Sort by
Sort by

خبرهای شیرین

دانشمندان راهی یافته‎اند که می‎توان به کمک آن با شکر کمتر، همان طعم شیرین را تجربه کرد

خبرهای شیرین

این موضوع دقیقا مانند معجزه‌ای در دنیای شیرینی‌پزی است که همه در جستجوی آن بوده‌اند: خلق همان طعم دل‌انگیز در شکلات، تنها با استفاده از کسری از شکر. جالب است بدانید که این کار دیگررویایی دست‌نیافتنی نیست.

دانشمندان راهی برای تغییر ساختار شکر یافته‌اند، که به‌کمک آن شکر با سرعت بالاتری در دهان آب می‌شود. این مساله به شما کمک می‌کند تا همان میزان شیرینی را، مشابه آنچه پیش از این تجربه می‌کردید، تجربه کنید، با این تفاوت که حجم بسیار کم‌تری را میل می‌کنید.

در دهان آب می‌شود

از هیچ شیرین‌کننده مصنوعی یا عصاره هیچ گیاه عجیبی استفاده نشده است، تنها، برداشت جدیدی از همان ماده اولیه شیرین اصلی شده است. دانشمندان نستله، فرآیندی را طراحی کرده‌اند که می‌توان آن را همانند شکل‌گیری کریستال‌های شکر دانست، با این تفاوت که کریستال‌های تولید شده در این فرآیند به‌جای آن‌که یکپارچه باشند، توخالی هستند.

استفان کاتسیکاس، مدیر ارشد فناوری نستله، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، توضیح داد که این شرکت، تلاش می‌کند از ساختارهای پیچیده و طبیعی موجود در خوراکیها الگوبرداری کند و شکر را به‌شکل پراکنده‌تر در آن‌ها توزیع کند:

«اگر با یک میکروسکوپ الکترونی، به بافت سیب نگاه کنید، این دقیقا همان چیزی است که خواهید دید. غذاهایی که در طبیعت یافت می‌شوند، ساختار یکپارچه و همگنی ندارند. ساختار آن‌ها پر از شکاف‌ها، فضاهای خالی و فضاهای فشرده است. به‌این‌ترتیب، به‌کمک بازآفرینی این بافت متنوع، ما توانسته‌ایم همان حس را منتقل کنیم.»

پژوهشگران راهی برای طراحی متفاوت ساختار شکر یافته‌اند.

 

 

«علم خوب»

پروفسور جولین کوپر، رئیس کمیته علمی انگلستان در موسسه علوم غذایی و فناوری، به بی‌بی‌سی گفت که این پیشرفت بسیار حائزاهمیت است. «این علم، علم خوبی است. افراد زیادی سعی بر کم کردن مقدار شکر در خوراکی‌ها داشتند.»

این دست‌یافت که به‌کمک فناوری حاصل شده است، معانی بسیاری برای مصرف‌کنندگان دارد. در حقیقت این دست‌یافت توان بالقوه آن را دارد که به نستله برای کاهش شیرینی محصولاتش به روشی کاملا نوین کمک کند، به‌خصوص در زمانی‌که بسیاری مایلند مصرف شکر خود را کاهش دهند.

 

این علم، علم بسیار خوبی است. افراد بسیاری مایلند مصرف شکر خود را کاهش دهند. پروفسور جولین کوپر، رئیس کمیته علمی انگلستان، موسسه علوم غذایی و فناوری

 

نستله در حال حاضر در حال ثبت امتیاز این فرآیند جدید به نام خود است و برنامه آتی آن پیاده‌سازی این دست‌یافت در شیرینی‌جات در سال ۲۰۱۸ است. این نوع شکر ساخت‌یافته توسط دانشمندان نستله که در تسهیلات تحقیق‌و‌توسعه آن در سوئیس و انگلستان فعالیت می‌کنند، کشف و تولید شده است. این تسهیلات، تنها بخشی از شبکه نستله با ۴۰ دفتر تحقیق‌وتوسعه در سرتاسر جهان است.

تعهدات سلامتی

این کار به شرکت کمک می‌کند، تا به تعهد خود برای کاهش شکر در محصولاتش عمل کند. در حقیقت این شرکت از سال ۲۰۰۷ در زمانی‎که سیاست جهانی خود را برای کاهش مصرف شکر مطرح کرد، مصرف این ماده را در همه محصولاتش کاهش داده است. به‌طوریکه در پایان سال ۲۰۱۶ حجم شکری که در همه محصولاتش به‎کار می‎برد، تا ۳۹۰۰۰ تن کاهش یافت.

برند نسکوئیک که پودر شیر طعم‎دار تولید می‎کند، بهترین نمونه‌ای است که نشان می‌دهد این هدف چگونه به‎تدریج برآورده شده است. در سال ۲۰۱۵، شکر افزوده به نسکوئیک تا ۱۵ درصد در طعم شکلاتی اصلی و ۲۷ درصد در طعم توت‎فرنگی، کاهش یافت. در‌حال‌حاضر، حتی کاهش بیشتری نیز اعلام شده است.

امسال «نسکوئیک کم-شکر»، که تنها ۴/۳ گرم شکر افزوده دارد، در انگلستان تولید خواهد شد، درحالیکه نمونه کم‎شکرتری از نسکوئیک در سال آینده در ایالات متحده نیز در دسترس مصرف‎کنندگان قرار خواهد گرفت.

کاهش شکر افزوده، یکی از چندین تعهدی است که این شرکت درخصوص تغذیه به آن پایبند است، که از آن میان می‎توان به کاهش حجم نمک و چربی اشباع در محصولات اشاره کرد. به‎طور همزمان، این شرکت متعهد شده است که حجم مواد غذایی سالم‎تری مانند ویتامین‎ها، مواد معدنی و سبوس را در محصولات خود ادامه دهد.