Sort by
Sort by

زمان را از دست نمی‌دهیم

ملاقات با نوآورانی که آینده‌ای بدون پسماند را می‌سازند
زمان را از دست نمی‌دهیم
زمانی که افراد درباره آینده صحبت می‌کنند،‌ دنیایی از هولوگرام‌ها و ماشین‌های پرنده تداعی می‌شود.

اما در شرکت نستله، ما برای آینده چشم‌اندازی سازگارتر با محیط‌ زیست در نظر داریم: آینده‌ای که در آن از پسماند استفاده ‌نشده رها می‌شویم.

تصور کنید:

دنیای مدرن ما هرگز بدون آن وجود نداشته است، با این حال، شتاب گرفتن در تجدیدنظر کامل پسماند برای افراد و زمین، افق پیش رو را دستخوش تغییر قرار می‌دهد. اما برای این‌که تحول به‌صورت واقعی صورت بگیرد، ما به اقدامات گسترده‌ای نیاز داریم. حدس بزنید چه اقداماتی!

همانطور که هاوربردها (اسکیت‌برد پرنده) به خیابان‌ها راه پیدا کرده‌اند، نوآوران حوزه پسماند و بسته‌بندی در سراسر جهان در حال ارائه راهکارهایی بدیع و تحول‌بخش هستند.

ما به امید شتاب‌بخشیدن به آینده‌ای بدون پسماند به شناسایی و تقویت این عوامل تحول‌بخش در روند کنونی متعهد هستیم. برای ۱۰ سال جایزه ایجاد ارزش مشترک شرکت نستله (CSV) از شرکت‌های فعال در حوزه مسائل اجتماعی که راهکارهای امکان‌پذیر و بومی را ارائه کرده اند، تقدیر کرده‌ است.امسال،‌ با همکاری Ashoka، از افراد نوآور سوال پیچیده‌ای را پرسیدیم: «چگونه آینده‌ای بدون پسماند بسازیم؟»

امسال،‌ با همکاری Ashoka، از افراد نوآور سوال پیچیده‌ای را پرسیدیم: «چگونه آینده‌ای بدون پسماند بسازیم؟»
دیریم رایدر

از سیستم‌های استفاده و پر کردن مجدد گرفته تا نوآوری‌ها در بازیافت و طرح‌های تغییردهنده رفتار، این پنج عامل برتر سه حوزه مشخص را ارائه می‌کنند که می‌تواند آینده پسماند را متحول کرده و ما را به اقتصاد چرخشی نزدیک‌تر کند:

آموزش: راهکارهای خلاقانه برای تشویق به امر پایداری در نسل آینده 

تعامل با کودکان

همان‌طور که ونسا لبوردا، یکی از بنیانگذاران طرح DreamRider می‌گوید: « ما با کودکان در سنینی تعامل برقرار می‌کنیم که به تونایی تصمیم‌گیری و شکل گیری جهانبینی خود برای آنچه امکان تحقق دارد، پی می‌برند. ما آن‌ها را تشویق می‌کنیم تا با زمین ارتباط برقرار کنند و آن را به دیگران نیز آموزش دهند. بر این اساس، آ‌ن‌ها والدین خود را به انجام این کار ترغیب می‌کنند. »

طرح DreamRider در آغاز به‌صورت تئاتر آموزشی برای مدارس ونکوور آغاز شد. این برنامه به تجربه‌ای جهانی گسترش پیدا کرد، برنامه‌ای که در آن شخصیت‌های ابرقهرمان، ‌دانش‌آموزان را به عضویت در Planet Protector Academy (آکادمی محافظان زمین) دعوت می‌کنند. با روایت‌های هنری و بازی‌سازی به کودکان در دنیای دیجیتال برای اقداماتشان در دنیای ما، پاداش داده می‌شود.

نتایج خود گویای موفقیت این طرح هستند: یک سال پس از تجربه کودکان از طرح Planet Protector، ٪۵/۸۷ از خانوارها گفتند آن‌ها عادات و رفتارهای جدید خود برای پایداری را دنبال می‌کنند.

