بهبود عملکرد بستهبندی

تعهد ما
بهبود عملکرد زیستمحیطی بستهبندیهای ما
اهمیت موضوع بستهبندی
مسأله پسماند بستهبندیها، خصوصا پسماند پلاستیک، یکی از مهمترین دغدغههای عمومی است. با این حال، بستهبندی برای ایمنی و کیفیت غذا، محافظت از غذا حین حملونقل، افزایش عمر محصول و کاهش پسماند غذایی ضروری است. این موضوع، بستهبندی مواد غذایی و آشامیدنی را به چالشی منحصربهفرد برای شرکت نستله و صنعت ما بدل میکند. باید راهکارهایی را ایجاد کنیم که حجم و اثر بستهبندی را بدون تاثیر بر ویژگی محافظتی آن کاهش دهد. ما به دنبال آیندهای بدون پسماند هستیم و این نهتنها به معنی افزایش بازیافت پلاستیک، بلکه به معنی شناسایی جایگزینهایی برای مواد بستهبندی یا روش ارائه محصولات است.
اقدامات ما
ما در سال ۲۰۱۹ به اهداف بستهبندی سال ۲۰۲۰ خود رسیدیم و بنابراین در حال حاضر بر سال ۲۰۲۵ تمرکز داریم. برای کاهش پسماند بستهبندی، با ذینفعان کلیدی متحد شدیم و پژوهشها و تحقیقاتمان را درباره راهکارهای جایگزین بستهبندی ادامه دادیم.
-
تا سال ۲۰۲۰ بهصورت سیستماتیک، تحلیل و بهبود انواع بستهبندیهایمان را ادامه دادیم و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ از مصرف حداقل ۱۴۰٬۰۰۰ تن جلوگیری کردیم. -
تا سال ۲۰۲۰ اتحاد با ذینفعان مرتبط برای مدیریت پسماند بستهبندی و ورود زباله به دریا در ۱۰ منطقه مرتبط به این موضوع صورت گرفت.
طرح بستهبندی پایدار ما
ما به اهداف سال ۲۰۲۰ خود دست پیدا کردیم و در حال حاضر بر دستیابی به اهداف بعدی خود متمرکز هستیم.
تمامی بستهبندیهای ما تا سال ۲۰۲۵، قابل بازیافت یا استفاده مجدد خواهند بود و مصرف پلاستیک خام را به میزان یکسوم کاهش خواهیم داد. سه رکن طرحهای ما، که به تلاشهایمان برای سال ۲۰۲۵ جهت میدهند:
توسعه بستهبندیهایی برای آینده
ما موارد غیرضروری در بستهبندیها، مواد غیرقابل بازیافت یا موادی که به سختی بازیافت میشوند را حذف میکنیم. برای توسعه تولید بستهبندیهای تک-ترکیبی، همچنین مواد جایگزین مانند کاغذ و پلاستیک بر پایه مواد طبیعی و روشهایی برای پر کردن یا استفاده مجدد، سرمایهگذاری بیشتری میکنیم.
کمک به ساخت آیندهای بدون پسماند
ما از طراحی و اجرای طرحهای مقرونبهصرفه و مؤثر EPR (گسترش حوزه مسئولیت تولیدکنندهها) حمایت کرده و بهصورت فعالانه در بسیاری از بازارها فعالیت میکنیم و ۲۰ کشور1 را که بیش از ٪۵۰ از پلاستیک مصرفی ما را شامل میشوند، بهعنوان نقطه شروع فعالیتمان برای بهبود نرخ بازیافت و زیرساختها، شناسایی کردهایم.
این اقدامات را ما به عنوان پروژههایی بلند مدت در نظر داریم. در عین حال، تعدادی از کشورهای مهم را شناسایی کردهایم که در حال حاضر پسماند آنها وارد اقیانوسها میشود.
بیش از ٪۱۰ از پلاستیک مصرفی شرکت نستله متعلق به این ۱۲ کشور2 است. بر این اساس، با قاعده کلی «ورود یک تن، خروج یک تن» هدف ما جمعآوری و بازیافت همان میزان از پلاستیکی است که در محصولاتمان مصرف میکنیم.1آرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کانادا، شیلی، چین، کاستاریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن، اردن، مکزیک، نیوزلند، لهستان، ترکیه، روسیه، امارات متحده عربی، انگلیس، ایالات متحده آمریکا.
