Sort by
Sort by

سال‌های «پروانه‌ای» کودک شما چه سنینی هستند؟

سال‌های «پروانه‌ای» کودک
من متوجه شدم حل کردن پیچیده‌ترین مشکلات کسب‌وکار آسان‌تر از بحث کردن با دو فرزند نوجوانم است.

تقریبا غیرممکن است که آن‌ها را به خوردن صبحانه‌ای مناسب ترغیب کنم و از دریافت مواد مغذی مناسب که برای این برهه از زندگیشان ضرورت دارد، مطئمن شوم.

همه ما با جمله «ما همان چیزی هستیم که میل می‌کنیم» آشنا هستیم، اما شاید دقیق‌تر باشد بگوییم «ما همان چیزی هستیم که در دوران کودکی میل کرده‌ایم».
مایانک

سال‌های «متحول‌کننده» دقیقا چه سال‌هایی هستند؟

همه ما با جمله «ما همان چیزی هستیم که میل می‌کنیم» آشنا هستیم، اما شاید دقیق‌تر باشد بگوییم «ما همان چیزی هستیم که در دوران کودکی میل کرده‌ایم ».

یافته‌های ما، ‌آن‌چه درباره‌اش شک داشتیم را تایید می‌کنند – سنین پنج تا پانزده سالگی، سنینی بسیار حیاتی برای رشد هستند. ما این دوره را با عنوان «۱۰ سال متحول‌کننده» تعریف می‌کنیم. زمانی که فرزندان شما به سن پنج سالگی می‌رسند، در مسیر بالغ شدن قرار می‌گیرند و ۱۰ سال آینده نقشی بسزا در شکل دادن آینده آن‌ها دارد.

سنین ۵ تا ۹ سال، ‌بسیار مهم هستند، از آنجایی که شکل‌گیری مغز در این دوران انجام می‌شود و از ۱۰ تا ۱۵ سالگی  میزان رشد و تغییرات در بدن فرزند شما بسیار چشمگیر است.  عادات فرزندان شما  از آغاز دوران طفولیت بر اساس میزان و زمان تغذیه آن‌ها شکل می‌گیرد- فرآیندی که در طول این ۱۰ سال ادامه پیدا می کند.

سال‌های «پروانه‌ای» کودک ۱

قسمت اعظم رشد عضلات و استخوان‌ها (٪۴۵ از حجم کلی رشد استخوان فرزند شما( در طول ۱۰ سال متحول‌کننده اتقاق می‌افتد و هوش، تعادل و مهارت‌های حرکتی که در این دوران بدست می‌آورند، به نیروی لازم برای ورزش و انجام کارهای روزمزه کمک می‌کند.

تا زمانی که فرزند شما شش ساله می‌شود، مغز آن‌ها به ٪۹۰ از حجم دوران بزرگسالی خود می‌رسد، در همین حال سال‌های بعد از آن – تا ۱۵ سالگی – مهمترین سال‌ها برای افزایش یادگیری، رشد احساسات و تعامل اجتماعی را شکل می‌دهند.

اطمینان کامل از دسترسی کودکان به‌ ظرفیت‌های کامل رشد

متاسفانه، علی‌رغم حجم بالای دانش و اطلاعاتی که در اختیار داریم، استانداردهای تغذیه‌ بسیاری از جوانان در سراسر جهان حتی نزدیک به میزان توصیه‌شده نیست. برای مثال،‌ طبق گزارش سال ۲۰۲۱  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ایالات متحده، تنها ٪۷ از بزرگسالان، مقدار میوه توصیه‌شده را دریافت  و تنها ٪۲ از آن‌ها مقدار سبزیجات توصیه‌شده را مصرف می‌کنند.

سال‌های «پروانه‌ای» کودک ۲

ما امیدواریم هر چه زودتر شاهد تغییرات مثبت باشیم. با طرح «نستله برای کودکانی سالم‌تر»، متعهد شده‌ایم که تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ میلیون کودک دسترسی پیدا کنیم. این طرح به واسطه‌ ارائه مجموعه‌ای از آموزش‌ها و مواد غذایی و آشامیدنی انجام می‌شود که به صورت مغذی‌تر تولید شده‌اند. برای مثال موادی که با سبزیجات، ویتامین و مواد معدنی بیشتر،  نمک و شکر کمتر تولید شده‌اند.

راهکارهایی برای رشد بدن، مغز و عادات فرزند شما 

در این بخش برخی از راهکارهای لازم برای کمک به رشد مغز، بدن و عادات فرزند شما طی «۱۰ سال متحول‌کننده» ارائه شده است.