Promesa، برنده اصلی جایزه CSV، طرح دیگری ارائه کرده است که تاثیرات گسترده آموزش برای جوانان را افزایش می‌دهد.  طرح اجتماعی شهری در کشور مکزیک برای ایجاد برنامه آموزشی خود در سراسر آمریکای لاتین، با مدارس همکاری می‌کند.

Promesa
 ۱۶۸٬۰۰۰دانش‌آموز فعال در ۵۰۰ مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهد. دانش‌آموزان بیش از ۳٬۰۰۰ تن پسماند را طی دو سال گذشته بازیافت کرده‌اند.

این برنامه به‌واسطه تلاش‌ها در راستای بازیافت، با تامین منابع مالی توسط خود دانش‌آموزان به خودکفایی رسیده‌ است. این برنامه ۱۶۸٬۰۰۰ دانش‌آموز فعال در ۵۰۰ مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهد. دانش‌آموزان بیش از ۳٬۰۰۰ تن پسماند را طی دو سال گذشته بازیافت کرده‌اند. بازیافت انجام‌شده، از ۵/۵ میلیون تن کربن‌دی‌اکسید که از محل دفن پسماند ایجاد می‌شد، جلوگیری کرده است – این میزان برابر با توقف استفاده از یک میلیون خودرو برای یکسال است.

زمانی که اثرات آن را در نظر می‌گیریم، جولیا آلوارز یکی از بنیانگذاران می‌گوید « در حقیقت آموزش کودکان یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای دستیابی به بزرگسالان است. ما شاهد توجه فوق‌العاده والدین بودیم، خصوصا زمانی که کودکان می‌گفتند: «بابا اشتباه می‌کند» و این امر والدین را به تغییر رفتار برای کودکان خود تشویق می‌کند و اثر بیشتری از آموزش دادن ما به والدین دارد.»

به‌عنوان برنده اصلی، شرکت نستله مکزیک با Promesa همکاری می‌کند تا از این برنامه در اولین گام،  در استراتژی جمع‌آوری کپسول قهوه بهره ببرد و کارزار بازیافت کپسول قهوه خود را با درگاه وبسایت Promesa تقویت کند.

صنعت پسماند: تکیه بر مدل‌های کسب‌وکار جدید برای بهره بردن از پسماند

متیو گادمار باور دارد با مدل‌های جدید کسب‌وکار، نگرش ما نسبت به پسماند تغییر می‌کند.

کسب‌وکارها و افراد به پسماند به‌مثابه زباله می‌نگرند، در حالی‌که ما به پسماند باید به مثابه یک منبع نگاه کنیم.
Kudoti

د گادمار یکی از بنیانگذاران Kudoti در ژوهانسبورگ است، بستر دیجیتال زنجیره تامین بازیافت. او در ادامه می‌گوید: « کسب‌وکارها و افراد به پسماند به‌مثابه زباله می‌نگرند، در حالی‌که ما به پسماند باید به مثابه یک منبع نگاه کنیم.»

اوکا فیو مائونگ یکی از بنیانگذاران RecyGlo  شرکت خدماتی اقتصاد چرخشی برای کسب‌وکارهای دوجانبه، جملات مشابهی می‌گوید« پسماند زیبا نیست. معمولا به چشم زباله به آن نگاه می‌کنند و می‌تواند خطرناک باشد، برخی اوقات یافتن استعدادهایی که حاضر به فعالیت در پروژه‌های مربوط به پسماند باشد، دشوار است. اما شما باید درک و نگاهی عمیق داشته باشید و در این راستا اقدام کنید.»

هر دو شرکت RecyGlo و Kudoti (به‌معنی زباله در زبان زولو) توسط راهکارهای زنجیره تامین خود در حال تحول دیدگاه کسب‌وکارها درباره پسماند به موادی بازیابی شده هستند. RecyGlo با فراهم کردن ارسال خانه‌به‌خانه از خانه‌ها به کسب‌و‌کارها به بازیافت سهولت می‌بخشد و فرآیندهای پردازش زنجیره تامین را به‌صورت کامل تحلیل می‌کند.

