‌توان به‌عنوان منبع درآمدی جانبی و همچنین روشی برای جلوگیری از فرسایش خاک در نظر گرفت.

ارائه برنامه‌هایی در مقیاس خرد به کشاورزان، همچنین به آن‌ها کمک می‌کند جلوتر از زمان برنامه‌ریزی کنند. به‌این‌ترتیب، نیازی نخواهد بود که کشاورزان منتظر یک سال «خوب» باشند، تا بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

برنامه‌هایی در راستای بهبود آموزش، سلامت همگانی و ذخایر آبی، نیز در مناطقی که مردم به پرورش قهوه اشتغال دارند، به کاهش فقر کمک می‌کنند.

۴. محیط‌زیست

در دهه‌های اخیر، نگرانی درباره تاثیرات ناشی از تولید قهوه روی محیط‌زیست و اقتصاد کشورهای در‌حال‌توسعه، منجر به آن شده است که همه به فکر پایداری در پرورش قهوه بیافتند.

پایداری – قابلیت یک محیط یا سیستم برای آن‌که بتواند در بلندمدت متنوع و پربار باقی بماند – به عوامل مختلفی بستگی دارد.

شرکت نسکافه با آموزش روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب، و همچنین تصفیه و استفاده مجدد از پساب‌های حاصل از فرآیند آسیاب قهوه، به اشاعه کشاورزی پایدار می‌پردازد.

سازمان مردم‌نهاد رین‌فارست الاینس (Rainforest Alliance)، یک خیریه جهانی است که برای حفظ تنوع‌زیستی و اطمینان از رعایت اصول پایداری در زندگی‌ها، فعالیت می‌کند. شبکه کشاورزی پایدار (Sustainable Agriculture Network) نیز، مجموعه‌ای از موسسات خیریه است که تنوع‌زیستی و توسعه روستایی را تشویق می‌کند.

در برنامه نسکافه، متخصصان باتجربه حوزه کشاورزی از هر دو گروه، برای تلفیق روش‌های علمی مدرن با تجربیات سنتی کشاورزان، با نسکافه همکاری کرده‌اند. این اقدام به کشاورزان در حفظ منابع طبیعی و زیست‌بوم، و همچنین بهبود کیفیت و تنوع محصولاتشان، کمک می‌کند.

برنامه نسکافه نیز به‌همین‌دلیل شکل گرفت. این برنامه، تعهدی برای سرمایه‌گذاری ۲۶۰ میلیون فرانکی، در پروژه‌های قهوه در سطح جهان، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، برای کمک به پایداری بلندمدت پرورش قهوه است.

۵. برداشت‌های آتی محصول

وقتی درخت‌های قهوه سال‌خورده می‌شوند، تعداد دانه‌های قهوه‌ای که تولید می‌کنند، کاهش می‌یابند، و در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

برای مثال، در کلمبیا، بیماری به‌نام زنگ برگی، در سال‌های اخیر درخت‌های قهوه را تحت تاثیر قرار داده است: و به‌این‌ترتیب، به‌میزان قابل‌ملاحظه‌ای بر کیفیت و بازدهی درختان مبتلا تاثیر گذاشته است.

به‌همین‌دلیل است که شرکت نسکافه در کلمبیا با همکاری «اتحادیه پرورش‌دهندگان قهوه کلمبیایی» برای بهبود وضعیت موجودی درختان پرورش‌دهندگان قهوه، تلاش می‌کند.

نستله، توانسته است ۲۸ میلیون درخت جدید با بازدهی عالی و مقاوم در برابر زنگ برگی، به کشاورزان کلمبیایی ارائه دهد. جالب است بدانید که این درختان به‌صورت مجانی در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شوند و البته کشاورزان هیچ اجباری برای این‌که محصولات خود را به نسکافه بفروشند ندارند.

این درختان، که در نهالستان‌های محلی از دانه پرورش یافته‌اند، بازدهی بسیار بهتری دارند، که به‌نوبه خود به افزایش درآمد کشاورزان و تضمین آینده شغلی آن‌ها کمک کرده و از برداشت محصولی با کیفیت بسیار بالا خبر می‌دهند. به‌طور‌کلی، در بیش از ۴۴۰۰ هکتار از زمین‌های قهوه، درختان جدید مقاوم در برابر زنگ برگی جایگزین درختان قدیمی شدند.

مطالب جالب بسیاری درباره قهوه وجود دارد و اقدامات مفید بسیاری را نیز می‌توان در تولید قهوه، انجام داد. به همه این دلایل، هنگامی‌که قهوه صبح خود را میل می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که تنها کسی که از آن لذت می‌برد، شما نیستید.