Sort by
Sort by

درمان طبیعی: طبیعت و سلامت روان

زمانی که به آسیب فیزیکی دچار می‌‌شویم؛ می‌توان با انجام معانیه‌ای تخصصی یا آزمایش ایکس‌ ری، شدت آسیب را مشخص کرد. اما زمانی که حال خوبی ندارید،‌ مضطرب هستید یا در برهه‌ای به‌سر می‌برید که سلامت روان شما دچار اختلال می‌شود، تشخیص شدت و اندازه آسیب‌ها آسان نیست. همانطور که  تعاریف متعددی که برای واژگان «خوب» و «بد» سلامت روانی وجود دارد، همه ما رویکردهای متفاوتی نیر نسبت به مواردی چون حال خوب یا قابلیت کنار آمدن با شرایط، داریم.
درمان طبیعی: طبیعت و سلامت روان
جون کلارک، مدیر واحد سلامت و تندرستی در نستله انگلستان و ایرلند، درباره هفته آگاهی از سلامت روان در سال ۲۰۲۱ می‌گوید.

زمانی که به آسیب فیزیکی دچار می‌‌شویم؛ می‌توان با انجام معانیه‌ای تخصصی یا آزمایش ایکس‌ ری، شدت آسیب را مشخص کرد. اما زمانی که حال خوبی ندارید،‌ مضطرب هستید یا در برهه‌ای به‌سر می‌برید که سلامت روان شما دچار اختلال می‌شود، تشخیص شدت و اندازه آسیب‌ها آسان نیست. همانطور که  تعاریف متعددی که برای واژگان «خوب» و «بد» سلامت روانی وجود دارد، همه ما رویکردهای متفاوتی نیر نسبت به مواردی چون حال خوب یا قابلیت کنار آمدن با شرایط، داریم.

تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت، وضعیتی است که شامل تندرستی و سلامت کامل جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود. با این حال جالب است که ارتباط بین سلامت فیزیکی و روانی اغلب به درستی درک نشده و به‌عنوان دو مقوله مجزا در نظر گرفته می‌شوند. این برداشت اشتباه ازعدم ارتباط بین «ذهن» و «بدن» باعث ایجاد تصوری غلط مبنی بر این که بیماری روانی، ارتباطی به بدن ندارد، می‌شود. اما واقعیت این است که سلامت روان شما تاثیر مستقیمی بر سلامت جسمی شما دارد.

دقیقا مانند سلامت جسمی، سلامت روان هر شخص نیز می‌تواند از وضعیت خوب به وضعیت ضعیف در نوسان باشد و ما باید واقعا مراقب سلامت روان خود باشیم سلامت روانی می‌تواند اثرات مثبت و منحصر‌به‌فردی برای هریک از ما داشته باشد. به طور کلی این واژه به حالتی اطلاق می‌شود که توانایی فکر کردن، احساس کردن و واکنش نشان دادن در فرد به گونه‌ای است که بر زندگی او تاثیر مثبت می‌گذارد.

داشتن وضعیت روانی مناسب به این معنی نیست که شما دائما خوشحال باشید یا هرگز دچار احساسات ناخوشایند نشوید و روز بدی را تجربه نکنید. اما به این موضوع دقت کنید که اگر حالت‌هایی مانند اضطراب، ناراحتی یا دیگر علائمی که به سلامت روان شما مربوط می‌شوند بر شما غلبه کنند یا کنار آمدن با چنین شرایطی برای شما بسیار سخت شده است، به احتمال زیاد سلامت روان شما از وضعیت مناسبی برخوردار نیست– اما نگران نباشید. آگاهی از افکار و احساسات به معنی قابلیت گام برداشتن برای مدیریت واکنش‌های ما است.

