Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

ایجاد عادت‌های سالم‌تر در کودکان

راهکارها و پیشنهادات برای سبک‌زندگی سالم‌تر

ایجاد عادت‌های سالم‌تر در کودکان

به عنوان والدین، ما همیشه خواستار  بهترین‌ها برای فرزندان خود هستیم  و میخواهیم از بکارگیری سبک زندگی سالم توسط کودکانمان اطمینان حاصل کنیم. تغذیه متعادل بخشی حیاتی از سبک زندگی سالم است، بنابراین مهم است که به کودکان از سنین پایین یاد بدهیم که پیروی از رژیم غذایی سالم بسیار اهمیت دارد.

ما چند راهکار و پیشنهاد برای والدینی که می‌خواهند فرزندانشان را به سمت سبک زندگی سالم‌تر سوق بدهند را به اشتراک می گذاریم.

 

۱- در کنار خانواده غذا میل کنید.

اگر می‌خواهید خانواده خود را در مسیری سالم قرار دهید، جمع شدن همه افراد خانواده دور میز شام برای وعده غذایی سالم، بهترین راه است.

در کنار خانواده غذا میل کنید.

خوردن نهار و شام در کنار خانواده نه تنها فرصتی برای دور هم بودن همه اعضای خانواده است، بلکه فرصتی مناسب برای والدین است تا پیغام خوردن غذای سالم را  به  فرزندانشان منتقل کنند. میز غذا را به محلی برای پرت شدن حواس تبدیل کنید. برای این کار از همه بخواهید تا موبایل و وسایل ارتباطی یا اسباب‌بازی را رها کنند. این کار باعث می‌شود که کودکان بر مزه و طعم‌های غذا تمرکز کنند، و علاوه بر این به پیام های بدن خود برای سیری توجه کنند.

تا جای ممکن، برنامه‌‌ای روزمره را دنبال کنید، تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن ساعات مشخص برای وعده‌های غذایی به خانواده کمک می‌کند تا الگوهای مداومی در غذا خوردن ایجاد کنند و در نهایت به ساخت عادت‌های سالم‌تر کمک می‌کند.

 

۲- کودکان خود را در امور آشپزخانه شرکت بدهید.

شرکت دادن کودکان در آماده‌سازی و پختن  غذا نه تنها کودکان را مشغول می‌کند – بلکه سکوی پرشی مناسب برای آموزش آن‌ها درباره اهمیت تغذیه خوب است.

کودکان خود را در امور خانه شرکت بدهید.

به‌عنوان مثال می توانید از فرزندان خود در تهیه برنامه غذایی هفتگی با استفاده از مواد غذایی سالم، کمک بگیرید. قبل از رفتن به فروشگاه، از فرزندان خود بخواهید تا در طراحی لیست خرید به شما کمک کنند. می‌توانید برای سرگرم‌کننده شدن این فرآیند، آن را با بازی همراه کنید.می‌توانید این کار را با کشیدن طرح غذایی که می‌خواهید بخرید و حدس زدن نام آن‌ها توسط کودکان، به سبک پیکشنری (Pictionary-Style)، یا اعلام کردن غذایی که می‌خواهید بپزید و درخواست از کودکان برای آوردن مواد غذایی لازم، انجام دهید.

همچنین می‌توانید از فرزندان خود بخواهید تا شما را در خرید مواد غذایی همراهی کنند، یا از آن‌ها بخواهید تا در امور آشپزخانه به شما کمک کنند . هر یک از این لحظات فرصتی را برای یادگیری این‌که مواد چگونه تهیه وتولید می‌شوند، چگونه رشد می‌کنند و مزایای آن‌ها چیست، فراهم می‌کند.

 

۳-  میان‌وعده‌های سالم تهیه و نگهداری کنید!

همه میان ‌وعده ها را دوست دارند؛ بنابراین سالم بودن این میان‌ وعده‌ها اهمیت زیادی  دارد. مطمئن شوید که مقداری میان‌ وعده سالم را در یخچال یا کابینت‌ها از قبل نگه داشته‌اید.

میان‌وعده‌های سالم را ذخیره کنید!

انواع مختلف میوه و سبزیجات برای میان وعده انتخابی عالی هستند. فریزر خود را با میوه‌های یخ‌زده برای تهیه اسموتی، پر کنید و اگر می‌خواهید بیرون بروید، وعده‌هایی از میوه خشک‌شده و آجیل را به‌صورت آماده همراه خود ببرید.

همچنین می‌توانید سبزیجات تازه مثل هویج، کرفس و برش‌های خیار را به‌صورت وعده‌های آماده ذخیره کنید و میوه‌های کاملی که قابل‌حمل هستند و فرزندان شما آن‌‌ها را دوست دارند مثل موز، سیب، پرتقال یا انگور را تهیه کنید. با فراهم کردن میان‌ وعده‌های سالم، فرزندان شما هنگامی که تنها هستند، به انتخاب غذاهای سالم‌تر عادت خواهند کرد.

 

۴- مراقب مقدار وعده‌های غذایی باشید.

تهیه وعده‌های غذا و میان ‌وعده‌ها که سرشار از ترکیبات سالم باشند، بسیار خوب است، اما مطمئن شدن از این‌که فرزندان شما مقدار مناسبی از آن‌ها را میل کنند، به همان اندازه مهم است. کودکان با توجه به مرحله رشد و تکاملی که در آن قرار دارند به وعده‌های غذا با مقدار‌های مختلف نیاز دارند، بنابراین مهم است که به اندازه‌ وعده‌هایی که سرو می‌کنید، توجه داشته باشید.

مراقب مقدار وعده‌های غذایی باشید

به‌عنوان اصلی کلی،بخش عمده‌ای از یک وعده غذایی باید شامل سبزیجات و بقیه آن شامل یک سهم غذاهای پروتئین‌دار (گوشت، تخم‌مرغ، ماهی، عدس و لوبیا) و یک سهم پاستای گندم کامل، برنج سفید یا قهوه‌ای یا سیب‌زمینی (برای فیبر بیشتر پوست آن را جدا نکنید) باشد. طرح‌هایی مثل MyPlate در ایالات متحده، راهنمای EatWell در انگلستان، یا طرح نستله در اسپانیا Nutriplato، به ما کمک می کند تا بفهمیم چه مقدار غذا از هر گروه‌ غذایی را باید میل کنیم.

 

۵- والدین الگو هستند.

وعده‌های غذایی که در خانه میل می‌شوند عالی هستند، نه تنها به این دلیل که اعضای خانواده را به هم نزدیک می‌کنند – بلکه فرصتی را برای والدین فراهم می کند تا خود نیز به آنچه که به فرزندانشان خود توصیه می‌کنند، عمل کنند. کودکان به آنچه والدینشان انجام می‌دهند، توجه می‌کنند، بنابراین والدین باید به‌عنوان الگو رفتار کنند و مطمئن شوند که وعده غذایی را تا جای ممکن به‌اندازه متعادل با مقدار زیادی از سبزیجات، غلات و میوه‌ها میل می‌کنند.

والدین به عنوان الگو

کودکان برای دستیابی به سبک زندگی سالم و متعادل و برای رشد کردن به کمک بسیاری نیازی دارند.

نستله برای فرزندانی سالم‌تر، طرح پیشبردی ما برای کمک به نسل‌های آینده برای خوردن و نوشیدن مواد غذایی و آشامیدنی بهتر و فعالیت بیشتر است. هدف این برنامه کمک به ۵۰ میلیون کودک برای داشتن زندگی سالم‌تر تا سال ۲۰۳۰ است.