Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

باورهای رایج تغذیه‌ای

آیا مصرف تخم‌مرغ

‌‌ کلسترول خون را افزایش می‌دهد؟

باورهای رایج تغذیه‌ای

آیا اسفناج از آهن بیشتری در مقایسه با گوشت برخوردار است؟

اگرچه اسفناج به‌عنوان غنی‌ترین منبع آهن تصور می‌شود، اما بهترین منبع نیست، اسفناج در حقیقت منبع مناسبی از آهن است و در مقایسه با گوشت قرمز، تقریبا حاوی میزان یکسانی از آهن است: ۱۰۰ گرم از اسفناج حاوی ۲.۷ میلی‌گرم آهن است که این میزان در ۱۰۰ گرم گوشت، ۲.۶ میلی‌گرم است. اما تفاوت آن در این است که آهن موجود در غذا با منابع حیوانی، قابلیت جذب بیشتری در مقایسه با منابع غذایی گیاهی/سبزیجات در بدن دارد.

بنابراین اسفناج حاوی مقدار مناسبی از آهن است، اگرچه در مقایسه با گوشت،قابلیت جذب کمتری دارد. خبر خوب این است که می‌توانید میزان جذب آهن موجود در اسفناج و دیگر سبزیجات برگ‌دار را با خوردن منابع غذایی سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، توت‌فرنگی، هندوانه/طالبی، گوجه یا فلفل دلمه افزایش دهید.

آیا تخم‌مرغ کلسترول خون را افزایش می‌دهد؟

تصور می‌شود زرده تخم‌مرغ کلسترول بالایی داشته باشد، اما کلسترول موجود در تخم‌مرغ به‌تنهایی باعث افزایش کلسترول خون نمی‌شود. زمانی که ما غذایی با کلسترول بالا مصرف می‌کنیم، کبد کلسترول اضافی موجود در غذا را حذف می‌کند، تولید آن را کاهش می‌‌دهد و میزان کلسترول را تنظیم می‌کند. بااین‌حال، اگر فردی با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه است، توصیه می‌شود که مصرف کلسترول را کاهش دهد و در طول هفته بیش از ۳-۲ عدد تخم‌مرغ مصرف نکند.

بخاطر داشته باشید، چربی های اشباع موجود در محصولات حیوانی، مانند کره، روغن حیوانی، گوشت و لبنیات پرچرب، تاثیر بیشتری در کلسترول خون، در مقایسه با کلسترول موجود در وعده‌های غذایی معمول دارند، که این امر تهدید بزرگی برای سلامت قلب محسوب می شود. بنابراین گوشت و لبنیات کم‌چرب را انتخاب کنید و در پخت‌وپز، بجای کره و روغن حیوانی، از روغن سبزیجات استفاده کنید.

آیا لبنیات کم‌چرب حاوی مواد مغذی کمتری هستند؟

لبنیات کم‌چرب حاوی تمامی مواد مغذی موجود در لبنیات پر‌چرب هستند، تنها میزان چربی آن‌ها متفاوت است. زمانی که چربی از شیر/ماست و پنیر به‌طور کامل حذف می‌شود یا میزان آن کاهش می‌یابد، میزان مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، فسفر، پروتئین، ویتامین A و B در این محصولات ثابت می‌ماند، تنها چربی موجود حذف یا کاهش داده می‌شود. بهتر است برای سلامت قلب و سلامت کلی بدن، شیر و لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی را انتخاب کنیم. چرا؟ زیرا چربی موجود در لبنیات پرچرب، از نوع چربی اشباع‌شده(چربی ناسالم) است، که موجب افزایش کلسترول مضر LDL در خون می‌شود. علاوه‌براین، لبنیات کم‌چرب، کالری کمتری دارند و بنابراین به سلامتی و حفظ وزن مناسب بدن کمک می‌کنند.

آیا مصرف ماهی و لبنیات به‌صورت همزمان باعث مسمومیت می‌شود؟

از نظر علمی، دلیلی وجود ندارد که از خوردن ماهی و لبنیات به‌صورت همزمان پرهیز کنیم. همچنین دستور‌پخت‌های مختلفی وجود دارند که از هر دو مواد استفاده می‌کنند، مانند ماهی پخته‌شده با سس خامه. قبل از مصرف مطمئن شوید که این‌ غذاها به طرز صحیح و مناسب آماده شده‌اند. مثلا ماهی تازه باشد و به‌خوبی پخته شود و شیر و لبنیات قبل از تاریخ انقضا مصرف شوند. این غذا تنها برای افرادی که به ماهی یا لاکتوز حساسیت دارند، مشکل ایجاد می‌کند.

آیا مصرف میوه بعد از وعده‌های اصلی غذایی، باعث می‌شود که میوه‌ها به خوبی هضم نشوند؟

سیستم گوارش ما آماده است تا مواد غذایی متنوع، مانند سالاد، غذای اصلی و میوه‌هایی که در یک وعده غذایی مصرف می‌شوند را هضم کند. در حقیقت، خوردن مقداری میوه بعد از غذا، مزایای بسیاری دارد؛ نخست این‌که میوه در مقایسه با دسرهای شیرین، مواد مغذی بیشتری دارد و کالری آن کمتر است. پس اگر به دسرهای شیرین علاقه دارید، میوه برای شما گزینه‌ای سالم‌تر است. اگر غذای گیاهی سرشار از آهن مانند خورشت اسفناج یا حبوبات مصرف می‌کنید، خوردن میوه‌هایی که سرشار از ویتامین c هستند مانند پرتقال، توت‌فرنگی، هندوانه و طالبی پس از غذا، به جذب آهن و تامین مواد مغذی مورد نیاز که از  کمبود آهن و آنمیا جلوگیری می‌کنند، کمک می کند.

اگر پس از خوردن وعده‌های اصلی غذا کمی احساس سنگینی می‌کنید، می‌توانید از وعده‌های میوه روزانه خود به عنوان میان وعده‌ای سالم و خوشمزه برای بعدازظهر، لذت ببرید. البته درصورتی‌که روزانه ۲ تا ۳ واحد میوه دریافت می کنید، زمان مصرف این میان وعده را می توانید به‌دلخواه تغییر دهید.

گریپ‌فروت میوه‌ای معجزه‌آسا برای سلامت قلب است؟

برخی مطالعات حاکی از آن است که مصرف گریپ‌فروت قرمز‌ به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند، اما گریپ‌فروت میو‌ه‌ای معجزه‌آسا نیست و مصرف آن برای کاهش کلسترول یا جلوگیری از بیماری‌های قلبی، به‌تنهایی کافی نیست. در‌واقع تمامی میو‌ه‌های قرمزرنگ که مرکبات هم شامل آن می‌شود، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد شیمیایی گیاهی و فیبر هستند، که همه آن‌ها به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. از سوی دیگر، اگر گریپ‌فروت را به همراه داروی کاهش کلسترول مصرف می‌کنید، بسیار مهم است که درباره تاثیر گریپ‌فروت در این نوع دارو، با پزشک خود مشورت کنید. مصرف گریپ‌فروت ممکن است در برخی از داروها اختلال ایجاد کند و باعث شود سطح برخی از مواد دارویی در بدن افزایش پیدا کند و منجر به عوارض جانبی جدی شود.