همچنین این تیم، از پسماندهای پلاستیک جمع‌آوری‌شده برای ساخت جایگزین چوب بجای چوب‌ درختان استفاده می‌کند. تلاش‌های آن‌ها از ایجاد ۳۰٬۰۰۰ تن پسماند در محل دفن زباله در بازارهای آسیای جنوبی، جلوگیری کرد. رویکرد دیجیتال Kudoti از داده‌ها برای ردیابی پسماند قابل بازیافت در لحظه و مطلبقت‌ دادن آن با تقاضای موجود استفاده می‌کند. این امر به بهبود شرایط بازار برای مواد پسماند که باعث افزایش  بازیافت می‌شود، کمک می‌کند.

د گادمار، رشد این پلتفرم را مرهون تنوع تیم Kudoti می‌داند، که به باور کلیدی ما در دستیابی به جایزه CSV اعتبار می‌بخشد: در حقیقت، برای هدایت سیستماتیک مسائل زیست‌محیطی، به تلاش جمعی همگان نیاز داریم.

محصولات: باز‌بهره برای ارزش‌آفرینی تازه

خوشبختانه، برخی از کسب‌وکارها می‌توانند ارزش بسیاری با پسماند بازیابی‌شده ایجاد کند. Ricron استارت‌آپ تولید‌کننده از پلاستیک‌هایی که به‌دشواری بازیافت می‌شوند، برای مصالح ساختمان استفاده می‌کند. بر این اساس Ricron نوعی مدل سه‌گانه کسب‌وکار را مدیریت می‌کند: بهره‌وری مجدد از پسماند پلاستیک برای تبدیل آن به ماده‌ای پایدار و کاهش نیاز به مصالح ساختمان جدید که وارد محیط‌زیست‌ می‌شوند و ساخت پسماند پلاستیک آینده و کاهش جنگل‌زدایی.

در همین حال، راهول چادهری،‌ هم‌بنیانگذار این شرکت می‌گوید: تولید انبوه این محصول بسیار منحصر‌به‌فرد برای مشتریان، زمان‌بر است. شرکت Ricron در حال حاضر با ظرفیت تولید ۵۰۰ تن در ماه در بازارهای محلی هند و بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کند.

او می‌گوید: «محصول ما از مزایای کیفیت و قیمت مناسب برخوردار است». «مشتریان با ایده استفاده از پلاستیک‌ها، بر خلاف مواد پلاستیک بکر، ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها به مشارکت در این کار افتخار می‌کنند.»

مزایای کیفیت

برندگان جایزه ایجاد ارزش مشترک (CSV) ما عمیقا به تعهدات خود پایبند هستند و این امر به آینده‌نگری برای اقدامات آتی آن‌ها کمک می‌کند. ما به تلاش‌های آن‌ها در این مسیر افتخار می‌کنیم و مشتاق حمایت و یادگیری از آن‌ها هستیم. پنج برنده نهایی،‌ هر یک جوایز نقدی دریافت می‌کنند و توسط متخصصان نستله آموزش می‌بینند و به ماژول‌های کمک‌تحصیلی Ashoka دسترسی پیدا می‌کنند و همچنین امکان مشارکت آن‌ها در کارگاه‌های آموزشی نستله فراهم می‌شود.

در مجموع، ما به گسترش راهکارها در سراسر زنجیره ارزش نستله ادامه می‌دهیم. از ارائه کاغذ – در بسته‌بندی‌های محصول Smarties گرفته تا نی‌های کاغذی برای Milo – تا استفاده از شیشه قابل استفاده مجدد – در بطری‌های محصول Vittel – تا گسترش ارائه گزینه‌های قابل استفاده و پر کردن مجدد – در محصولات حیوانات خانگی و قهوه‌ فوری –  تحقق‌پذیری آینده بدون پسماندی که به دنبال آن هستیم به اقدامات ما با همکاری یکدیگر بستگی دارد.