Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

آشپزخانه‌ای سالم

آشپزخانه سالم
 غذای باقی‌مانده را در یخچال
‌ نگهداری کنید و طی دو روز آن را مصرف کنید!

سبزیجات یخ‌زده ویتامین کمتری نسبت به سبزیجات تازه دارند؟

گاهی اوقات سبزیجات یخ‌زده ویتامین بیشتر یا یکسانی در مقایسه با سبزیجات تازه دارند. به عبارتی، ویتامین خود را از دست نمی‌دهند. اما چطور؟ سبزیجات یخ‌‌زده زمانی که یخ می‌زنند، در تازه‌ترین حالت خود هستند، که این امر به حفظ ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کند. از سویی دیگر، سبزیجات تازه زمان بیشتری را حین جا‌به‌جایی یا در قفسه‌ فروشگاه می‌گذرانند که همه این عوامل آن‌ها را در معرض نور و هوا قرار می‌دهد و باعث می‌شود که ویتامین و مواد معدنی خود را از دست بدهند.

در نتیجه: سبزیجات تازه بهتر است پس از برداشت به‌سرعت مصرف شوند، اگر در دسترسی به سبزیجات تازه محدودیت دارید، سبزیجات یخ زده بهترین گزینه ممکن برای شما هستند.

بهداشت؛ می‌خواهید سبزیجات تازه را فریز کنید؟ برای حفظ تردی و کیفیت سبزیجات، ابتدا آن‌ها را بلانچ کنید! چگونه؟ آنها را بشویید، خرد کنید و برای چند دقیقه در آ‌بجوش قرار دهید. سپس آن‌ها را در آب یخ بگذارید، خشک کرده و پس از بسته‌بندی، فریز کنید.

بهترین روش برای نگهداری باقی‌مانده غذا چیست؟ غذای باقی‌مانده را در یخچال نگهداری کنید و طی دو روز آن را مصرف کنید! وقتی غذای پخته‌شده را دوباره گرم می‌کنید، مطمئن شوید که غذا کاملا داغ شده باشد و تنها به گرم کردن آن اکتفا نکنید، تا باکتری‌های غذا نابود شود و غذا مناسب خوردن باشد!

نگهداری از غذا در فضای بیرون خانه و هنگام گردش: غذا را به ‌خوبی بسته‌بندی کنید تا فاسد نشود. گوشت و مرغ خام را در بسته‌بندی جداگانه و در محفظه‌ای سرد به دور از نوشیدنی‌ها قرار دهید، تا طی باز و بسته شدن درب محفظه، سرمای آن‌ها از بین نرود.

همیشه صابون را در کنار سینک آشپزخانه قرار دهید! قبل از سرو یا آماده ‌کردن غذا، شستشوی کامل دست‌ها با آب گرم و صابون، باعث می‌شود صدها نوع باکتری روی پوست از بین بروند و این امر به محافظت از شما و خانواده کمک می‌کند و از مسمومیت غذایی جلوگیری می‌کند.

به خرید مواد غذایی علاقه دارید؟ غذاهای بسته‌بندی و کنسرو شده را در اولویت قرار دهید و غذاهای فاسدشدنی مانند شیر و محصولات لبنی، گوشت و مرغ‌ خام را در آخرین مرحله بخرید. زیرا نگهداری طولانی‌مدت این مواد در خارج از یخچال، باعث فاسدشدن آن‌ها می‌شود.

تمام مواد افزودنی و نگه‌دارنده مضر نیستند؟

مواد نگه‌دارنده و افزودنی ایمن؛ کیفیت، ظاهر، قوام و مزه محصولات غذایی را بهبود می‌بخشند و  اگر میزان استفاده از این مواد، مطابق استانداردهای تایید شده توسط آژانس‌های بین‌المللی شناخته‌شده باشد، مضر نخواهند بود. علاوه‌بر‌این، برخی از مواد افزودنی طبیعی هستند، مانند ادویه‌جات، سرکه، نمک و ویتامین C!  بدون مواد افزودنی، منابع غذایی ما محدود خواهند شد. شرکت‌های معتبر مواد غذایی، میزان تایید شده مواد افزودنی و نگه‌دارنده را در تولید محصولات خود استفاده‌ می‌کنند.

ممکن است بعضی از افراد، به برخی از مواد افزودنی مانند سولفیت‌ها یا رنگ افزودنی شماره. ۵ حساسیت غذایی داشته باشند، که این امر بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد. توصیه می‌شود افرادی که به این مواد حساسیت غذایی دارند، از مصرف محصولاتی که حاوی چنین افزودنی‌هایی است، خودداری کنند.

مصرف بالای شکر باعث دیابت می‌شود؟

به‌آسانی می‌شود مصرف زیاد شکر را به دیابت نوع دو ربط داد، اما مصرف زیاد شکر رابطه مستقیمی با این موضوع ندارد. چاق بودن و داشتن اضافه‌وزن، کم‌تحرکی و پیشینه خانوادگی در بیماری دیابت، دلایل اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. بنابراین اگر سابقه این بیماری در خانواده شما وجود دارد، باید به رژیم غذایی و سبک زندگی خود، توجه بیشتری داشته باشید.

عسل از شکر سفید بهتر است؟ زمانی که یک قاشق‌ غذاخوری از عسل را با شکر مقایسه می‌کنیم، میزان کالری‌ و قندهای ساده (منوساکارید) آن یکسان است. تفاوت عمده آن میزان شیرینی است؛ عسل از شکر سفید شیرین‌تر است، بنابراین برای شیرین کردن نوشیدنی‌های گرم یا قهوه، به میزان کمتری از عسل نیاز خواهید داشت.

عسل به داشتن آنتی‌اکسیدان و برخی از ویتامین‌ها مشهور است، اما مقدار آنها برای فراهم کردن ویتامین و مواد معدنی موردنیاز بدن، بسیار کم است. ازآنجایی‌که عسل حاوی قند‌های‌ساده (مونوساکارید) است، باید در وعده‌های غذایی به مقدار کم مصرف شود. برای اینکه به منابع سرشار ویتامین، موادمعدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها دسترسی داشته باشید، میوه و سبزیجات مصرف کنید.

نان قهوه‌ای‌رنگ و تست‌شده حاوی کالری یکسانی با نان سفید هستند؟

همیشه تصور می‌شد که نان سفید در مقایسه با نان قهوه‌ای‌رنگ، بیشتر باعث چاقی می‌شود و نان تست‌ کالری کمتری از نان‌سفید دارد، بااین‌حال، میزان کالری آن‌ها در هر وعده یکسان است. آنچه باعث می‌شود نان تهیه‌شده با گندم کامل یا نان ‌قهوه‌ای رنگ از نان سفید بهتر باشد، ویتامین، مواد معدنی و مواد گیامغذی (phytonutrients) در لایه بیرونی غلات هستند. فیبرها به حفظ سلامت سیستم گوارش و ثابت نگه‌داشتن میزان قند خون کمک می‌کنند، که این امر باعث افزایش احساس سیری می‌شود. همچنین در فرآیند تست شدن، تنها آب از نان گرفته می‌شود و مواد مغذی آن باقی می‌مانند، بنابراین میزان کالری نان قبل از تست شدن تغییر نمی‌کند.