Sort by
Sort by

دستانتان را بشویید

چگونه یک چاه ساده به ایجاد یک جامعه سالم و قوی کمک می‌کند

دستانتان را بشویید

آب پاک یکی از معدودترین چیزهایی است که هر چه در زندگی از آن بهره‌مند شوید، باز هم به آن نیازمند خواهید بود.

هر چه از اهمیت دسترسی به این منبع ارزشمند بگوییم، کم است. در حقیقت، هیچ اغراقی در هر چه بیش‌تر ارزشمند شمردن این منبع حیاتی وجود ندارد. آب پاکیزه می‌تواند تقریبا همه‌ چیز را تغییر دهد.

بهره‌گیری از مزایا

بیایید با بدیهی‌ترین مسائل آغاز کنیم. دسترسی به آب پاکیزه و بهداشت، یعنی در امان بودن از بسیاری امراض و ناراحتی‌ها. هر سال، میلیون‌ها نفر از بیماری‌های ناشی از منابع ناکافی آبی، بهداشت و پاکیزگی، جان خود را از دست می‌دهند. به‌جز، ذات‌الریه، اسهال مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در میان بچه‌های زیر پنج سال است.

بهداشت نامناسب و آب ناسالم، از عوامل حدود ۲۰ درصد از مرگ‌ومیرها در محیط کار هستند (pdf، Kb 450). که منجر به کاهش بهره‌وری سالانه معادل ۲۶۰ میلیارد فرانک می‌شود.

ولی مزایای داشتن یک منبع آب پاکیزه در یک جامعه، بسیار وسیع هستند. وقتی زنان و دختران دیگر مجبور نیستند برای تامین آب کیلومترها پیاده راه بروند، زمان بیش‌تری برای آموختن خواهند داشت. نرخ باسوادی افزایش می‌یابد. و وقتی مدارس تسهیلات سرویس‌بهداشتی مناسب‌تری را بسازند، دختران زمان بیش‌تری را در مدرسه و زمان کم‌تر را در خانه می‌گذرانند.

سازمال‌ملل تخمین می‌‌‌زند که هر فرانک سوئیسی که صرف سرمایه‌گذاری در آب و بهداشت می‌شود، منجر به بازگشت سرمایه ۴ برابر خواهدشد. به‌همین‌دلیل است که سرمایه‌گذاری در این ناحیه، به‌شکلی بسیار موثر، به شکل‌گیری جوامع قوی‌تر و منعطف‌تر می‌انجامد.

 

دختران جوان که ساعت‌ها از وقت خود را صرف تهیه آب می‌کنند، حالا می‌توانند زمان خود را در مدرسه بگذرانند.

پیوستن جوامع به‌هم

در ساحل‌عاج، در غرب آفریقا، ۶۳ درصد از جمعیت، دسترسی به بهداشت مناسب ندارد. افراد اغلب مجبور هستند کیلومترها راه بروند تا به منبع آبی برسند که حتی از سلامت آن برای نوشیدن اطمینان چندانی هم وجود ندارد، و همچنین از سرویس‌های غیربهداشتی و روباز استفاده می‌کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، در همه نواحی ساحل‌عاج در حال فعالیت است، تا دسترسی به آب پاک، بهداشت و پاکیزگی را اشاعه دهد.

نستله که یکی از دیرینه‌ترین مشارکان کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ بوده است، در ۱۰ سال گذشته تلاش کرده آب پاک و همچنین بهداشت را برای حدود ۱۱۰۰۰۰ نفر در جوامع پرورش‌دهنده کاکائو در ساحل عاج به ارمغان آورد.

مجموع ۱۸۱ پمپ آب، ۹۳ چشمه سرویس بهداشتی در مدارس، و بیش از ۷۰۰۰ سرویس بهداشتی برای خانواده‌ها ساخته یا نوسازی شدند. آموزش، نیز بخشی ضروری از این تلاش بوده است. از سال ۲۰۰۷، در بیش از ۲۰۰ جامعه و ۹۳ مدرسه، گروه‌های بهداشت تاسیس شدند.