وضعیت روان ما برشیوه تفکر، احساسات و اعمال ما تاثیر می‌گذارد و زمانی که از سلامت روانی مناسبی برخوردار هستیم، از مزایای زیر بهره‌مند خواهیم شد:

 

  • مدیریت و ابراز احساسات مثبت و منفی خود
  • انجام فعالیت‌های منظم روزانه و توجه به خود. این موضوع می‌تواند شامل دنبال کردن رژیم غذایی متعادل، ورزش کردن در صورت تمایل، خواب مناسب،‌ کار کردن و احساس رضایت از کار باشد.
  • تمرکز کامل بر انجام فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید
  • ایجاد روابط سالم با دیگران و مدیریت آن

 

اگر به دنبال دستیابی به این موارد نیستید، شاید نیاز است که  با خود کمی مهربان‌تر باشید. این باور را در خود ایجاد کنید که همه چیز همیشه در بهترین حالت باقی نمی‌ماند و در عین حال فکر نکنید که شرایط بد نیز پایدار است. این به معنی دلسوزاندن برای خود نیست – تنها باور به این است که زندگی نیز گاهی اوقات می‌تواند سخت باشد و شما نیز باید به خود فرصتی برای آرامش بدهید، به روش‌های مختلف برای کنار آمدن با شرایط را پیدا کنید– با رفتن به تعطیلات در صورت امکان، پیاده روی، صبحت با دیگران –  در واقع شرایط زندگی را کمی برای خود آسان‌تر کنید. از غرق شدن در افکار بپرهیزید و از موهبت‌های کوچک زندگی لذت ببرید.

 

نیازی به گفتن نیست که هجده ماه گذشته برای بسیاری از ما به شیوه‌های مختلفی چالش‌برانگیز بوده است. در همین حال، این دوران ایامی به‌یاد ماندنی برای مهر ورزیدن بوده است. ما از کارزار #BeKind (مهربان باش) حمایت کردیم و از شرکت‌کنندگان در این کارزار تقدیر کردیم. برای حمایت و محافظت از کادر درمان در خانه ماندیم و مراقب عزیزانمان بودیم.  کسب‌وکارها نیز در این امر مشارکت کردند و با افتخار می‌گویم که شرکت نستله انگلستان و ایرلند نیز مستثنی نبودند. نستله انگلستان و ایرلند با انجام فعالیت‌هایی همچون تهیه وعده‌های غذایی در دوران تعطیلی مدارس و حفظ ایمنی کارکنان و ادامه فعالیت کارخانه‌های خود، در دوران همه‌گیری به تامین نیازهای افراد ادامه می‌دهد و از جوامع محلی، خانواده‌ها و حیوانات خانگی به شیوه‌های مختلف حمایت می‌کند.

 

به عنوان یک ملت، ما همدردی و همدلی خود در هنگام نیاز را به دیگران اثبات کرده‌ایم. اما آنچه باید بر آن تمرکز کنیم مهربانی با خودمان است. برای بسیاری از ما انتقاد از خودمان آسان‌تر از مهربان بودن با خودمان است، دلیل این موضوع چیست؟

مهربان بودن با خودمان یکی از اصول بنیادین برای داشتن سلامت روان مناسب است. شاید پرسیدن این سوال از خودمان به ما کمک کند « اگر یکی از دوستانم احساسات یا افکاری مشابه من داشته باشد،‌ چه توصیه‌ای به او می‌کنم؟» پاسخ به این سوال را با افکاری که در ذهن خودتان دارید مقایسه کنید. این کار دید بهتری به شما می‌دهد و بر این اساس مهربان بودن با خودمان نیز آسان‌تر خواهد شد.

بخش اعظمی از این خود انتقادی، اغلب ناشی از فرهنگ مقایسه‌ای است که در فضای مجازی رواج دارد. ما با مقایسه خود با دیگران، از خود انتقاد می‌کنیم – به اندازه کافی فعال نیستیم، به اندازه کافی خلاق نیستیم، تفریح کافی نداریم، به اندازه دیگران درآمد نداریم و...

بر این اساس، هنگام کار فشار بیشتری بر خود وارد می‌کنیم و به بسیاری از افراد آری می‌گوییم،‌ در حالی‌که در واقعیت، به‌خودی خود فشار زیادی را متحمل می‌شویم. دورکاری از منزل و شرایط قرنطینه باعث شده‌ است مدت بیشتری در فضای مجازی به‌سر ببریم، ‌ساعات بیشتری کار کنیم و در نتیجه اضطراب و ناراحتی بیشتری تجربه کنیم.

