Sort by
Sort by

شام مادر‌بزرگ

آیا ممکن است غذاهایی که اجداد ما می‌خوردند بر سلامت امروز ما تأثیر داشته باشد؟

شام مادر‌بزرگ

این اصطلاح که «یک لحظه‌ لذت، برابر است با عمری چاقی» یادآور خوب اما سنگینی است برای اینکه رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشیم. اما تصور کنید عواقب رژیم غذایی امروز شما تا چندین نسل بعد نیز ادامه داشته باشد، آنگاه چه احساسی خواهید داشت؟

اگرچه ممکن است کمی عجیب به ‌نظر برسد، اما شواهد نشان می‌دهند که رژیم غذایی و سبک زندگی ما می‌تواند بر سلامت فرزندانمان و حتی فرزندان آن‌ها نیز تأثیر بگذارد. به این معنا که رژیم غذایی و سبک زندگی اجداد ما نیز ممکن است بر سلامت امروز ما تأثیر داشته باشد.

وراژن‌شناسی چیست؟

محققین دریافته‌اند که چگونه محیط اطراف انسان می‌تواند بر ژن‌های او تأثیر بگذارد. این حوزه از علم، وراژن‌شناسی نامیده می‌شود و در معنای تحت‌اللفظی یعنی «فرای علم ژنتیک». این علم لایه‌های اطلاعاتی موجود روی زنجیره حروف تشکیل‌دهنده DNA (دی‌ان‌ای) را موردمطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

زنجیره DNA خود را به‌عنوان دفترچه راهنما و یا دستورالعمل نحوه ساخت بدن در نظر بگیرید. آنگاه علم وراژن‌شناسی را می‌توان ماژیک رنگی تصور کرد که مهم‌ترین قسمت‌های این دفترچه راهنما و البته قسمت‌هایی که به نظر می‌رسد می‌توان نادیده گرفت را پررنگ می‌کند.

لازم بذکر است «وراژن‌شناسی»، اغلب به‌عنوان فرآیندی تعریف می‌شود که در طول آن شماری از ژن‌های مشخص در DNA بنا بر اتفاق و یا احساسی که انسان‌ها تجربه‌ می‌کنند، خاموش یا روشن می‌شوند.

بنابراین، این نکته که رژیم غذایی و سبک زندگی امروز ما می‌تواند بر وراژن‌شناسی و به ‌همین واسطه بر ژن‌های ما نیز تأثیر بگذارد، بیانگر این موضوع است که رژیم غذایی و سبک زندگی ما بر ژن‌های نوادگان ما نیز تأثیر خواهند گذاشت؛ چرا‌که، DNA ما به آن‌ها منتقل می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

زمانی که تنها به سلامت و زندگی خودمان می‌اندیشیم، داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم امری بسیار حائز اهمیت و ضروری به نظر می‌رسد. اما اگر بگوییم که آینده بشر به سبک زندگی و رژیم غذایی امروز ما بستگی دارد ... خوب، کمی ترسناک به نظر می‌رسد. بر همین اساس است که محققین در تلاش‌اند تا در این حوزه به یافته‌های بیشتری دستیاب‌اند. هرچه بیشتر بتوانیم درباره تأثیراتی که سبک زندگی انسان می‌تواند بر ژن داشته باشد بفهمیم، به همان اندازه نیز به بایدها و نبایدهای این حوزه نزدیک‌تر خواهیم شد.