 

مغز

برای رشد شناختی بهینه، کودکان به تغذیه کافی و محیطی مناسب نیاز دارند که باعث ارتباط بیشتر والدین با فرزندان می‌شود.  با فرزندان خود به حل پازل مشغول شوید. برای فرزندان خود کتاب بخوانید! همچنین، از وجود مواد مغذی ضروری که به رشد مغز و مهارت‌های شناختی کمک می‌کنند، مانند: آهن، روی، ویتامین ب۱۲ در رژیم غذایی کودک خود،‌ اطمینان حاصل کنید. این مواد در چربی‌های سالم مواد غذایی مانند ماهی‌ها و برخی از غلات وجود دارند. در حالی‌که که مغز به رشد کامل خود نزدیک می‌شود، دریافت این مواد به موفقیت فرزند شما در دوران مدرسه و بزرگسالی کمک می‌کند.

نکاتی کاربردی

  • پودر شیر خشک Dancow Fortigrow در اندونزی و Nespray Forti Grow در چین، منابعی از کلسیم و DHA هستند.

 

سال‌های «پروانه‌ای» کودک ۳

بدن

هنگامی که دوران بلوغ و رشد سریع فرزندتان از راه می‌رسد (و به همان سرعت هم یخچال خالی می‌شود)، داشتن رژیم غذایی متعادل در کنار فعالیت بدنی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. با این حال، هیچکدام از این دو مورد، نباید از سر اجبار تحمیل شوند. به فرزندان خود اجازه بدهید تا خودشان فعالیت موردعلاقه خود را بیایند.این فعالیت‌ها می‌توانند رقصیدن،  دویدن، هنرهای رزمی، اسکیت یا پیاده‌روی ساده باشند. چنین فعالیت‌هایی نه تنها موجب رشد استخوان‌ها و مفاصل به‌صورت سالم می‌شود، بلکه باعث ایجاد عاداتی می‌شود که به کاهش خطر ابتلا به چاقی، ‌بیماری‌های قلبی و مشکلات سلامت روان در آینده کمک می‌کند. بر همین اساس، مواد غذایی دریافتی باید به تامین مواد مورد نیاز،‌ انرژی و ساخت بدن‌ آن‌ها کمک کند. برخی از مواد مغذی کلیدی شامل کلسیم، ویتامین د و پروتئین هستند.

نکاتی کاربردی

  • محصولات Milo، که شامل جدیدترین محصولات گیاهی در استرالیا و نیوزلند هستند، جایگزین پودر شیر خشک بر پایه پروتئین سویا و آرد جو می‌شوند.
  • Nutririndes نیز در مکزیک و  Bear Brandدر فیلیپین، محصولات غنی‌شده با ویتامین د، آهن و کلسیم را ارائه می‌کنند.

 

سال‌های «پروانه‌ای» کودک ۴

رفتار 

هرمرحله از رشد،‌ استقلال فرزند شما را افزایش می‌دهد. تصمیم‌گیری درباره آن‌چه میل می‌کنند هم از این امر جدا نیست. همانطور که اختیار بیشتری درباره غذای مصرفی خود پیدا می‌کنند، آن‌ها را با تجربه‌های متنوع غذایی آشنا کنید تا انتخاب‌هایی آگاهانه داشته باشند. اما چگونه؟ آن‌ها را در آشپزی مشارکت دهید!

آشپزی همراه کودکان باعث می‌شود آن‌ها میل بیشتری به خوردن غذاهای جدید پیدا کنند و حتی سبزیجات یا مواد غذایی که به آن میل چندانی ندارند را مصرف کنند. کودکان با سنین پایین‌تر می‌توانند برای آشپزی کارهای کم‌خطری مانند اندازه گیری مواد غذایی و هم‌زدن را انجام دهند و کودکان با سنین بیشترمی‌توانند در اموری مانند خردکردن سبزیجات، پخت‌وپز یا خرید به شما کمک کنند. این کار خواندن برچسب اطلاعات غذایی محصولات و انتخاب گزینه‌هایی سالم‌تر را نیز به آن‌ها آموزش می‌دهد.

نکاتی کاربردی

  • راهکارهایی هوشمندانه بیابید که باعث ترغیب کودکان به درک ارزش مواد غذایی شود.
  • برند مگی گستره دستورپخت‌های خود را با MyMenu IQ تکمیل می‌کند. این امر خانواده‌ها را قادر می‌سازد تا دستور‌پخت‌های آنلاینی بیابند که به آن‌ها در داشتن رژیم‌ غذایی متعادل کمک کند.

 

سال‌های «پروانه‌ای» کودک ۵

 رشد و پرورش کودکان امری چالش‌برانگیز است! با این‌حال،‌ اگر نکاتی که در این مقاله ذکر شد را همراه فرزندتان دنبال کنید، در مسیر مناسبی برای گذار از این «۱۰ سال متحول‌کننده» قرار خواهید گرفت و فرزندان خود را برای داشتن زندگی سالم و شاداب در دوران نوجوانی و آینده آماده خواهید ساخت.