اعضای آن‌ها پاکیزگی را در سطح جوامع خود ترویج می‌دهند. آن‌ها به مردم می‌آموزند که چگونه آب پاک را ذخیره کنند، تسهیلات بهداشتی تائیدشده بسازند، و به کودکان بیاموزند که دست‌های خود را خوب بشویند. گاهی، اقدامات بسیار ظریف است که بزرگ‌ترین تاثیر را به‌دنبال دارد.

به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که شستن دست‌ها بسیار حائزاهمیت است.

«نوادگان ما زجز نخواهند کشید...»

آجوآ یک زن بیوه ۵۵ ساله در روستای NdriKoffikro در جنوب ساحل‌عاج است. او به‌یاد دارد که از زمان جوانی‌اش، در جامعه او بزرگ‌ترین آرزو داشتن دسترسی به آب قابل‌شرب مطمئن بوده است. ساکنان به‌صورت سنتی وابسته به برکه‌ها و رودخانه‌ای بودند که در فاصله دو کیلومتری محل زندگی‌شان در جنگلی قرار داشت.

پیش از تعهد نسبت به ساخت یک منبع آبی در روستاها، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اطمینان حاصل کرد که امکان راه‌اندازی یک سیستم مدیریتی باثبات، به‌همراه اعضای جامعه وجود دارد. یک کمیته مدیریتی، که شامل شش زن و دو مرد از روستا است، کل عملیات و نگهداری این منبع آبی را بر عهده دارد، و حساب‌های مربوط به درآمد حاصل از فروش آب را مدیریت می‌کند.

این سیستم مدیریتی تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاری انجام‌شده در منبع آبی مدت‌ها دوام خواهد آورد و به نسل‌های آتی منتقل خواهد شد.

۱۱۰۰۰۰ نفر در ساحل‌عاج، حالا به آب قابل‌شرب پاک و تسهیلات بهداشتی دسترسی دارند

آجوآ می‌گوید: «حالا من و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنم، زمان بیش‌تری برای مراقبت از خانواده خود و همچنین فعالیت‌های کشاورزی‌مان، داریم. نوادگان ما مجبور نخواهند بود زجرهایی که ما کشیده‌ایم را تجربه کنند.»

آب سالم و بهداشت بهتر، فشار ناشی از بیماری و مشکلات سلامتی را بر خانواده‌ها کاهش می‌دهد و به زنان زمان کافی برای کسب درآمد خودشان را می‌دهد. پایان دوران اجابت مزاج در فضاهای باز، یعنی افراد از امنیت بیش‌تری برخوردار خواهند شد – به‌ویژه در هنگام شب – زمین‌ها پاک‌تر می‌مانند و محصولات سالم‌تری پرورش داده می‌شوند.

پیشرفت معنی‌دار

در حدود ۷۶۸ میلیون نفر هنوز به یک منبع بهینه آب شرب، دسترسی ندارند، ۴۰ درصد از آن‌ها در آفریقای سیاه هستند. هنوز راه طولانی‌ای برای پیموندن وجود دارد. ولی می‌توان به پیشرفت‌های انجام‌شده امیدوار بود.

با برنامه‌ای که به‌خوبی و با موفقیت در ساحل‌عاج در حال پیاده‌سازی است، فاز بعدی پروژه در غنا در حال پیش‌برد است، و چاه‌هایی در این منطقه در دست ساخت هستند. بیش از ۷۶۰۰۰ نفر در جوامع تولید‌کننده کاکائو که نستله با آن‌ها کار می‌کند، تا سال ۲۰۱۷، دسترسی بهتری به آب پاکیزه و بهداشت خواهند داشت.

با ارائه دانش پایه بهداشت در کنار آب پاکیزه، برنامه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ تضمین می‌کند که مزایای سلامتی فعالیت‌هایی که در دست اقدام دارد، دوام خوبی خواهند داشت.

برنامه‌های آموزشی به دانش‌آموزان در مدارس، عادات پسندیده بهداشت را آموزش می‌دهند