ضروری است که یک گام به عقب برداریم، از خود انتقادی و از عادت به مقایسه پرهیز کنیم، نه گفتن را بیاموزیم و آگاهانه رفتار کنیم. گاهی اوقات تنها باید به خود فرصتی برای آرامش بدهیم و به انجام فعالیت‌های بدنی بپردازیم – حتی اگر به معنی ۱۰ دقیقه پیاده‌روی در پارک نزدیک به خانه شما یا دور شدن از میز کار برای مدیتیشن باشد.

گاهی اوقات جدا کردن خود از دنیای تصنعی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و انرژی بخشیدن به ذهن از طریق ارتباط با طبیعت و ذهنمان، همان درمانی است که همه ما به آن نیاز داریم. طبیعت و مدیتیشن حس ارتباط با دنیای اطراف را در شما ایجاد می‌کند، حالتان را بهتر می‌کند و اعتماد به‌نفس را افزایش می‌دهد. در نتیجه تاثیر مثبتی بر سلامت ذهنی شما می گذارد.

در سال ۲۰۱۴، شرکت نستله گفتگو درباره سلامت ذهنی را در تمام بخش‌ها آغاز کرد. این گفتگوها برای کسب‌وکاری که از سال ۱۸۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است، تحول رفتاری و فرهنگی بزرگی محسوب می‌شود. امروز توجه به سلامت ذهن در محل کار، برای شرکت نستله اولویت محسوب می‌شود و ما نیز در سال ۲۰۱۹ طرح «زمان تغییر» را امضا کردیم. طرح «زمان تغییر» توسط موسسه Mind و Rethink Mental Illness ایجاد شد. این طرح تعهدی عمومی برای تغییر شیوه تفکر و رفتار ما نسبت به سلامت روان در محل کار است. شرکت نستله انگلستان و ایرلند از موسسه Mind به‌عنوان سازمان خیریه رسمی شرکت نستله حمایت می‌کند.

هرگز تصور نمی‌کردیم در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ با همه‌گیری جهانی و کاهش سلامت روان بسیاری از افراد مواجه شویم. خوشبختانه ما  از پیش نگاهی متفاوت به سلامت روان داشتیم و در مسیر درستی قرار گرفته بودیم. در حال حاضر ما بالغ بر ۲۰۰ کمک‌درمانگر برای سلامت ذهنی در اختیار داریم و این تعداد همواره در حال افزایش است. افرادی آموزش‌دیده که توسط سازمان Mental Health First Aid England تایید شده‌اند و به‌عنوان اولین نفر در دسترس افرادی قرار می‌گیرند که برای سلامت روان خود در محل کار به حمایت نیاز دارند. ما برنامه حمایت از کارکنان (Employee Assistance Programme) خود را در سال ۲۰۱۸ اجرا کردیم و این برنامه سال گذشته نتایج موثری داشت. کارکنان ما و خانواده‌های آن‌ها مکان مناسبی یافته بودند که در هنگام نیاز و تجربه فشارهای روانی از آن‌ها حمایت می‌کرد.

در طول دوران همه‌گیری و قبل از آن، ما کارگاه‌های مجازی و رویدادهایی برای حمایت از سلامت روان کارکنان خود برگزار کرده بودیم و کماکان برگزار می‌کنیم – از جلسات مدیتیشن گرفته تا برگزاری جلسات آنلاین باشگاه ورزشی با Nuffield Health و انجام فعالیت‌های درون سازمانی و برون‌سازمانی برای فعالیت در طبیعت. اخیرا طرح Pleaz را نیز اجرا کردیم – بستری مبتنی بر فضای وب که دسترسی لازم به بیش از ۸۰ ویدیو آموزشی برای مدیتیشن و تمدد اعصاب را با نام Pleazers  برای تمامی کارکنان ما فراهم می‌کند.

من مشتاقانه دیگران را به گفتگو برای سلامت روان تشویق می‌کنم. توصیه من به افراد بهره بردن از طبیعت و زیبایی‌های محیط اطرافشان مثل اقداماتی مانند پیاده‌روی در پارک، جلسات یوگا، دوچرخه‌سواری همراه خانواده یا حتی لذت بردن از مناظر اطراف است – زیرا ارتباط با طبیعت و آگاهی ذهنی شیوه‌ای مؤثر برای حفاظت از سلامت روان است.