2کلمبیا، اکوادور، مصر، اتیوپی، غنا، هند، اندونزی، مالزی، نیجریه، فیلیپین، تایلند و ویتنام
گسترش رویکردها و مفاهیم جدید
ما در حالی که پلاستیکهای غیرقابل بازیافت و یکبار مصرف را از کارخانههای خود حذف میکنیم، از طریق برنامههای داوطلبانه جهانی، کارکنان خود را در فعالیتهای پاکسازی مشارکت میدهیم. همچنین با ذینفعان برونسازمانی مانند دولتها، گروههای اجتماعی و سازمانهای غیردولتی برای توسعه برنامههایی برای ترغیب جوامع که تغییرات پایدار و مؤثر ایجاد میکنند، همکاری میکنیم.
باور داریم که از طریق برندهای خود، ارتباط با مردم و افزایش آگاهی میتوانیم در جوامع، تغییرات مثبتی شکل دهیم.
برای کمک به نوآوری بیشتر و درک اقتصاد چرخشی پلاستیکها، نستله با New Plastics Economy مشارکت کرد. این پروژه که توسط بنیاد Ellen MacArthur Foundation مدیریت میشود، برای گردهم آوردن ذینفعان کلیدی برای بازنگری و طراحی دوباره آینده پلاستیک، شکل گرفت.
در سال ۲۰۱۹، ما از ۴/۶ میلیون تن مواد متفاوت برای تولید بستهبندی استفاده کردیم. حجم کلی مصرف پلاستیک و لمینت حدود ۱٬۵۲۴ کیلو تن در سال ۲۰۱۹ بود (۲۰۱۸: ۱٬۶۸۹ کیلو تن). ما در طول زمانی که کسبوکار بهصورت پیوسته نرخ رشد ٪۳/۵ تجربه میکرد، وزن کلی را تقریبا ٪۱۰ کاهش دادیم.
ما برای دستیابی به آیندهای بدون پسماند، در حال پیشرفت هستیم. در سال ۲۰۱۹، حدود ٪۸۷ از وزن کلی و ٪۶۶ از حجم کلی بستهبندیهای نستله قابل بازیافت یا استفاده مجدد بود. به خوبی آگاهیم که باید اقدامات بیشتری انجام دهیم، به همین دلیل سرعت اقدامات خود را افزایش دادهایم. ما در بستهبندیهای خود انواع مختلفی از پلاستیک را استفاده میکنیم.
مصرفکنندگان در سراسر جهان، روزانه بیش از یک میلیارد از محصولات شرکت نستله را خریداری میکنند. این به معنی آن است که در سال ۲۰۱۹، شرکت نستله از ۳۶۶ میلیارد عدد بستهبندی، که ۲۸۱ میلیارد آن پلاستیک بود، استفاده کرده است.
معرفی و اجرای تعهدمان
پروژه STOP در اندونزی
کشور اندونزی در بین کشورهایی است که در جنوب شرق آسیا برای مدیریت آلودگی پلاستیک در اقیانوسها تلاش میکند. در ژانویه سال ۲۰۱۹، شرکت نستله، اولین شرکت مواد غذایی بود که به پروژه STOP، طرح مشارکتی آغازشده در سال ۲۰۱۷، پیوست. هدف اصلی این پروژه، جلوگیری از ورود پسماند بستهبندی به محیطزیست، از طریق افزایش تلاشهای محلی برای بازیافت است. هدف پروژه STOP تا سال ۲۰۲۰، جلوگیری از ورود سالانه ۲٬۰۰۰ تن پسماند به اقیانوس است. این طرح در مانکار، شرق جاوا آغاز شد. در این محل تا به امروز از ورود ۲۱۱ تن پلاستیک به اقیانوس جلوگیری شده است.
نستله در دومین پروژه شهری STOP، در پاسوروآن، در شرق جاوا، با اختصاص ۱/۵ میلیون یورویی برای پژوهش، ترکیبات بستهبندی و آموزش افراد محلی، مشارکتی فعال دارد. هدف این پروژه سه ساله، جلوگیری از ورود بستهبندی به محیطزیست، ایجاد زیرساخت جمعآوری و جدا سازی پسماند در جامعه و ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد بومی است. پروژه STOP به هدف ما در جهت بیاثر ساختن میزان پلاستیک در اندونزی کمک میکند، که بر همین اساس، در تلاش هستیم که جمعآوری و بازیابی بستهبندی پلاستیکی، به همان اندازهای که تولید میکنیم، صورت گیرد.
مؤسسه علوم بستهبندی
سپتامبر ۲۰۱۹ به دلیل افتتاح مؤسسه علوم بستهبندی که اولین مؤسسه در نوع خودش و در صنعت مواد غذایی است، حائز اهمیت است. این مؤسسه بهعنوان مرکزی فعالیت میکند که ما از طریق آن میتوانیم به تلاشهای خود برای ارائه راهکارهای کاربردی و پایدارتر به عموم، سرعت ببخشیم. این مؤسسه با تمرکز بر حوزههایی مانند بستهبندی قابل استفاده و پر کردن مجدد، مواد ساده شده و مبتنی بر محیطزیست، مواد قابل کمپوستشدن و زیستتخریبپذیر، به پیشرفت ما به سوی اهداف بستهبندی سال ۲۰۲۵، کمک میکند. تا کنون ما پیشرفت قابل توجهی در تولید بستهبندیهای خود و ارائه بستهبندی کاغذی قابل بازیافت برای برندهای نسکوئیک با پودر کاکائو کاملا طبیعی و اسنکبار Yes! در کمتر از ۱۲ ماه داشتهایم. برند آبمعدنی Valvert، بطریهای جدیدی را در اروپا ارائه کرده که از PET ٪۱۰۰ بازیافتشده (rPET) ساخته شدهاست. همچنین برند Poland Spring در قاره آمریکا برنامه دارد به عنوان اولین شرکت بزرگ آب آشامیدنی در ایالات متحده آمریکا از بطریهای ٪۱۰۰ rPET در سراسر گستره محصولات خود استفاده کند.
چشمانداز ما دنیایی است که هیچیک از بستهبندیهای ما به محل دفن زباله راه نیابند و یا به عنوان پسماند به محیط زیست راه پیدا نکنند. مؤسسه علوم بستهبندی نستله، ما را قادر میسازد تا جریان قدرتمندی را برای ارائه راهکاریهای بستهبندی پایدار برای محصولات نستله در سراسر کسبوکارها و بازارها ایجاد کنیم.
مارک اشنایدر، مدیرعامل نستله
ایجاد روشهای ارائه وتحویل بدون بستهبندی و مدلهای استفاده مجدد
ساخت بستهبندیهای پایدارتر تنها یک سوی ماجرا است، با این حال، تا به امروز با سرمایهگذاری حدود ۸ میلیون فرانک سوئیس در حوزه قابلیت استفاده مجدد، در حال بررسی امکانات روبهرشد محصولات بدون بستهبندی هستیم. در فروشگاه نستله سوئیس، ما امکان خرید بهصورت عمده را فراهم کردهایم.
از طریق این طرحهای آزمایشی، مصرفکنندگان قادر هستند تا ظروف شخصی خود را همراه داشته باشند و با محصولات موجود، که در حال حاضر این امکان برای غذای خشک حیوانات خانگی Purina و محصول Nescafé ممکن است، ظروف خود را پر کنند و بر اساس وزن مواد، هزینه آن را پرداخت کنند. همچنین ما سیستم ارائه محصولات MIWA را، بهصورت آزمایشی برای مشخص شدن کارآیی این سیستم ارائه محصول، در فروشگاههای نستله سوئیس، فراهم کردهایم.
در ژانویه ۲۰۱۹، ما با شرکت LOOP، سرویسی که توسط TerraCycle برای آزمایش طرح بازگشت بسته محصول ایجاد شده است، مشارکت کردیم. این طرح که در حال حاضر در نیویورک بهصورت آزمایشی انجام میشود، مصرفکنندگان را قادر میسازد تا گسترهای از مواد غذایی، آشامیدنی و مراقبت فردی را در بستهبندیهای با دوامی که میتوان آنها را پس از استفاده، جمعآوری، پاکسازی و مورد استفاده مجدد قرار داد، تهیه کنند. بسیاری از محصولات ما که شامل بستنی Häagen-Dazs، غذای کودک Gerber، غذای حیوانات خانگی Purina، Nestlé Waters و قهوه Chameleon میشوند، از طریق این خدمات قابل ارائه خواهند بود. در حال حاضر ما با مشارکت فروشگاه زنجیرهای Carrefour، در حال ایجاد خدماتی مشابه در فرانسه هستیم.
زندگی دوباره برای بستهبندیهای پلاستیک
نستله تلاش میکند تا مصرفکنندگان را پس از مصرف محصولات، به رفتار مسئولانه در قبال پسماند محصول تشویق کند. به همین دلیل Gerber، برند غذای کودک، مشارکت خود با TerraCycle را گسترش دادهاست. از طریق طرح بازگشت، ذینفعان ما میتوانند به سادگی هر بستهای که به آسانی بازیافت نمیشود را به ما بازگردانند. سپس بستهبندی تمیز و بهصورت پلاستیک سخت، ذوب میشود که میتوان از آن برای ساخت محصولات جدید استفاده کرد. بر این اساس، ما بستهبندی را از محیطزیست دور نگه میداریم و به آن زندگی تازهای میبخشیم.